Performancing Metrics

بازگشت افریقای جنوبی به جمع بزرگان معدنی | اتاق خبر
کد خبر: 353657
تاریخ انتشار: 2 تیر 1395 - 13:40
افریقای جنوبی مدت‌هاست روزگار خوشی را سپری نمی‌کند. این کشور که زمانی به عنوان غول معدنی جهان به شمار می‌رفت اکنون با مشکلات فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ مشکلاتی که تمامی ندارند و از دهه‌های میانی قرن بیستم میلادی شروع شدند.

به گزارش اتاق خبر، از آن زمان بود که سهم ۸۰ درصدی افریقای جنوبی در تولید طلا و الماس جهان به سرعت کاهش یافت تا به سهم تک‌رقمی امروز برسد. این وضعیت ناشی از کاهش عیار معادن این کشور، کاهش بهره‌وری، کشف نشدن معادن جدید و رشد همزمان تولیدات کشورهای رقیب بوده است. مشکلات اصلی سرزمین مادری نلسون ماندلا از چند سال پیش شروع شد. قیمت محصولات معدنی روند نزولی خود را آغاز کردند و در همین حال، اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگری به همراه قطعی برق و از بین رفتن زیرساخت‌های فعالیت، معدنکاری این کشور را با موانع جدی روبه‌رو کرد. با این حال به نظر می‌رسد دولت بزرگترین اقتصاد قاره سیاه حاضر نیست در مقابل مشکلات زانو زده و به دنبال آن است تا به جمع بزرگان معدنی جهان بازگردد.  استراتژی آنها برای این کار، بها دادن به فعالیت‌های تحقیق و توسعه است. این استراتژی، نتیجه تلاش‌های سال گذشته فعالان و مسئولان معدنی این کشور بوده است. آنها یک سند استراتژی معدنی با نام «فاکیستا» تدوین کردند که در آن ۱۲۰ نفر از بخش دولتی، شرکت‌های خصوصی، اتحادیه‌ها و سایر نهادهای غیردولتی افریقای جنوبی حضور داشتند. آنها ۵ هفته را به تبادل نظر و تدوین این سند استراتژی گذراندند و به این نتیجه رسیدند که بخش معدن افریقای جنوبی باید موتور محرک اقتصاد این کشور باشد. سازمان پژوهش‌های معدنی افریقای جنوبی (کامرو) به عنوان زیرمجموعه مرکز پژوهش‌های علمی و صنعتی این کشور بازگشایی شد. ناوین سینگ که به عنوان مدیر این مرکز انتخاب شده، قصد دارد افریقای جنوبی را که زمانی به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در حوزه تحقیق و توسعه معدنی به شمار می‌رفت، به نقشه جهان بازگرداند.


حمایت از تحقیق و توسعه معدنی
دپارتمان علم و فناوری افریقای جنوبی هم‌اکنون ۱۷میلیون رند (۱/۱ میلیون دلار) به این واحد پژوهشی اختصاص داده تا فعالیت‌های آن آغاز شود. این بودجه قرار است برای پیشبرد پروژه‌های محوری معادن افریقای جنوبی استفاده شود و به مشاوران امکان جمع‌آوری داده‌ها و توسعه راه‌هایی برای بومی‌سازی موفقیت‌های کشورهای خارجی را بدهد. ادوین ریچکن، نماینده اتحادیه معدنکاری و متالورژی افریقای جنوبی و یکی از استراتژیست‌های سند معدنکاری پاکیستا، به نشریه تخصصی محلی «ماینینگ ویکلی» می‌گوید: «این مرکز پژوهشی، موفقیت‌های قابل‌توجهی در آینده به‌دست خواهد آورد. »مداخله و مشارکت کافی فعالان و کارشناسان معدنی افریقای جنوبی در این موسسه انجام خواهد شد تا امکان بهره‌گیری سریع از تمام فرصت‌های ممکن معدنی فراهم شود. در همین زمان، بخش دولتی و خصوصی این کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا زنجیره ارزش معدنکاری را در جنوبی‌ترین کشور قاره سیاه تقویت و منافع آن را نصیب تمام اقتصاد کشور خود کنند.


ارتقای همه‌جانبه معدنکاری
با توجه به آنکه معدنکاری به عنوان محور توسعه اقتصادی افریقای جنوبی تعیین شده، از همکاری سایر بخش‌های اقتصادی هم برای پیشبرد اهداف خود بهره خواهد برد. هدف سیاستگذاران این کشور آن است تا معدنکاری علاوه بر آنکه مسیر رشد و ترقی را طی می‌کند، بتواند از شیوه سنتی خود هم خارج شده و به شیوه‌های نو به بقای خود ادامه دهد. برای تحقق این هدف، یک خوشه صنعتی تولیدکننده ابزارها و تجهیزات معدنکاری موظف شده‌اند تا بخش معدن را یاری کنند. وزارت تجارت و صنعت افریقای جنوبی هم به طور مستقیم از این خوشه صنعتی حمایت خواهد کرد تا همه چیز به خوبی به پیش برود. برای تسهیل روند تصمیم‌گیری‌ها، داده‌ها و اطلاعات هم از دیگر بخش‌هایی خواهد بود که در دستور کار قرار می‌گیرد. حجم زیادی از داده‌های گذشته و حال فراهم شده و در سیستم‌های تصمیم‌گیری آنی در اختیار معدنکاران و فعالان این حوزه قرار خواهد گرفت تا بتوانند اتلاف زمان و همچنین هزینه اشتباهات مدیریتی را به کمترین حد ممکن برسانند. تمام تلاش‌ها بر آن خواهد بود تا نیاز معدنکاران و کاربران پژوهش‌ها تامین شود و مواردی در اختیار آنها قرار بگیرد که در حال حاضر برای آنها فراهم نیست. به این صورت، پژوهش‌ها حالت محض بودن خود را از دست می‌دهند و تبدیل به پژوهش‌هایی کاربردی می‌شوند. سینگ می‌گوید: «ما امیدواریم مسیر پیش رو برای راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه را در یک ماه ونیم آینده بپیماییم. » در این میان، تمام ذی‌نفعان تشویق شده‌اند تا فعالیت‌های خلاقانه خود را به مرکز پژوهش‌های معدنی بیاورند و زمینه رشد این حوزه را فراهم کنند. ریچکن که همکاری‌های شرکت‌های معدنی را تاکنون شگفت‌آور می‌نامد، عنوان می‌کند: «ما معتقدیم که بنیان لازم را برای خوشه‌های معدنی آینده و تبادل نظر بین ذی‌نفعان فراهم کرده‌ایم. »

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید