Performancing Metrics

گلستان با کمبود ۸۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب مواجه است | اتاق خبر
کد خبر: 359708
تاریخ انتشار: 27 تیر 1395 - 09:37
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: استان گلستان با کمبود ۸۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب مواجه است.

اتاق خبر: مهیار خسروی ،در زمان پیک مصرف در شهرهای گرگان و گنبد با کمبود آب شرب مواجه هستیم و در هم‌اکنون در شهر گرگان ۲۵۰ لیتر و در شهر گنبد حدود ۱۸۰ لیتر در ثانیه کمبود آب ‌داریم.

وی بابیان این مطلب که استان گلستان یکی از کانون‌های خشک‌سالی کشور قرارگرفته افزود: برای عبور از بحران خشک‌سالی در استان باید مدیریت مصرف را ملاک اصلی در مدیریت منابع آبی قرارداد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تصریح کرد: برای جلوگیری از تخریب کمی و کیفی منابع آب‌های زیرزمینی که رکن اصلی تأمین آب شرب استان محسوب می‌شود باید سریع اقدام کرد.

خسروی گفت: با توجه به پراکندگی تأسیسات، منابع تأمین و مسیرهای طولانی خطوط انتقال در منطقه، مشکلات عدیده بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات را به دنبال داشته و نیز منجر به بالا رفتن هزینه آب تمام‌شده است.

به گفته وی؛ کمبود بارش‌ها و کاهش روان آب‌ها، برداشت بی‌رویه بخش کشاورزی از منابع آب‌های زیرزمینی، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها، تطابق نداشتن اجرای طرح‌های شهرسازی با مطالعات مربوطه و بی‌توجهی به طرح‌های آمایش سرزمین، مدیریت آب شهری را به‌طورجدی با چالش مواجه ساخته است.

وی در ادامه گفت: کاهش بارش در سال‌های اخیر و عدم تغذیه کافی و اضافه برداشت بسیار از منابع آب‌های زیرزمینی نگران‌کننده است چراکه افت سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش توان آبدهی چاه‌ها و مخروبه شدن آن‌ها را شاهد هستیم به‌طوری‌که در ۳۰ سال گذشته چنین افت آبی مشاهده نشده بود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: بسیاری از شبکه‌های ما قدیمی هستند و اعتبارات تخصیصی بابت اصلاح و به هنگام سازی آن‌ها متناسب با حجم کار نیست ولیکن علیرغم نارسایی‌ها، این شرکت کلیه نوان خود را جهت جلوگیری از بروز مشکل توزیع آب بکار گرفته است.

 خسروی در ادامه به بیان مشکلات وضعیت منابع تأمین و تأسیسات شهرهای استان گلستان پرداخت و تصریح کرد: ۱۰ درصد از تأمین آب شهرها مربوط به چاه‌هایی است که لوله جدار آن‌ها بریده است و منابع مطمئنی برای تأمین آب نیستند و به دلیل عدم برخورداری استان از منابع آب‌های کنترل‌شده سطحی (سدها) و اتکای به منابع آب‌های زیرزمینی که پتانسیل آن در استان طی سال‌های اخیر بشدت دستخوش اثرات منفی شده، باید جهت تأمین آب شرب در دوره‌های مختلف زمانی، برنامه‌ریزی اساسی انجام ‌شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید