Performancing Metrics

دولتی ها شورای گفت و گو را به رسمیت نمی شناسند | اتاق خبر
کد خبر: 357305
تاریخ انتشار: 16 تیر 1395 - 09:31
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران در گفتگو با اتاق خبر
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران معتقد است که شورای گفت و گو درست پایه ریزی نشده است و به همین دلیل این مجموعه تاکنون نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد.

اتاق خبر-گروه اقتصادی: شورای گفت وگو با هدف تسهیل و توسعه فعالیت بخش خصوصی از 6سال پیش آغاز به کار کرده است. این شورا متشکل از نمایندگان دولتی و خصوصی بوده که انتظار می رود در طول این مدت به دستاورد های چشمگیری دست یافته باشد. اتاق خبر برای ارزیابی عملکرد این نهاد گفتگویی داشته با محسن حاجی بابا به عنوان کارشناس اقتصاد که در ادامه می خوانید:

عملکرد شورای گفت و گو را چطور ارزیابی می کنید؟

از دید من قانون بهبود محیط کسب و کار که 99درصد آن تابحال اجرایی نشده یکی از مواد آن تفویض شورای گفتگو بین دولت و بخش خصوصی است در این شورا عملکرد مثبتی دیده نشده اولا در اغلب جلسات یک وزیر بیشتر حضور پیدا نمی کند ضمن اینکه این وزیر حق وتو دارد و با هر موردی که مخالفت داشته باشد اعلام می کند بنابراین این شورا عملا عملکردی ندارد. در واقع ما هیچ آماری از مصوبات این شورا که در طول این 6سال اجرایی شده باشد و گره ای از مشکلات بخش خصوصی باز شده باشد نداریم که بتوانیم عملکرد اتاق را در طی این مدت بررسی کنیم تا در یابیم که این شورا چه مصوباتی داشته و به کدام یک از آنها عمل شده است. مسئله این است که مبنای شورای گفتگو درست پایه ریزی نشده و عملا این طرح تابحال قابلیت اجرا نداشته است البته این مسئله مربوط به دولت فعلی نیست و از زمانی که این شورا شکیل شده و قانون بهبود محیط کسب و کار در مجلس تصویب شده عملکرد خوبی نداشته اما در دولت فعلی باز هم جلساتی جسته و گریخته تشکیل می شود.

آیا این جلسات که به صورت نامنظم تشکیل می شود نتایجی داشته ؟

از این جلسات آیین نامه ای مشاهده نشده که مبنی بر نتایج مثبتی باشد زیرا به این صورت است که در آن مواردی مطرح می شود که اغلب یکی از وزیران با آن مخالفت می کند و دیکر پیگیری نمی شود.در واقع این جلسات به دلیل اینکه مثمر ثمر نیست و کارایی ندارد به شکل منظم تشکیل نمی شود .

 آیا نمایندگان دولتی با شورای گفتگو همکاری می کنند و عملکرد آنها در مقایسه با دوره قبل چطور می باشد ؟

حقیقت این است که نماینندگان دولتی اعتقادی به این شورا و جلساتی که در آن تشکیل می شود ندارند، همچنین شورای گفتگو را به رسمیت نمی شناسند و به طبع آن در جلسات و کارگروه های آن شرکت نمی کنند. بنابراین نمایندگان دولتی مصوبات مربوط به شورای گفت و گو را نمی پذیرند زیرا وقتی مسئولان آمادگی نداشته باشند نمی توانند پاسخی به مطالبات فعالان اقتصادی بدهند.

از نظر شما تفاوت شورای گفتگو و کمیته ماده 76 چیست؟

با اینکه وظایف شورای گفت و گو با کمیته ماده 76 متفاوت است اما تقریبا عملکرد یکسانی دارند و این مسئله بستگی به مدیریت این دو نهاد دارد که اگر درست مدیریت شود می تواند نتایج بهتری داشته باشد. از نظر من ماده 76 می تواند عملگراتر از شورای گفتگو عمل کند. وظیفه کمیته ماده 76 مقررات زدایی است یعنی بررسی کند تا قوانین مزاحم را بتواند حذف کند اما متاسفانه کمیته 76 از این مسیر دور شده است و اغلب جلسات، کارشناسی شورای گفت وگو شده است. وظیفه اصلی کمیته 76 قابل قبول بوده است اما عملکرد مناسبی دیده نشده است. در ماه قبل از عملکرد جلسات شورای گفت و گو گزارشی شده بود که نتایج آنها کاملا خنثی بوده است.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید