Performancing Metrics

پایش؛نود اقتصادی یا بیزینس رسانه ای؟ | اتاق خبر
کد خبر: 35399
تاریخ انتشار: 10 دی 1391 - 01:30

اتاق نیوز: برنامه "پایش" که یکشنبه شب ها از شبکه اول سیما پخش می شود،از سوی مرتضی حیدری،مجری قدیمی برنامه "گفتگوی ویژه خبری " شبکه دوم سیما،مدیریت می شود.

به گزارش اتاق نیوز،این برنامه که قالبی "روایی" دارد با هدفی چون شفاف سازی روی آنتن می رود،اما این در حالیست که پشت پرده تولید این برنامه یک طرح اقتصادی و نوعی بیزینس است.

پایش در قالبی تقلیدی از برنامه 90 عادل فردوسی پور،با ترکیبی از یک مجری،و یک مجری-گزارشگر که به ترتیب "مرتضی حیدری" و "کیا داوود اسفندیاری" باشند،به نقد رخداد های اقتصادی هفته می پردازند و با بزرگ نشان دادن رخدادهایی مثل تردد خودروهای "پلاک دولتی" در ساعات غیر اداری به سویی حرکت می کند که در آستانه انتخابات مورد توجه مردم قرار بگیرد.

مجری اول؛و مجری اصلی برنامه پس از ماجرای تخلف اقتصادی بانک مسکن مدتی ممنوع التصویر شد و پس از آن برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای مکاتبه ای به دانشگاه بوردو فرانسه رفت و در چند سال گذشته چندین بار به فرانسه تردد داشته است.مرتضی حیدری متولد ۱۳۴8است.

حیدری از آنجایی که دستی بر فعالیت های اقتصادی داشته است و فعالیت های تبلیغی- اقتصادی را به صورت حرفه ای انجام می دهد،با استفاده از رانت ارتباطی فعالان اقتصادی،تجار و کارآفرینان پولدار و متمول را در قالب کارشناس و چهره برتر اقتصادی به برنامه خود می آورد و آنتن تلویزیون را به رپورتاژ آگهی ای برای شخص مهمان و مجموعه تحت مدیریتش تبدیل می کند.

مرتضی حیدری از جمله مجریانی است که به دلیل گفت و گوهای مرعوبانه و منفعلانه اش با رییس جمهور مورد انتقاد جدی فعالان رسانه ای قرار گرفت،و ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نیز دلیلی شد تا برخی گفته ها درباره فعالیت های اقتصادی وی دهان به دهان در محافل خاص بچرخد.

این در حالیست که برخی مدیران در صدا و سیما همچنان بر فعالیت وی و سپردن آنتن زنده تلویزیون به او اصرار دارند.حیدری در مراسم افتتاح و سپرده گذاری بانک گردشگری بدون آنکه اجرای مراسم را بر عهده داشته باشد به دعوت "مهدی جهانگیری"،مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سمگا و رییس هیات مدیره بانک گردشگری و معاون سابق سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی،روی مبل چرمی برج بانک پارسیان در سعادت آباد نشست و به گپ و گفتی فوق صمیمی پرداخت.حیدری چند ماه پس از آنکه به فرانسه رفت،در گفت و گویی با بخش خبری بیست و سی خبر دستگیری و پناهندگی خود را تکذیب کرد.

مجری دوم؛کیا داوود اسفندیاری از ششم بهمن ماه سال 85 نشریه "شمال و جنوب" را راه اندازی کرد.هنوز دو سال از راه اندازی این نشریه نگذشته بود که شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران و هيات منصفه مطبوعات مدير مسئول نشريه «شمال و جنوب» را در مورد اتهام تقليد از لوگوي نشريه ديگر به اتفاق آرا مجرم تشخيص داد و متهم را مستحق تخفيف در مجازات ندانست و شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران،نشريه فوق را به مبلغ يك ميليون ريال جزاي نقدي بدل از حبس و ده ميليون ريال جزاي نقدي محكوم كرد.کيا داوود اسفندياري در عین حال مديرمسوول پايگاه اطلاع رساني و خبري طلا و جواهر ايران(طلا نیوز) نیز هست و با فعالان طلا و جواهر در تهران ارتباطات نزدیکی دارد و با توسل به همین ارتباطات هم رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران را هفته گذشته روی آنتن تلویزیون آورد.كيا داوود اسفندياري که پیش از این مجري برنامه حرف حساب نیز بود، دانش‌آموخته مديريت كارآفريني است.

این مجری-گزارشگر در برنامه اقتصادی پایش بارها با تمسخر فعالیت های دولت،و برخی تحلیل های غیر علمی باعث تعجب مخاطبان شده است و در برنامه ای هم که محسن رضایی،دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشت،حدود 10 دقیقه وقت برنامه را صرف تحلیل غیر علمی درباره سند چشم انداز 1404 کرد که واکنش محسن رضایی را نیز بر انگیخت.

پایش با ترکیبی ناقص و ضعف های مشهود در حال حاضر عنوان نود اقتصادی را یدک می کشد،اما تفاوت های ماهوی با نود عادل فردوسی پور دارد که سرنوشت این برنامه را در هاله ای از ابهام می برد.

باید دید که آیا با نزدیکی به انتخابات برنامه "پایش" دارای هویت می شود و صدا و سیما از این برنامه حمایت می کند یا یکشنبه شبی،وقتی مرتضی حیدری با خودروی شاسی بلند خود به سازمان می رود،قرار بر این می شود که دیگر پایش روی آنتن نرود!

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید