Performancing Metrics

اتاق در زمینه تحقیقات بازاریابی اقدامی انجام نداده است | اتاق خبر
کد خبر: 358441
تاریخ انتشار: 21 تیر 1395 - 10:53
عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اتاق خبر
عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است اتاق بازرگانی عملکرد خوبی در انتشار آمارهای اقتصادی داشته که این مسئله تاثیر مثبتی در روند برنامه ریزی فعالان اقتصادی برجای گذاشته اما پارلمان بخش خصوصی تاکنون در زمینه تحقیقات بازاریابی اقدامی انجام نداده است.

اتاق خبر-گروه اقتصادی: اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی در طول چند سال اخیر وظیفه انتشار آمار و اطلاعات اقتصادی را برعهده داشته است. اتاق خبر در خصوص عملکرد اتاق گفتگویی را با رضا پدیدار عضو اتاق بازرگانی تهران ترتیب داده که مشروح آن را در ادامه می خوانید: 

همانطور که اطلاع دارید یکی از وظایفی که برای اتاق بازرگانی تعریف شده اعلام و انتشار آمار و اطلاعات می باشد عملکرد این دوره اتاق را در این خصوص چطور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه اتاق بازرگانی در انتشار و اعلام آمارهای اقتصادی عملکرد خوبی داشته است و درجلسات رسمی هیات نمایندگان اتاق آخرین تحولات اقتصادی و آمارهای مربوط به آنها را مطرح می کند. در نتیجه بخش خصوصی  تقریبا به  اطلاعات  کلان دسترسی کامل دارد در ماه گذشته در جلسه ای که تشکیل شد در خصوص آمارهای اقتصادی در بخش سیمان بحث شد و در نشست بعدی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی درباره پتروشیمی مذاکراتی انجام شد که با ارائه آمارهای جهانی نقاط ضعف و قوت این صنعت بررسی شد. معمولا در این جلسات به آمار های کلان اشاره می شود به عنوان مثال در آخرین نشست کمیسیون تخصصی اقتصاد، کشور هایی که اقتصاد آن ها با عنوان نوظهور شناخته شده اند مانند کره جنوبی و هندوستان مورد بررسی وتحلیل قرار گرفت. در این راستا اتاق بازرگانی بخشی را به عنوان بررسی های اقتصادی مشخص کرده که آمارهای اقتصادی را به صورت روزانه در سایت تلگرامی اتاق می آوردند و اطلاعات به روز را در اختیار اعضا و فعالان اقتصادی می گذارند.

به نظر شما شفاف شدن اطلاعات چه کمکی به بخش خصوصی خواهد کرد؟

با شفاف شدن اطلاعات بخش خصوصی می تواند راهکار پیدا کند. برای مثال آماری که در کمیسیون های تخصصی اتاق راجع به چالش های صنعت پتروشیمی اعلام شد کمک می کند دریابیم که در این خصوص چه سهمی در عرصه های جهانی داریم و میزان رقابت پذیری ما چه میزان است، همچنین میانگین رشد اقتصادی در صنایع پتروشیمی در جهان چند درصد بوده و این میزان نسبت به وضعیت داخلی کشور چطور بوده است، درباره ظرفیت ها و بهره برداری از آنها بحث می شود و اینکه در دولت یازدهم چه میزان از ظرفیت ها مورد استفاده قرار گرفته و چه ظرفیت هایی به شکل راکد باقی مانده است را در اتاق بررسی می کنند. البته که همه این اطلاعات می تواند به فعالان اقتصادی کمک کند. همچنین در این اواخر نشست هایی در خصوص صنعت خودرو سازی برگزار شد، صنایع مربوط به آن و نقش ما در سرمایه گذاری و توسعه این صنعت مورد بررسی قرار گرفت. خوشبختانه اتاق اطلاعات جامع و خوبی را در اختیار کاربران قرار می دهد. در خصوص صنعت پتروشیمی که به آن اشاره شد اتاق توانسته آمارها و اطلاعات مفیدی را ارائه کند که در کمیسیون های تخصصی با حضور بخش خصوصی در باره آنها بحث می شود تا دریابیم که جایگاه ایران و همچنین بخش خصوصی در این حوزه کجاست. سپس آنها را به صورت اطلاعات و آمارهایی در اختیار فعالان خصوصی قرار می دهیم تا با بکارگیری از این ها میزان خطاپذیری در برنامه های خود را کاهش دهند. همچنین اتاق بازرگانی در فضای اجتماعی کانال هایی برای اطلاع رسانی راه اندازی کرده که هر لحظه اطلاعات به روز شده را به اعضا منتقل می کند. درواقع اتاق در انتشار اطلاعات و آمارها بسیار خوب عمل کرده است اما مسئله اصلی در این خصوص پردازش این اطلاعات می باشد این انبوه اطلاعات و آمارهایی که در اختیار تشکل ها و انجمن ها قرار می گیرد باید تحلیل شود و اجزا و آثارش سنجیده شود.

آمارهایی که اتاق بازرگانی ارائه می دهد تا چه حد نزدیک به عددی است که مرکز آمار اعلام می کند؟

در اغلب موارد خطای آمارهای اعلام شده توسط اتاق کم می باشد، بخشی از این آمارها از طریق آماری که وزارتخانه ها و مرکز آمار اعلام شده کد می شود یعنی به تحلیل آمار های اعلام شده می پردازند و بخش بررسی های اقتصادی اتاق زوایای تاثیر گذاری آن را تجزیه و تحلیل می کند و در اختیار ما می گذارد.

با توجه به اینکه بخشی از وظایف اتاق، بازاریابی و جذب سرمایه گذاری های خارجی و مشترک است شفاف سازی اطلاعات توسط این نهاد می تواند تاثیر مثبتی در عملکرد آن داشته باشد؟

آمارها اطلاعات کلان را در اختیار ما قرار می دهد و برای ما مشخص می کند که در چه وضعیتی قرار داریم تا با توجه به آن ها شرایط را برای سرمایه گذاری مشترک در حوزه های مختلف اقتصادی ایجاد کنیم. در واقع اتاق در زمینه شفاف سازی اطلاعات برای بازار یابی و جذب سرمایه گذار خارجی اقداماتی انجام نداده است اما کسانی که مایل به سرمایه گذاری هستند می توانند با بکارگیری این اطلاعات در زمینه فعالیت خود برنامه ریزی بلند مدت کنند. برای مثال من در این اواخر چند موضوع در بحث رقابت پذیری در صنعت ایران را مورد مطالعه قرار داده بودم، دراین خصوص به معاونت بررسی های اقتصادی اتاق و مرکز پژوهش های اتاق مراجعه کردم انبوهی از اطلاعات را در اختیار بنده قرار دادند و نهایت همکاری را داشتند، در ادامه این بر عهده فعالان اقتصادی می باشد که با بکارگیری آنها شرایط را برای اقدامات و سرمایه گذاری های خود ارزیابی کنند.

ت95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید