Performancing Metrics

دولت جدید فیلیپین و کاهش احتمالی تنش ها با چین | اتاق خبر
کد خبر: 357713
تاریخ انتشار: 18 تیر 1395 - 02:08
در حالی که کمتر از پنج روز به رای دیوان بین المللی داوری لاهه در مورد اختلاف فیلیپین با پکن در مورد مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین باقی مانده است، گفت وگو و دیدارهای انجام شده در مانیل نشان دهنده اراده ای در دولت جدید 'رودریگو دوترته' برای تقویت و توس

اتاق خبر - فیلیپین که سال 2013 پرونده شکایت خود از پکن بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین را در دادگاه بین المللی لاهه مطرح کرد، امروز در فاصله کمتر از یک هفته به رای این دادگاه بین المللی قرار دارد.
در همین حال دولت جدید فیلیپین با ریاست جمهوری 'رودریگو دوترته' از اوایل ماه جاری قدرت را در اختیار گرفته و در تلاش برای کاهش تنش ها با پکن است.
در حرکتی معنادار 'دوترته' روز پنجشنبه سفیر چین در مانیل را به حضور پذیرفت و 'ژائو جینوآ' پیام تبریک 'شی جین پینگ' رئیس جمهور چین را به 'دوترته' رساند.
خبرگزاری رسمی فیلیپین خبر انجام این دیدار را منتشر کرد، اما جزئیات این دیدار که پیش از اعلام رای دیوان بین المللی لاهه انجام شد، ارائه نشده است.
'دوترته' در حالی میزبان سفیر چین در مانیل بود که وی پیشتر گفته بود در صورتی که دیوان بین المللی لاهه به نفع پکن رای دهد، فیلیپین آماده مذاکره با چین است و قصد وارد شدن به جنگ با پکن را ندارد.
رئیس جمهور جدید فیلیپین روز سه شنبه همچنین نسبت به این موضوع که این دادگاه به نفع کشورش رای دهد، اظهار خوش بینی کرد و گفت: حتی اگر این حکم به نفع مانیل نباشد، فیلیپین آن را می پذیرد و به آن احترام می گذارد.
وی گفت: اگر رای به نفع ما باشد، بیاید گفت وگو کنیم. ما آماده جنگ نمی شویم. جنگ واژه کثیفی است.
وی در عین حال گفت که کشورش پس از دریافت یک کپی از نتیجه قضاوت، اقدامات خود را براساس منافع بزرگتر فیلیپین انجام می دهد.
وی هفته گذشته در نخستین جلسه کابینه نیز عنوان کرده بود کشورش باید تاثیرات این حکم را چه به نفع و چه به ضرر مانیل باشد مورد بررسی قرار دهد.
'پرفکتو یاسای' وزیر امور خارجه دولت جدید فیلیپین پیش از قطع پوشش خبری نخستین کابینه فیلیپین که از شبکه تلویزیون دولتی پخش می شد، اظهارات حساسی در مورد مناطق مورد چالش بیان کرد.
وی گفت که برخی از دولت های خارجی آشکارا از مانیل می خواهند در صورتی که دادگاه طی هفته آینده به نفع فیلیپین رای دهد، بیانیه قدرتمندی درباره مناطق مورد چالش منتشر کند.
وی گفت: من مخالف این ایده هستیم. همچنان تفاوت های زیادی وجود دارد که ما از آنها آگاه نیستیم.
در حالی که مقامات فیلیپین منتظر برگزاری دادگاه و نتیجه این قضاوت حساس هستند، اما از سوی دیگر، مقامات چینی اعلام کردند در صورتی که مانیل از شکایت خود چشم پوشی کند، آماده آغاز مذاکره با فیلیپین است.

ایرنا

94110

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید