Performancing Metrics

لوازم خانگی لرستان در پیچ و خم فناوری یا بازار؟ | اتاق خبر
کد خبر: 358702
تاریخ انتشار: 22 تیر 1395 - 21:32
لرستان از ۱۷ واحد تولیدی لوازم‌خانگی بهره می‌برد که ۳ واحد آن غیرفعال است و ۱۴ واحد دیگر با تولید انواع محصول در شهرستان‌های بروجرد، خرم‌آباد، کوهدشت، نورآباد و ازنا برای بیش از ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

به گزارش اتاق خبر، البته این واحدها با مشکلاتی همچون کمبود سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین‌آلات و فناوری روبه‌رو هستند که در صورت برطرف شدن این مشکلات می‌توانند علاوه بر افزایش توان تولید، ارزش افزوده و اشتغال مناسبی را نصیب استان کنند.
همواره از تولید لوازم‌خانگی با ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالا یاد می‌شود؛ صنعتی که در شرایط مناسب تولید می‌تواند بازارهای هدف فراوانی را در بر گیرد و فضای رقابتی تنگاتنگی را برای رقبا فراهم کند. البته در چند سال اخیر به‌دلیل رکود در بازار فروش و کم شدن توان اقتصادی مردم این صنعت مانند سایر صنایع با رکود در تولید و فروش محصول روبه‌رو شده که این امر آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به صاحبان صنایع، اشتغال و رونق اقتصادی کشور وارد کرده است. لرستان نیز با توجه به موقعیتی که دارد از سال‌های گذشته از چند واحد بزرگ تولید لوازم‌خانگی مانند یخچال و گاز بهره می‌برد که هم‌اکنون رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان در گفت‌وگو با صمت وضعیت آنها را چندان مطلوب ندانسته و اظهار کرد: متاسفانه فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در کارخانه یخچال‌سازی استان باعث شده که این واحد بزرگ از توان رقابت با کالای مشابه در بازارها دور بماند و نتواند ارزش افزوده مناسبی ایجاد کند و سرانجام به همین دلیل غیرفعال شود.


تمایل مصرف‌کنندگان به تنوع در محصول و مزیت‌های موجود در لوازم‌خانگی باعث شده که تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به سمت ایجاد تنوع در محصول گام بردارند و هر روز برای تامین سلیقه مردم ایجاد تنوع را در دستور کار قرار دهند. محمدرضا صفی‌خانی با اشاره به این مطلب‌افزود: با توجه به غیرفعال بودن صنعت یخچال‌سازی استان در دولت گذشته قرار بود ۳۰میلیون دلار سرمایه برای تامین ماشین‌آلات و تجهیزات و روزآمدی فناوری در اختیار آنها قرار داده شود که تاکنون محقق نشده است. البته بر اساس توانمندی‌هایی که در این واحد وجود دارد، پیشنهادهایی به منظور تغییر کاربری خط تولید این واحد به تولید ورق‌های گالوانیزه در دستور کار قرار گرفته که با توجه به رایزنی‌های انجام شده با سرمایه‌گذار خارجی پیشرفت‌هایی در این زمینه ایجاد شده است.


رقابت‌پذیری و فروش محصول در بازارهای هدف، مهم‌ترین برنامه‌ای است که واحدهای تولیدی آن را دنبال می‌کنند. در این میان واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی نیز با توجه به اهمیتی که در سطح جوامع دارند سعی کرده‌اند از گردونه رقابت عقب نمانند. صفی‌خانی با تاکید بر اینکه برای تمام واحدهای تولیدی که مشکل فروش محصول نداشته باشند تسهیلات ویژه‌ای به منظور رونق گرفتن خط تولید آنها از سوی دولت در نظر گرفته شده، گفت: رونق بخشیدن به واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی ازجمله صنایعی است که در اولویت سازمان برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و رونق بخشیدن به خط تولید قرار گرفته است.


مهم‌ترین مشکلی که هم‌اکنون گریبانگیر واحدهای مختلف تولیدی شده، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است که صنایع لوازم‌خانگی لرستان نیز به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. وی در این‌باره گفت: با توجه به اعتبارات اختصاصی دولت برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، تحقق تامین منابع مالی مورد نیاز واحدهای مشکل‌دار دور از دسترس نیست اما متاسفانه بدهی‌های معوق بانکی، فشارهای مالیاتی (مالیات بر ارزش‌افزوده) و بیمه تامین اجتماعی در کنار کمبود منابع مالی، مشکلات زیادی را برای صنایع ایجاد کرده که هم‌اکنون با بررسی درخواست این واحدها در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سعی در برطرف شدن مشکلات آنها شده است.


با این وجود لرستان هم‌اکنون از ۱۷ واحد تولید لوازم‌خانگی بهره می‌برد که توانسته‌اند با تولید انواع محصول در شهرستان‌های بروجرد، خرم‌آباد، کوهدشت، نورآباد و ازنا برای بیش از ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کنند. البته از این تعداد واحد هم‌اکنون ۳واحد غیرفعال و ۱۴ واحد فعال است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برنامه‌ریزی‌های لازم را برای احیای این واحدها در دستور کار قرار داده که در صورت راه‌اندازی واحدهای راکد و به ظرفیت کامل رساندن سایر واحدها علاوه بر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی مناسبی را برای استان به همراه خواهند داشت.


رونق در بازار فروش، شرط رونق در تولید
قدمت در تولید محصول نشان از تجربه بالا و به‌دست آوردن جایگاه ویژه در بازارهای هدف دارد که می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی را برای صاحبان صنایع ایجاد کند و علاوه بر رونق بخشیدن به تولید، اقتصاد منطقه‌ای را در بر گیرد. رییس خانه صنعت و معدن لرستان در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی استان به‌ویژه کارخانه یخچال‌سازی از قدمت بالایی در تولید برخوردارند، اظهار کرد: یخچال‌سازی لرستان از قدمت بالایی برخوردار است به گونه‌ای که این واحد در شرایطی برابر با برخی از واحدهای مشابه اقدام به تولید محصول می‌کرد و بازارهای هدف مناسبی را در اختیار گرفته بود که متاسفانه به مرور زمان و به‌دلیل برخی سوءمدیریت‌ها و بروز نشدن ماشین‌آلات و فناوری هم‌اکنون رو به تعطیلی است.
نبود بازار تقاضا در بازارهای هدف، کاهش قدرت خرید مردم و تمایل آنها برای استفاده از کالای مشابه خارجی باعث از رونق افتادن صنایع لوازم‌خانگی در سطح کشور شده است به گونه‌ای که به گفته رضا خواجوی این وضعیت در واحدهای تولید لوازم‌خانگی لرستان نیز نمود پیدا کرده است. به گفته وی ضعف در تامین منابع مالی مورد نیاز در واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی استان باعث شده که این واحدها در تامین مواد اولیه و حضور در بازارهای هدف تا حدود زیادی با مشکل روبه‌رو شوند.
تامین مواد اولیه و تولید محصول از اولویت‌هایی است که تمام واحدهای تولیدی آن را مدنظر قرار داده‌اند. البته در شرایط رکودی که بر کشور حاکم است و نقدینگی واحدهای تولیدی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد به طور حتم تولید کالا نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. خواجوی با تاکید بر این موضوع ادامه داد: با توجه به شرایط رکودی در بازار فروش محصول لوازم‌خانگی هیچ پیشنهادی برای رونق گرفتن خط تولید این واحدها قابل ارائه نیست. چراکه تا رونق به فضای کسب‌وکار باز نگردد همچنان سایه رکود بر واحدهای تولیدی باقی خواهد ماند. البته در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان‌قیمت برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی نیز می‌تواند تا حدود زیادی منابع مالی مورد نیاز این واحدها را برای تامین مواد اولیه و حضور در بازارهای هدف فراهم کند.
روزآمدی فناوری و ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید واحدهای تولیدی از مهم‌ترین فرآیندهایی است که می‌تواند رقابت‌پذیری و ایجاد ارزش افزوده در صنایع را با افزایش همراه کند. رییس خانه صنعت و معدن لرستان با اشاره به این موضوع اظهار کرد: در صورتی که بتوان شرایط لازم را برای بهره‌مندی واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی استان از فناوری فراهم کرد به طور حتم علاوه بر افزایش توانمندی تولید، اشتغال و ارزش‌افزوده مناسبی نیز نصیب استان خواهد شد.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید