Performancing Metrics

جواهرات و جایگاه‌شان در فرهنگ مردم جهان | اتاق خبر
کد خبر: 358263
تاریخ انتشار: 21 تیر 1395 - 00:51
الماس، یاقوت، زمرد، فیروزه، عقیق، کهربا، مروارید، یاقوت کبود و ده‌ها و صدها سنگ‌قیمتی و نیمه‌قیمتی دیگر، هدیه طبیعت به انسان است؛ هدیه‌ای که در کشورهایی مانند روسیه، افریقای جنوبی، کلمبیا، افغانستان و چین بیشتر وجود دارد.

به گزارش اتاق خبر، معدنکاران این کشورها با تلاش بسیار، اقدام به تولید این سنگ‌ها و فرآوری آنها می‌کنند تا به یک بازار متنوع و نامتجانس، خدمت‌رسانی کنند. با این حال، میزان استفاده از هر کدام از این سنگ‌ها در کشورها و مناطق مختلف کره زمین به یک اندازه نیست. بخشی از دلیل این تفاوت در میزان تقاضا به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مختلف این سنگ‌ها است که کاربردهای مختلفی را در صنایع دارند و بخشی از آن به دلیل تفاوت فرهنگ‌ها و نگرش مردم مختلف نسبت به برخی از سنگ‌ها است که باعث می‌شود اشتیاق بیشتری برای خرید آنها داشته باشند. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به بازار سنگ‌های قیمتی در جهان و فرهنگ‌هایی که بر میزان تقاضای آنها اثر می‌گذارد.


گران‌ترین سنگ‌های قیمتی دنیا
سنگ‌های قیمتی در دوره‌های مختلف تاریخ مورد استفاده مردم قرار گرفته و افراد مختلف نه‌تنها به دلیل زیبایی این سنگ‌ها که به علت نشان دادن ثروت، رفاه، جایگاه اجتماعی و اقتصادی و قدرت‌شان آنها را به صورت‌های مختلف استفاده کرده و می‌کنند. در حال حاضر نسبت به گذشته، برخی سنگ‌های قیمتی راحت‌تر در دسترس است و افراد زیادی می‌توانند این سنگ‌ها را با قیمتی معقول و منطقی خریداری کنند. با این حال هنوز هم تعدادی از سنگ‌ها، بسیار گران‌قیمت هستند و هر کسی نمی‌تواند از آنها استفاده کند. کمیاب بودن، کیفیت بسیار عالی، تقاضای زیاد و همچنین زیبایی ویژه این سنگ‌ها دلایلی است برای قیمت بالا و گاه عجیب آنها. اگر می‌خواهید اطلاعاتی درباره قیمت‌های نجومی این سنگ‌ها در سراسر جهان داشته باشید، بد نیست گران‌ترین‌ها را بشناسید. «گارانت آبی» یکی از این سنگ‌هاست که البته رنگ آبی آن خیلی هم ویژه و مشخص نیست و به عنوان مثال آن‌طور آبی که در یاقوت کبود می‌بینیم، در گارنت وجود ندارد اما چون گارنت آبی سنگی بسیار نادر و کمیاب است، قیمت هر قیراط آن ۱/۵ میلیون دلار برآورد می‌شود. عقیق سیاه هم یکی دیگر از این سنگ‌های قیمتی است که فقط در معادن استرالیا وجود دارد و هزینه تهیه آن بسیار بالاست.


الماس؛ زیبا و پرطرفدار
الماس یکی از سنگ‌هایی است که طرفداران زیادی دارد و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند برای نشان دادن ثروت خود یا لذت بردن از زیبایی‌اش آن را بخرند و مورد استفاده قرار دهند. الماس که در واقع از کربن تشکیل شده است، از زیباترین سنگ‌های قیمتی به شمار می‌رود که در بیشتر مناطق جهان یافت می‌شود اما به‌طور معمول آن را از معادن قاره افریقا به‌دست می‌آورند، ولی در کشورهایی همچون روسیه، هند، برزیل، استرالیا و ایالات متحده امریکا نیز وجود دارد.


زمرد؛ کمیاب و پرطرفدار
«زمرد» یکی از کمیاب‌ترین سنگ‌های قیمتی جهان است. بعضی از جواهرشناسان و کارشناسان براین باورند که این سنگ از الماس نیز ارزشمندتر است. اگر بخواهیم زمرد را با دیگر سنگ‌های قیمتی مقایسه کنیم باید بگوییم شکل‌گیری آن در طبیعت منحصر به‌فرد و بسیار خاص است. نخستین مکانی که زمرد در آن پیدا شد محلی در شمال مصر و نزدیک سواحل دریای سرخ بود. امروزه نیز بهترین زمردها را می‌توانید در کلمبیا و امریکای جنوبی پیدا کنید. همچنین نمونه‌های زیبایی از این سنگ گرانبها در کارولینای شمالی واقع در ایالات متحده امریکا نیز مشاهده شده است. افغانستان هم از دیگر قطب‌های تولید زمرد جهان است که البته به گفته برخی از کارشناسان، کیفیت زمردهای کلمبیا یا افریقای جنوبی را ندارد.


یاقوت کبود؛ نشانی از سلامت و شادی
شاید بتوان گفت «یاقوت» قدیمی‌ترین یا نخستین سنگ گرانبهایی است که بشر آن را کشف کرد. در حال حاضر، بیش از نیمی از یاقوت جهان از برمه به‌دست می‌آید. مردم بسیاری در کشورهای مختلف چنین تصور می‌کنند که یاقوت کبود می‌تواند نگهدار آنها در برابر سختی‌ها و مشکلات زندگی باشد و نیروهای منفی را از ایشان دور می‌کند. از نظر آنها یاقوت کبود برایشان سلامتی و شادی به همراه می‌آورد و به همین دلیل آن را نمادی از بهشت و آسمان می‌دانند. یاقوت کبود سنگ ویژه متولدین ماه سپتامبر (مهر) هم به شمار می‌آید و بعضی‌ها فکر می‌کنند در صورتی که متولد این ماه هستند باید قطعه‌ای از این سنگ را همراه داشته باشند. یاقوت کبود به دلیل سختی قابل توجه آن (درجه سختی ۹ از ۱۰)، دومین سنگ سخت جهان است. این در حالی است که قیمت آن نسبت به الماس (درجه سختی ۱۰ از ۱۰) بسیار ارزان‌تر است. ترکیب این ۲ ویژگی مهم باعث شده که بسیار از صنایع از یاقوت کبود استفاده کنند. به عنوان مثال، در حال حاضر بسیاری از شیشه‌های ساعت یا پوشش محکم لنزهای دوربین از یاقوت کبود ساخته شده‌اند.


مروارید؛ ساده ولی زیبا
«مروارید» یکی از زیباترین سنگ‌های قیمتی است که امروزه مردم زیادی از آن برای زیبایی بیشتر استفاده می‌کنند. جالب است که برای خیلی‌ها چندان تفاوتی هم ندارد مروارید اصل باشد یا مصنوعی؛ همین که زیبایی مورد نظر را داشته باشد، کافی است. به همین دلیل مروارید به سنگی تبدیل شده که در مراکز خرید جواهرات و در فروشگاه‌های مختلف، انواع آن را به راحتی می‌توان یافت و خریداری کرد.


طرفداران جواهرات در هندوستان
محبوبیت و شهرت سنگ‌های قیمتی در کشور ۷۲ ملت در مقایسه با دیگر مناطق جهان بی‌نظیر است و در کمتر کشوری می‌توان مشابه آن را مشاهده کرد. آنها همانطور که در خرید طلا، دست و دلباز هستند، برای به‌دست آوردن یک تکه سنگ قیمتی هم حاضرند مبالغ زیادی خرج کنند. زمرد، یاقوت، یاقوت کبود، مرجان و مروارید از جمله سنگ‌های قیمتی مورد علاقه مردم هندوستان است.
با توجه به آنچه گفته شد، بازار خرید و فروش این سنگ‌ها هم در هند حسابی گرم است و طرفداران خودش را دارد. البته جالب است بدانید هندی‌ها بیشتر به دلیل خاصیت نجومی و باورهایی که در این مورد دارند از این سنگ‌ها استفاده می‌کنند و زیبایی و تزئین در مراحل بعدی قرار دارد. حفظ سلامت، مدیریت زمان، کنترل خشم، به‌دست آوردن آرامش، غلبه بر موانع کسب درآمد و.... از جمله نمونه‌های این باورها هستند. به عنوان مثال یاقوت از نظر هندی‌ها برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی موثر است و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. آنها باور دارند با استفاده از یاقوت می‌توانند صرع، سکته، حصبه و بیماری‌های مرتبط با مغز را درمان یا با آنها مقابله کنند. همچنین یاقوت از نظر هندوها می‌تواند نشان‌دهنده قدرت، سلامت، فعالیت و نشاط باشد.
داشتن حافظه خوب، روابط عاطفی و زندگی زناشویی دلخواه، کنترل مناسب احساسات و فراوانی نعمت هم از جمله اثرات مروارید است. هندی‌ها باور دارند با استفاده از این سنگ قیمتی می‌توان از بروز بیماری‌های چشمی، سرفه، گلودرد، سرطان و... نیز پیشگیری کرد.


سنگ‌های گرانقیمت در قاره سبز
اروپایی‌ها در مقایسه با ساکنان قاره آسیا چندان علاقه‌ای به استفاده از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی ندارند، ولی آنها هم برای توسعه و پیشرفت تجاری و اقتصادی کشورهای‌شان در این زمینه پژوهش‌ها و بررسی‌های زیادی انجام داده‌اند. از نتایج این پژوهش‌ها مشخص شده بازار عمده سنگ‌های قیمتی در اروپا به کشورهای بلژیک، انگلستان، فرانسه، هلند و ایتالیا مربوط می‌شود. این کشورها از جمله مهم‌ترین مناطق اروپا به شمار می‌آید که بازار فروش سنگ‌های قیمتی در آنها رونق دارد. همچنین یکی دیگر از موضوع‌های جالب در بازار فروش سنگ‌های قیمتی در کشورهای اروپایی تقسیم‌بندی واضح و مشخص آن است، به طوری‌که الماس با دیگر سنگ‌ها رقابت می‌کند. به عبارت دیگر بازار فروش الماس به تنهایی بزرگتر و گسترده‌تر از مجموع دیگر سنگ‌های قیمتی است. مصرف این سنگ‌ها هم میان اهالی این کشورها بسیار متنوع و متفاوت است. امروزه این سنگ‌ها در اروپا فقط به عنوان جواهر و همراه با طلا و نقره به کار نمی‌رود و با فناوری روز و هنر مدرن، بیشتر به یک شی زیبا تبدیل شده که هم خانم‌ها و هم آقایان از آن استفاده می‌کنند. پژوهشگران می‌گویند در اروپا استفاده از سنگ‌های قیمتی برای تزئین و استفاده در چیدمان منازل در حال گسترش است و روزبه‌روز بر طرفداران آن افزوده می‌شود. البته در این مناطق هم کسانی هستند که برای ویژگی درمانی سنگ‌ها سراغ آنها می‌روند و اعتقاد دارند با استفاده از آنها مشکلات‌شان برطرف خواهد شد.


سنگ‌های گران‌قیمت در شرق آسیا
مردم چین و ژاپن به عقاید و سنت‌های ویژه‌ای پایبند هستند و همیشه به آنها احترام گذاشته و می‌گذارند؛ عقایدی که شاید در میان سایر ملت‌ها قدری عجیب به نظر برسد. آنها باور دارند برای موفقیت و خوش‌شانسی باید از سنگ‌های خاصی کمک گرفت. البته این روزها استفاده از این سنگ‌ها برای کسب خوش شانسی و محبوبیت و... کمتر از قبل شده است ولی در میان بسیاری از آنها همچنان این عقاید به چشم می‌خورد. مروارید، یاقوت و یاقوت کبود از جمله سنگ‌هایی است که در این کشورها طرفداران زیادی دارد.

منبع: صمت

95102

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید