Performancing Metrics

سیستم گزارش گیری در کشور نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 360121
تاریخ انتشار: 29 تیر 1395 - 04:16
مشاور ارشد وزیر نیرو گفت: سامانه و سیستم گزارش گیری در سطح ملی نداریم و هنوز هم اگر گزارشی از آمار تلفات و غیره بخواهیم، به صورت سیستمی امکان پذیر نیست.

اتاق خبر:بهرام طاهری در همایش ملی محیط زیست با رویکرد مدیریت یکپارچه و فراگیر HSE گفت: زمانی که سیستم HSE وزارت نفت را ایجاد کردیم، نه در سطح ملی و نه حتی وزارتخانه، سامانه و سیستم آماری نداشتیم.

مشاور ارشد وزیر نیرو افزود: هنوز هم اگر بخواهید گزارشی از آمار تلفات و غیره به دست بیاورید، نمی توانید به طور سیستمی به آن دست پیدا کنید. در کشورهای دیگر، این آمار را ظرف ۵ دقیقه در اینترنت می توانید به دست بیاورید.

وی ادامه داد: زمانی که آقای چیت چیان از من خواست سیستم HSE را راه اندازی کنم، اولین کارم این بود که نامه ای به اورژانس و پزشکی قانونی نوشتم که آماری از کل فوتی های مرتبط با آب و برق به ما برساند. تا امروز این آمار به دست من نرسیده است.

وی اضافه کرد: چنین آماری نه تنها باید شامل اینکه چند نفر در ساخت یک سد از دست رفته یا در مجتمع های پتروشیمی آسیب دیده اند، باشد که حتی آمار اینکه یک نفر در حمامی که کف آن خیس بوده سر بخورد و دچار حادثه بشود هم باید در ریسک های ما لحاظ شود. این خسارت ها را ما هیچوقت محسوب نمی کنیم اما همین ها کیفیت زندگی را برای یک ملت کاهش می دهد.

مشاور ارشد وزیر نیرو در حوزه HSE تصریح کرد: فقط خسارات ناشی از صنعت ساخت در اقتصاد ۱۷ تریلیون دلاری آمریکا حدود ۶ درصد تولید ناخالص ملی این اقتصاد است. خسارت های دیگر را هم حساب کنید، خسارت های مربوط به بهداشت کار، خسارت های مربوط به محیط زیست مثل حجم نفت بسیار زیادی که در جنوب تهران روی آبهای زیرزمینی ما حرکت می کند. زمانی از من خواسته شد آلودگی های پالایشگاه تهران را بررسی کنم. ژاپنی ها گفتند طی یک قرارداد ۵ ساله این آلودگی ها را برطرف می کنند اما چنین چیزی تا ۵۰ سال هم ممکن نمی شود و ما عملاً آنجا را از دست داده ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در دنیا بر اساس GRI گزارش ها را هماهنگ می کنند، گفت: باید ریسک ها را در دو چارچوب فردی و سازمانی و با انتگرال گرفتن اینها در سطح ملی یکپارچه کنیم.

وی با اشاره به رویکرد سنتی در تصمیم گیری و برنامه ریزی در سازمان ها، تصمیم های موردی را یکی از نشانه های این رویکرد دانست و خاطرنشان کرد: چند نفر از مسئولان در بازدید از یک تالاب، سوار قایقی می شوند که وارونه شده و برخی در تالاب می افتند و یکی از آنها هم شنا بلد نبوده است. بعد می بینید در آن قایق شش جلیقه نجات وجود داشته اما ۱۱ نفر سوار این قایق شده بودند. تنها بعد از رخ دادن این مورد بود که با من تماس گرفتند.

وی تصمیم گیری برای موضوع های پراکنده بر حسب نیاز را نشانه تصمیم گیری موردی دانست و سپس افزود: رویکرد مقطعی یعنی تصمیم گیری در افق زمانی گذرا و مکانی محدود، تصادفی، بدون تصویر کلان و فراگیر، بدون روشمندی، بدون اطلاعات یا با اطلاعات ناقص، بدون ابزارهای پشتیبانی و گذشته گرا یعنی با رویکرد عکس العملی در قبال شرایط یا رخدادها از دیگر ویژگی های رویکرد سنتی در تصمیم گیری و برنامه ریزی در سازمان ها است.

وی در پایان با اعلام اینکه وزارت نیرو آمادگی این را دارد که تمام ریسک های مرتبط با آب و برق در هر کجای کشور که رخ بدهد را بر عهده بگیرد، گفت: تلاش می کنیم ساختار ملی یکپارچه HSE در کشور ایجاد شود تا ایجاد این ساختار از تلف شدن هزینه های بسیار زیاد جلوگیری کند.

منبع: مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید