Performancing Metrics

درگذشت مرد نیکوکار و چهره محبوب قشر فقیر پاکستان | اتاق خبر
کد خبر: 357991
تاریخ انتشار: 19 تیر 1395 - 16:36
'عبدالستار ایدهی'، نام و شخصیتی محبوب نزدم مردم پاکستان و پیرمردی که به نیکوکاری و انجام فعالیت ها و خدمات اجتماعی در جهت رفاه حال محرومین پاکستان مشهور بود، شب گذشته و پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان، در سن 92 سالگی دیده از جهان فروبست.

 

اتاق خبر: او در سال 1951 موسسه خیریه و خدمات دهی به قشر محروم و بی بضاعت پاکستان به نام 'بنیاد ایدهی' را تاسیس کرد و مدیریت و حمایت هایت او و مردم پاکستان از این بیناد خیریه، موجب شد تا این موسسه به سرعت رشد کند و امروز به یک بنیاد بزرگ با فعالیت های اجتماعی و رفاهی در قالب فعالیت های خیریه و رایگان برای خدمات رسانی به قشر ضعیف پاکستان در سراسر این کشور تبدیل شده است.
بنیاد ایدهی 1500 دستگاه آمبولانس و چند دستگاه آمبولانس هوایی در سراسر پاکستان در اختیار دارد که این آمبولانس ها بطور رایگان برای کمک به مردم در مواقع بروز حوادث گوناگون اعزام می شوند.
این بنیاد همچنین تعداد زیادی مراکز حمایت و نگهداری از کودکان بی سرپرست در شهرهای مختلف پاکستان ایجاد کرده و در قالب فعالیت خیریه، از این کودکان نگهداری می کند.
حمایت از افراد دارای معلولیت های جسمی، بخشی دیگر از فعالیت این بنیاد خیریه است.
این بنیاد حتی سرپرستی فرزندان ناخواسته ای را که گاهی والدین به دلیل فقر یا جنیست فرزند، ممکن است اقدام به مرگ آن قبل تولد کنند، برعهده می گیرد و مراکزی را معرفی کرده که والدین می توانند فرزندان ناخواسته خود را به این مراکز تحویل دهند.
بنیاد ایدهی همچنین تعداد زیادی مراکز درمانی در مناطق مختلف پاکستان دارد که خدمات رایگان به مردم کم درآمد و فقیر ارائه می دهد.
چند ماه پیش هنگام بروز زمین لرزه مرگبار در نپال، بنیاد ایدهی با اعزام تعدادی از نیروهایش به این کشور، خدماتی در حد توان به مردم زلزله زده پاکستان ارائه داد.
خدمات آموزشی به کودکان بی سرپرست و خانواده های فقیر نیز بخشی دیگر از خدمات بنیاد ایدهی است.
این بنیاد بدون اینکه بودجه ای از دولت پاکستان دریافت کند، هزینه خدمات گسترده خود را از طریق جمع آوری صدقات، نذورات، کمک های خیریه، فطریه و کمک های مالی برخی مردم پاکستان مقیم داخل یا خارج از این کشور تامین می کند.
با توجه به اعتمادی که مردم پاکستان به بنیاد ایدهی دارند، نذورات ، صدقات و کمک های مالی خود را به این بنیاد می پردازند.
عبدالستار ایدهی که در تمام طول عمر خود فردی ساده زیست بود و همواره در برابر مردم ناتوان احساس مسئولیت می کرد، چند هفته قبل با پیشنهاد آصف علی زرداری رئیس جمهوری سابق پاکستان برای اعزام وی به خارج از پاکستان برای معالجه، مخالفت کرد و حاضر به این کار نشد.
دو سال پیش زمانی که 'ملاله یوسف زی' دختر نوجوان پاکستانی که سال ها پیش جان سالم از حمله تروریست های طالبان بدر برده بود و اکنون همراه خانواده اش در لندن اقامت دارد، به عنوان برنده جایزه صلح نوبل برگزیده شد، بسیاری از مردم پاکستان به این انتخاب اعتراض کردند و گفتند اگر قرار است یک پاکستانی به دلیل خدمات انسان دوستانه جایزه نوبل بگیرد، او عبدالستار ایدهی است نه دخترک لندن نشین.
او از حدود سه سال پیش دچار عارضه نارسایی کلیه شد و در واپسن ماه ها و هفته های عمرش، با استفاده از تجهیزات دیالیز و دیگر تجهیزات بیمارستانی زنده بود.
این مرد نیکوکار پاکستانی وصیت کرده بود که پس از مرگ، اعضای بدنش به بیماران نیازمند پیوند عضو اهدا شود اما به دلیل بیماری و کهولت سن، پزشکان اعلام کردند که فقط چشم های عبدالستار ایدهی قابلیت اهدا شدن دارد.
پیکر عبدالستار امروز در شهر کراچی پاکستان با حضور هزاران نفر از مردم و دوستدارانش و با حضور جمعی از مقامات عالی دولتی و ارتش پاکستان تشییع و به خاک سپرده می شود.

منبع: ایرنا

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید