Performancing Metrics

بعد از یادگیری مطالب جدید ورزش کنید | اتاق خبر
کد خبر: 354013
تاریخ انتشار: 3 تیر 1395 - 19:23
ترفندی برای تقویت حافظه؛
محققان دریافته اند ورزش کردن ۴ ساعت بعد از یادگیری مطالب و مهارت های جدید شانس به خاطرآوردن اطلاعات جدید را افزایش می دهد.

اتاق خبر: محققان دانشگاه رادبود هلند دریافته اند افرادی که ۴ ساعت بعد از یادگیری یک مهارت یا مطلب جدید با پدال زدن بر روی دوچرخه ثابت ورزش سنگین انجام می دهند در مقایسه با کسانی که ورزش نمی کنند یا بلافاصله بعد از یادگیری ورزش دوچرخه انجام می دهند، بعد از دو روز بهتر مطالب را به خاطر می آورند.

این مطالعه نشان می دهد به تاخیر انداختن ورزش تا ۴ ساعت بعد از یادگیری، تاثیر نسبی بر حافظه دارد.

به گفته دکتر گولن فرناندز، سرپرست تیم تحقیق، «یافته های این مطالعه نشان می دهد ورزش کردن موجب بهبود عملکرد حافظه شده و شیوه ذخیره شدن اطلاعات در مغز را تغییر می دهد.»

فرناندز در ادامه عنوان می کند: «افرادی که ۴ ساعت بعد از فراگیری اطلاعات جدید ورزش می کنند در مقایسه با افرادی که بلافاصله ورزش کرده و افرادی که بی تحرک و منفعل هستند، در حدود ۱۰ درصد شاهد بهبود عملکرد حافظه شان هستند.»

در این مطالعه، محققان ۷۲ زن و مرد را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان در تست حافظه ۴۰ دقیقه ای شرکت کردند که شامل مشاهده تصاویر مربوط به اشیای متداول در یکی از شش محل بر روی صفحه کامپیوتر بود و باید نوع شیء و محل آن را به خاطر می آوردند.

بعد از انجام تست حافظه، یک سوم شرکت کنندگان به مدت ۳۵ دقیقه ورزش سنگین بر روی دوچرخه ثابت انجام دادند. گروه دیگر ۴ ساعت صبر کرده و بعد همان ورزش را انجام دادند و گروه سوم هم هیچ ورزشی انجام ندادند.

دو روز بعد از تمامی شرکت کنندگان خواسته شد تا همان تست حافظه را انجام دهند تا میزان به خاطر آوردن اطلاعات شان ارزیابی شود. آنها در حالیکه تحت اسکن مغز قرار داشتند مجددا تست را انجام دادند و بدین ترتیب محققان توانستند الگوهای فعالیت مغز آنها را در طول این مدت آنالیز نمایند.

تحلیل محققان نشان داد افرادی که ۴ ساعت بعد از یادگیری ورزش کرده بودند بعد از گذشت دو روز بیشترین اطلاعات را به خاطر می آوردند. بعد از این گروه، افرادی که ورزش نکرده بودند و بعد هم افرادی که بلافاصله ورزش کرده بودند، بیشترین اطلاعات را به خاطر آورده بودند.

به گفته محققان هنوز علت این مسئله مشخص نیست. اما آنها معتقدند که ورزش کردن می تواند موجب آزادشدن انتقال دهنده های عصبی نظیر دوپامین و نورادرنالین شود. این موادشیمیایی در مغز به تقویت حافظه کمک می کنند و تاثیرات روانشناختی ورزش کردن بلافاصله بعد از یادگیری می تواند موجب بروز برخی تداخلات بین اطلاعات فراگرفته شده و تشکیل حافظه جدید شود.

منبع: مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید