Performancing Metrics

«برجام» حق انتخاب داد | اتاق خبر
کد خبر: 352271
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 13:52
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه «برجام» به ما حق انتخاب داد، گفت: میانگین درآمد نفتکش‌های بزرگ ایرانی، ۵۰هزار دلار است.

به گزارش اتاق خبر، اکنون که برجام اجرایی شد راحت‌تر می‌توان درباره سختی‌های دوران تحریم نوشت؛ روزهایی که نفتکش‌های ایرانی به جای لنگر انداختن در آب‌های اروپایی در کشورهای هند و چین و... لنگر انداختند و در ایران آرام گرفتند، همانند لنگری که در مقابل در ورودی این شرکت در خیابان جردن آرام گرفته است؛ سیاست تحریم را به نفتکش دیکته کرد و کنترل صادرات نفت خام هدف ناگفته تحریم این شرکت بود، تحریمی که می‌توانست به‌دلیل خصوصی بودن این شرکت شکل نگیرد، اما گرفت و توضیحات در این زمینه کمتر نتیجه‌بخش بود؛ حالا اما با اجرای برجام ایرانی‌ها حق انتخاب دارند.
به‌طور تقریبی ۵ ماه از اجرایی‌شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌گذرد، جدا از برخی کج‌خلقی‌ها برای اجرای این برنامه، این برنامه جان تازه‌ای به نفتکش‌های ایرانی داده است، نصرالله سردشتی، معاون بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران که معتقد است «وضع این شرکت در پسابرجام عالی است. »، می‌گوید: مشکلات پرچم، موسسه‌های رده‌بندی و بیمه حل شده است و به زودی به سیستم پیش از تحریم‌ها که می‌توانستیم با بازار بین‌المللی کار کنیم، برمی‌گردیم.
ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران هم‌اکنون حدود ۷۰ نفتکش در اختیار دارد که از این تعداد، ۴۲ فروند نفتکش غول‌پیکر (VLCC) است. متن کامل گفت‌وگوی شانا را با مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران در ادامه بخوانید:


شرکت ملی نفتکش ایران روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، این شرکت یک‌بار در سال ۲۰۱۲میلادی و بار دیگر در سال ۲۰۱۵ تحریم شد، هم‌اکنون وضع شرکت پس از سپری کردن این تحریم‌ها چگونه است؟
هم‌اکنون عالی (می‌خندد)
«عالی» یعنی چگونه است؟
یعنی همه نفتکش‌های این شرکت هم‌اکنون در حال فعالیت هستند و کشتی بیکار نداریم، مشکلات پرچم و موسسه‌های رده‌بندی بیمه حل شده است و به زودی به سیستم گذشته و پیش از تحریم‌ها که می‌توانستیم با بازار بین‌المللی کار کنیم، برمی‌گردیم.
کشتی‌های این شرکت در طول تحریم در اختیار شرکت ملی نفت ایران بوده اما سیاست‌های این شرکت این است که پس از تحریم محموله به‌صورت اف‌اوبی (حمل بار بر عهده مشتری است) حمل شود در این صورت برنامه شما چیست؟
اگر شرکت ملی نفت ایران به کشتی‌های ما احتیاجی نداشته باشد ما همانند پیش از تحریم‌ها در بازارهای مدیترانه، افریقا، خاور و... کار می‌کنیم و این گونه نیست که کشتی‌های ما بیکار بمانند.
آیا فروش نفت به‌صورت اف‌اوبی به ضرر شرکت ملی نفتکش ایران نیست؟
باید توجه داشت که فروش نفت با کشتیرانی متفاوت است، برخی خریداران نفت، خودشان دارای کشتی هستند و برخی دیگر با توجه به حمل حجم بالای نفت نیاز به دیگر کشتی‌ها دارند، شرکت ملی نفتکش ایران در دل تحریم محموله‌های نفت ایران را حمل کرده است و مطمئن هستیم شرکت ملی نفت ایران همچنان حمایتش از ما را ادامه می‌دهد اما باید توجه داشت که شرکت ملی نفتکش ایران نفتکش‌های خوب و جوانی دارد و برای حمل بار، چه برای داخل و چه در بازارهای بین‌المللی مشکلی ندارد.
شما از حل مشکلات نفتکش‌ها پس از تحریم‌ها همچون پرچم و بیمه گفتید، آیا مشکل ارزیابی و بازرسی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که شما به آن وتینگ (Vetting) می‌گویید حل شده است؟
هنوز وارد این مرحله نشده‌ایم؛ در وتینگ باید کشتی که قرار است از یک بندر بارگیری کند یا در اجاره یک شرکت نفتی قرار گیرد تا بار آن را حمل کند مورد تایید یکی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی قرار بگیرد. البته چهار شرکت باشد بهتر است، اما داشتن ارزیابی و بازرسی از سوی حداقل یک شرکت معتبر بین‌المللی ضروری است، البته برخی کشتی‌ها به ۲ تاییدیه نیاز دارند، در دنیا عرف است که وتینگ زمانی که کشتی در حال تخلیه است انجام می‌شود، از آنجا که در زمان تحریم مقاصد محموله‌های نفتی ایران کشورهای چین، هند، کره‌جنوبی و... بودند، به‌دلیل تحریم نمی‌توانستیم بازرسی از سوی شرکت‌های نفتی معظم را انجام دهیم.


وتینگ از سوی چه شرکت‌هایی انجام می‌شود؟
بیشتر از سوی شرکت‌های شل، توتال، رپسول و بی‌پی انجام می‌شود، اما آن کشتی که بازرسی شرکت انگلیسی- هلندی شل را داشته باشد می‌تواند در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار گیرد و دیگر نیاز به بازرسی ندارد. درواقع بازرسی شرکت شل مورد تایید دیگر شرکت‌هاست، با انجام وتینگ درواقع همه ایرادهای یک کشتی مشخص می‌شود و بازاریابی کشتی راحت‌تر انجام می‌شود. برگردیم به سوال شما که گفتید چهار شرکت معتبر بین‌المللی باید آن را تایید کنند، اگر این گونه باشد همه به این نتیجه می‌رسند که این کشتی مشکلی ندارد و راحت‌تر با آن کار می‌کنند، از آنجا که در دوران تحریم‌ها ارتباط ما با این شرکت‌ها قطع شده بود بنابراین نمی‌توانستند این بازرسی را انجام دهند.


برنامه شما برای بازرسی نفتکش‌های ایرانی از سوی شرکت‌های معتبر بین‌المللی چیست؟
ارتباط با این شرکت‌ها در طول تحریم ادامه داشت و هم‌اکنون نیز با آنها در ارتباط هستیم و در ارتباط با بازرسی کشتی‌ها نیز برنامه‌ریزی لازم انجام شده است که به زودی به مرحله اجرا درمی‌آید. در زمینه بیمه بدنه کشتی‌ها نیز هیچ‌گاه مشکل نداشتیم، ۷۰درصد بیمه بدنه کشتی‌ها حتی در زمان تحریم نیز در خارج از کشور انجام شده است، اما تفاوت بیمه بدنه در زمان تحریم و پیش از تحریم، هزینه آن بوده که در زمان تحریم این مقدار افزایش می‌یافت. در حال حاضر با بیمه‌گران بزرگ دنیا در حال رایزنی و چانه‌زنی هستیم اما بهتر است در این شرایط که در حال مذاکره هستیم از بیمه خاصی نام برده
نشود.
کاپیتان، آیا مشکل کلوپ‌های پی‌اندآی و آی‌جی‌ای حل شده است؟
مشکل کلوپ‌های آی‌جی‌ای درواقع کاستی بخش اتکایی این مجموعه ناشی از حضور بیمه‌گران اتکایی امریکایی است که اکنون با استفاده از خرید یک پوشش اتکایی اضافه (Fallback re-insurance) از سوی این گروه موقت حل شده و پاسخگوی نیاز کشتیرانی است.


دفترهای شرکت‌های ملی نفتکش ایران در خارج از کشور هم‌اکنون فعال است؟
دفترهای این شرکت در هلند، سوئد، چین، رتردام و دوبی باز و فعال است اما قرار است فعال‌تر شود. قرار است در هنگ‌کنگ و یکی از شهرهای اروپا دفتر باز کنیم، ضمن اینکه در کشتیرانی عرف نیست همه جا دفتر داشته باشیم، کار ما اجاره کشتی است و هر کدام از دفترهای ما کار خاصی انجام می‌دهد به‌عنوان مثال در دفتر رتردام هماهنگی‌های لازم برای حضور بازرس در کشتی‌ها انجام می‌شود یا مسئولیت دفتر دوبی تامین لوازم یدکی و سرویس فنی است.
حساب‌های شرکت ملی نفتکش ایران در دوران تحریم باز بود؟
باز بود اما فعال نبود، در حال فعال کردن آنها هستیم. در حال حاضر تعمیرات کشتی‌های این شرکت هم در چین، دوبی و عمان انجام می‌شود.
در حقیقت به دلیل سایز کشتی‌هایمان به جز تعمیر ۴ کشتی بقیه در خارج از کشور انجام می‌شود.
در طول تحریم چند فروند نفتکش به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران اضافه شد و میانگین درآمد نفتکش‌های غول‌پیکر ایران (VLCC) چقدر است؟
حدود ۵۰هزار دلار. از ابتدای تحریم تاکنون ۲۲ کشتی به ناوگان ما اضافه شد و همه بارهایی که ما حمل می‌کنیم بین‌المللی است. در واقع ۲ نفتکش این شرکت به اجاره شرکت‌های بین‌المللی درآمده است. یک شرکت اروپایی و دیگری آسیایی است، به یاد داشته باشید ما به‌عنوان بزرگترین مالک کشتی در دنیا، کشتی‌هایمان را به شرکت‌های معتبر اجاره می‌دهیم.
کاپیتان، آیا شرکت ملی نفتکش ایران برنامه‌ای دارد تا نفتکش‌های خود را برای ذخیره‌سازی نفت خام در اختیار شرکت‌های دیگر کشورها قرار دهد؟
پیش از تحریم‌ها این کار را انجام می‌دادیم اما در دوران تحریم و با توجه به نیاز شرکت ملی نفت ایران، دیگر این کار را انجام ندادیم اما بدون شک پس از لغو تحریم‌ها دوباره وارد این فاز خواهیم شد.
شرکت‌های مختلفی برای حمل نفت با شرکت ملی نفتکش ایران با ما در تماس هستند اما هم‌اکنون ظرفیت خالی نداریم ضمن اینکه وقتی بازار دارای ناوگان اضافه باشد این شرکت‌ها متوجه می‌شوند.

منبع: صمت

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید