Performancing Metrics

دستاوردهای دولت یازدهم در استان فارس | اتاق خبر
کد خبر: 361788
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1395 - 11:24
دولت تدبیر و امید از آغاز فعالیتش همچون دیگر نقاط کشور در استان فارس نیز با مشکلات عدیده ای از جمله ناتمام ماندن طرحهای پرشمار عمرانی دولت قبل و بالا رفتن توقعات کاذب از یکسو و وضعیت نامطلوب فضای کسب و کار ناشی از تحریم های ظالمانه وزمین گیر شدن صنایع و و

اتاق خبر:گام های ارزشمند دولت در حوزه خارجی که به ذوب شدن برف های بی اعتمادی منجر گردید به همراه برنامه ریزی های دقیق برای برون رفت از شرایط موجود در استانها از جمله فارس با سفر اردیبهشت 94 رئیس جمهوری و هیات دولت به این استان و متعاقب آن سفرهای متعدد معاونان رئیس جمهوری و برخی وزیران کابینه دولت تدبیر و امید ،افق های روشن و تحول زایی در عرصه های مختلف بویژه اقتصادی را پیش روی مردم این دیار قرار داده است.
استاندار فارس باره دستاوردهای دولت در استان گفت : نگاه ویژه دولتمردان تدبیر و امید به فارس که با سفر برخی از وزیران به این استان در طول سه سال اخیر اعداد آن به مرز دو رقمی هم رسیده، خود موید امید به افق های روشن در این دیار از هر حیث است.
سید محمدعلی افشانی به سفر هفته گذشته معاون اول رئیس جمهوری به همراه وزیران نفت و جهاد سازندگی اشاره کرد و اظهار داشت : در این سفر یکروزه شاهد افتتاح طرحهای زیربنایی بودیم که عمدتا نگاه توجه جدی دولت به این استان را نشان می دهد.
وی از افتتاح چهار هزار هکتار اراضی مجهز به آبیاری نوین ، طرح اوره و آمونیاک شهدای مرودشت ، مجتمع تولید روغن جنوب کشور در سروستان و افتتاح بیش از چهار هزار واحد مسکن مهر را از جمله این اقدامات برشمرد که با نگاه دولت تدبیر به سرانجام رسیده است .
به گفته استاندار فارس با بهره برداری از طرح اوره و آمونیاک شهدای مرودشت که هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت انجام گرفت برای 500نفر بطور مستقیم و برای حدود پنج هزار نفر بطور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است .
محمد افشانی همچنین به ماحصل سفر استانی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به همراه اعضای کابینه در اردیبهشت ماه 94 اشاره کرد و افزود: در این سفر دولت تعهد به تکمیل و اجرای 92 طرح به ارزش ریالی 9هزار و 920 میلیارد ریال در این استان کرد که تاکنون اقدامات چشمگیری در این خصوص انجام گرفته است .
به گفته وی در این سفر 92 طرح و پروژه اثر گذار و موثر در تقویت زیرساخت های عمرانی در حوزه های تربیت بدنی، کشاورزی و منابع آب، حمل و نقل، عمران شهری، رفاه و تامین اجتماعی و بهداشت و سلامت آن هم در تاریخ زمانی مشخص مورد موافقت و تصویب دولتمردان قرار گرفت.
استاندار با اشاره به اینکه جمع کل اعتبارات مصوب برای اجرایی شدن این طرح ها در سالهای 94 و 95، به میزان 9 هزار و 530 میلیارد ریال پیش بینی شده است توزیع طرح های مذکور بر اساس موضوع را شامل: حوزه حمل و نقل با 17 طرح و پروژه و 2 هزار و 150 میلیارد ریال اعتبار، حوزه کشاورزی و منابع آب با 10 طرح و موضوع و 2 هزار و 810 میلیارد ریال اعتبار، حوزه عمران شهری با 10 طرح و پروژه و سه هزار و 740 میلیارد ریال اعتبار، حوزه رفاه، تامین اجتماعی و بهداشت و درمان با پنج طرح و پروژه با 340 میلیارد ریال اعتبار و حوزه تربیت بدنی با 50 طرح و پروژه و 490 میلیارد ریال اعتبار عنوان کرد.
** اجرای پروژه های سفر رئیس جمهوری به فارس جلوتر از برنامه زمانبندی
استاندار فارس گفت: از ابتدای آغاز اجرای پروژه های مصوب سفر، تلاش شد که کارها بر اساس اعتبارات موجود، با کیفیت لازم و با سرعت مطلوب پیش رود که تاکنون چنین بوده است و قطعا اگر امسال شاهد مطلوب تر شدن درآمد دولت باشیم، کارها نیز با سرعت بهتری پیش خواهد رفت و خدمات رسانی نیز مطلوب تر خواهد شد.
افشانی با بیان اینکه بر اساس برنامه، پروژه های مصوب سفر باید تا پایان امسال به اتمام برسد و هر چند که تنگناهای مالی و مشکلات اعتباری هم می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: البته تاکنون تخصیص اعتبارات مربوط به پروژه های سفر رئیس جمهوری به فارس 100 درصد بوده و اعتبارات به موقع تخصیص یافته است که امیدواریم امسال شرایط بهتر از گذشته باشد.
وی افزود: بسیاری از پروژه های نیمه تمام باقی مانده از دولت قبل نیز به دولت تدبیر و امید ارث رسیده که با وجود تمام مشکلات مالی، دولت اجرای آنها را نیز در دستور کار قرار داده است که بر اساس درصد پیشرفت و میزان اهمیت در دست اجرا است.
افشانی، در خصوص مصوبات سفر و میزان پیشرفت فیزیکی آنها نیز گفت: ایجاد تاسیسات فاضلاب برای شهرهای استهبان، نورآباد، کازرون و جهرم از جمله این مصوبات است که به طور میانگین تاکنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی افزود: آبرسانی شهر ایزدخواست که از شهرهای دارای تنش آبی محسوب می شود نیز در جریان سفر رئیس جمهوری به فارس به عنوان یک مساله مهم مطرح شد که این پروژه هم اینک از 85 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
استاندار اظهار کرد: آبرسانی به شهرهای ارسنجان و سعادت شهر نیز از جمله پروژه های مصوب سفر رئیس جمهوری است که با بیش از 46 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.
مهندس افشانی افزود: تکمیل 47 پروژه مجتمع آبرسانی اولویت دار روستایی در 369 روستا نیز با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی و ایجاد تاسیسات فاضلاب در دو تا از روستاهای استان با بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی هم اینک در دست اجرا است.
وی اظهار کرد: آبرسانی به شهر شیراز با اجرای خط دوم انتقال از سد درودزن نیز با حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است که تصفیه خانه آن به شکل' بی او تی ' و مابقی توسط پیمانکار و از محل تامین اعتبارات ملی مراحل اجرایی را طی می کند.
او گفت: همچنین عملیات آبرسانی به شهرهای داراب و زرین دشت و جنت شهر نیز دهه فجر امسال به اتمام خواهد رسید و تصفیه خانه آن نیز مراحل پایانی را طی می کند.
رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس افزود: ساخت سد چشمه عاشق نیز با 90 درصد پیشرفت فیزیکی و شبکه آبیاری و زهکشی تنگ براق نیز با 81 درصد پیشرفت فیزیکی امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وی بیان کرد: تامین آب آشامیدنی برای عشایر فارس با خرید 10 تانکر آبرسان سیار نیز از دیگر مصوبات سفر هیات دولت به فارس بود که عملیاتی شد.
استاندار فارس، احداث خط یک و دو قطار شهری شیراز را از دیگر پروژه های مصوب سفر دانست و افزود: با توجه به تخصیص 100 درصدی اعتبار یک هزار و 100 میلیون ریالی سال 94 و یک هزار و 500 میلیون ریالی سال 95، امسال شاهد بهره برداری از مسیرهای یاد شده که بیش از 83 درصد پیشرفت فیزیکی دارند خواهیم بود.
وی گفت: در بحث پروژه های بیمارستانی نیز که اعتبارات آنها ملی است، بیمارستان استهبان 100 درصد، آباده 100 درصد، قائمیه بیش از 50 درصد، فیروزآباد بیش از 30 درصد، قیر بیش از 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مهندس افشانی گفت: احداث مرکز ناباروری حکیم سلمان جهرم با 2 هزار و 300 متر مربع مساحت نیز از جمله مصوبات سفر بود که هم اینک 22 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: هم اینک 36 پروژه ورزشی مصوب سفر در استان در دست اجرا داریم از جمله می توان به مجموعه بزرگ ورزشی پارس (میانرود) اشاره کرد که با 75 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است و در سفر جناب آقای دکتر نوبخت 300 میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافت که قرار است در دهه مبارکه فجر 95 افتتاح شود.
وی افزود: در پروژه های حوزه حمل و نقل نیز، ساخت کمربندی فسا به طول هشت کیلومتر و کمربندی سروستان به طول 10 کیلومتر با بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار قرار دارد که در سال 95 به بهره برداری خواهد رسید.
مهندس افشانی افزود: اجرای پنج کیلومتر از مسیر سپیدان – یاسوج با 95 درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای قطعه سوم راه شیراز- جهرم به طول 27 کیلومتر و 88 درصد پیشرفت، بهسازی راه اصلی کازرون – فراشبند به طول 33 کیلومتر و همچنین بهسازی جاده قدیم فسا – داراب به طول 20 کیلومتر و 60 درصد پیشرفت فیزیکی نیز از جمله پروژه های سفر هات دولت به فارس است که امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: بهسازی راه اصلی مرودشت – درودزن به طول 20 کیلومتر از قطعه اول و 80 درصد پیشرفت فیزیکی، بهسازی راه اصلی فیروزآباد، قیر و خنج به طول 12 کیلومتر و 40 درصد پیشرفت، بهسازی راه اصلی قیر تا خنج با 80 درصد پیشرفت فیزیکی و راه جهرم – لار – بندرعباس با 67 درصد پیشرفت، بهسازی راه لامرد – علامرودشت- خنج - گله دار با 70 درصد پیشرفت و مسیر مُهر – دارالمیزان به طول 65 کیلومتر و بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر پروژه های مصوب سفر است.
وی گفت: کمربندی شمال شرق شیراز بطول 14 کیلومتر نیز هم اینک با 95 درصد پیشرفت فیزیکی مراحل پایانی را طی می کند.

** دستاوردهای ویژه سفر دکتر نوبخت و دکتر قاضی زاده هاشمی به فارس
استاندار فارس همچنین از سفر دکتر محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در روزهای 21 تا 23 بهمن 94 و سفر دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزهای 26 و 27 بهمن 94 به عنوان دو رویداد مهم کاری در استان فارس یاد کرد که دستاوردهای موثری را در ادامه مصوبات سفر رئیس جهوری برای این دیار به ارمغان آورده است.
مهندس افشانی اضافه کرد: این دو سفر که پس از سفر رئیس جمهوری و هیات دولت صورت گرفت، فرصتی برای مروری بر دستاوردهای سفر دولت تدبیر و امید و شتاب بخشی به عملیاتی شدن طرح و برنامه دولت برای توسعه استان فارس بود.
به گفته استاندار فارس دکتر نوبخت در تاریخ 21 بهمن 94 در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس به تبیین سیاست های برنامه ششم توسعه پرداخت و اظهار داشت : با توجه به اولویت های سرمایه گذاری تعیین شده در برنامه ششم توسعه در موضوع های محیط زیست و آب که بی توجهی به آنها ممکن است به بحران تبدیل شود، استان فارس می تواند سهم قابل توجهی از سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص دهد.
افشانی گفت: علاوه بر این معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دستور تامین و تخصیص پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتصال شهر صدرا به مترو و قطار شهری شیراز را داد و همچنین قول مساعد داد، برای تکمیل ورزشگاه میانرود که 20 سال از عملیات اجرایی آن سپری می شود، 300 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یابد و در این صورت فاز نخست این ورزشگاه در دهه مبارک فجر سال 95 به بهره برداری خواهد رسید.
افشانی با بیان این که حق استان فارس از اعتبارات بر اساس شاخص های جمعیت و مساحت در برنامه پنجم توسعه تضییع شد، گفت: بنا بر قول مساعد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، اعتبار استان از پنج درصد به هفت درصد اعتبارات عمرانی کشور ارتقا خواهد یافت .
استاندار فارس همچنین به سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بهمن ماه 94 اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله دستاوردهای این سفر، حل و فصل اختلاف دیرینه میان دو دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی این شهر و همچنین اختصاص یک زمین 30 هکتاری به دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ساخت بیمارستان یک هزار و 200 تختخوابی بود که کلنگ آن نیز به زمین زده شد.
وی بیان کرد: دکتر هاشمی نیز برای ساخت دو بیمارستان، یکی در منطقه سعدی شیراز و دیگری در جنوب این شهر، قول مساعد داد.
استاندار همچنین از مکان یابی و آغاز عملیات پروژه شهر سلامت در زمینی به مساحت 830 هکتار در شیراز به عنوان دیگر اقدام زیرساختی در حوزه درمانی خبر داد و اظهار داشت با ساخت این پروژه عظیم درمانی در آینده، فارس به آن جایگاهی که باید داشته باشد، برسد.
افشانی افزود: دو زمین برای احداث دو شهرک صنایع دستی و گردشگری و همچنین شهرک دارویی با مشارکت بخش خصوصی در استان در نظر گرفته شده است.
افشانی همچنین به دیگر اقدامات انجام شده زیر بنایی در این استان در ماههای اخیر اشاره کرد و افزود: در ایام الله دهه فجر سال 94 نیز پروژه آبیاری نوین در بخش ملوسجان از توابع شهرستان سپیدان به نیابت از 10 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارای سیستم آبیاری نوین در استان فارس به دستور رئیس جمهوری و از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد.
وی ادامه داد: همچنین در مدت یاد شده با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، از طریق ویدیو کنفراس کلنگ آغاز عملیات آبرسانی هفت شهر و یک هزار روستا با بیش از 2 هزار میلیارد ریال اعتبار در استان فارس به زمین شده شد.
استاندار به اقدامات خوب انجام گرفته شده در حوزه گازرسانی این استان اشاره کرد و اظهار داشت :از گازرسانی به 700روستا که جزء تعهد صورت گرفته شده در سفر اخیر رئیس جمهوری تا پایان سال 96 در این استان بوده تاکنون 481روستا از نعمت گاز بهره مند شده اند و علاوه بر اینکه کار گازرسانی به 219 روستای باقیمانده نیز با درصد خوب پیشرفت های فیزیکی در دست اقدام است، عملیات اجرایی گازرسانی به تعداد دیگری روستا نیر هم در دستور کار قرار گرفته است و در واقع می توان گفت که در حوزه گازرسانی این استان چیزی فراتر از تعهد ایجاد شده در سفر 94 ریاست جمهوری کار در حال انجام است .
مهندس افشانی ادامه داد: گازرسانی به 9 شهر که جزء تعهدات سفر تا پایان 96 بوده نیز کاملا انجام شده است و ضمن اینکه کار گازرسانی به تعداد دیگری شهرهای بدون گاز استان در حال انجام است.
به گفته وی، در جریان بهره برداری از یک هزار و 200 پروژه در دهه فجر با اعتباری افزون بر 20 هزار میلیارد ریال، 930 روستا به اینترنت پرسرعت متصل شد که زیرساخت مناسبی برای توسعه خدمات دولت الکترونیک محسوب می شود.

**تقویت زیرساختهای ارتباطی فارس با استانهای مجاور
استاندار فارس همچنین با اشاره به نقش ترانزیتی فارس در ارتباط با استانهای همجوار از پروژه آزادراه شیراز به اصفهان به عنوان یکی از پروژه های اثرگذار نام برد که با تکمیل ان موجب کوتاهتر شدن مسیر شیراز به اصفهان بطول 130 کیلومتر خواهد شد.
افشانی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این آزاد راه صرفه جویی قابل توجهی در زمان، مصرف سوخت و استهلاک خودروها و همچنین سلامت مسافران را به دنبال خواهد داشت افزود: به همین لحاظ اتمام این آزاد راه بطول 220 کیلومتر منافع زیادی را برای مردم و منطقه بدنبال خواهد داشت.
استاندار از دیگر اقدامات زیربنایی انجام شده در حوزه راهسازی به بزرگراه شیراز – اهواز با همکاری استانداران خوزستان، بوشهر ؛ فارس و کهگیلویه و بویراحمد یاد کرد که طی نشست هماهنگی مشترکی که در شیراز با حضور استانداران یاد شده برگزار شد مقرر شد این بزرگراه در هفته دولت سال 97 بهره برداری برسد.
افشانی، طول پروژه بزرگراه شیراز – اهواز را 501 کیلومتر عنوان کرد که 191کیلومتر از آن در استان فارس، 200 کیلومتر در استان خوزستان و 110 کیلومتر در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده است.
استاندار فارس افزود: تاکنون 258 کیلومتر از این پروژه به اتمام رسیده و 150کیلومتر در دست اقدام بوده و93 کیلومتر باقی مانده نیز در آینده تعیین تکلیف خواهد شد.
افشانی بر اهمیت تکمیل این پروژه تاکید کرد و ابراز داشت: با راه اندازی این بزرگراه، مناطق گازخیز به مناطق نفت خیز جنوب وصل می شود و جمعیت 12میلیون نفره این سه استان و همچنین استان بوشهر از مزایای آن بهره مند خواهند شد.
استاندار فارس با بیان اینکه مردم استان های جنوبی کشور دارای اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بسیاری هستند اظهار داشت: استان های جنوبی در طول تاریخ مراودات فراوانی با یکدیگر داشته و برای داشتن یک رابطه اقتصادی و فرهنگی مستحکم تر، نیاز است تا یک راه جاده ای و ریلی از شیراز به اهواز داشته باشیم.
مهندس افشانی گفت: با راه اندازی این پروژه دسترسی مردم در استان های همجوار به خدمات پزشکی و بهداشتی و درمانی شیراز، که به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور مطرح می باشد آسان تر خواهد شد.
وی ادامه داد: این بزرگراه به دلیل حجم ترافیکی بالایی که دارد یکی از راههای اصلی کشور محسوب می شود.
استاندار فارس افزود: برای اینکه بتوانیم کار را به درستی و در اسرع وقت به انجام برسانیم نیاز است تا هر چهار استان مشارکت فعالانه ای را داشته باشند.
مهندس افشانی افزود: برای تکمیل پروژه از منابع وزارت راه و شهرسازی و در مناطق نفت خیز نیز از منابع وزارت نفت استفاده خواهد شد.

** شکل گیری کارگروهی برای امید بخشیدن صنعت
استاندار فارس با اشاره به اقدامات موثری که از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سراسر دیار ایران اسلامی از بسته شدن پرونده هسته ای تا تثبیت برنامه جامع مشترک (برجام ) که گشایش های موثری را در حوزه خارجی و امید بخشی به حوزه داخلی در عرصه های مختلف از جمله صنعت در حال رکود داشت، اظهار داشت: ابلاغ مدبرانه دولت در زمینه شکل گیری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در اردیبهشت 94 به استان ها، ساز و کاری نظام مند به این تلاش ها برای احیای صنایع در حال رکود ایجاد کرد.
استاندار فارس، با اشاره به بررسی مشکلات 349 واحد تولیدی این استان طی یک سال گذشته در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گفت: از این تعداد، مشکلات 150 واحد تولیدی به طول کامل رفع شده است.
وی افزود: از تعداد 610 مصوبه، 50.3 درصد اجرایی شده است و 21.4 درصد مصوبات نیز در دست پیگیری است و به زودی به نتیجه می رسد و مابقی مصوبات نیز با هدف گره گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی پیگیری می شود.
وی اظهار کرد: استان فارس در برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در کشور در زمره سه استان نخست کشور به لحاظ تلاش برای گره گشایی از مشکلات صنعت قرار دارد.
استاندار فارس همچنین گفت: تسهیلات اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی به صنایع این استان به ارزش یک هزار و 60 میلیون دلار نوید بخش تحرک جدی در بخش صنعت استان خواهد بود.
وی با دعوت از مردم برای ارائه طرح های اقتصادی گفت: اگر بخش خصوصی، پروژه با توجیه علمی، فنی و اقتصادی ارائه دهد محدودیتی در استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در یکسال گذشته و در جلساتی که با صندوق توسعه ملی و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شده است، 6 هتل استان فارس از اعتبارات خوبی برخوردار شدند که گام خوبی برای ارتقای صنعت گردشگری استان است.
مهندس افشانی نیز با اشاره با راه اندازی کمیته جذب و حمایت از سرمایه گذاری افزود: عملکرد این کمیته در کوتاه مدت که با هدف حفظ و جلوگیری از تعطیلی سرمایه گذاری های موجود و همچنین جذب سرمایه گذاری های جدید تشکیل شده و با جدیت کار خود را تاکنون دنبال کرده خروجی مثبت و قابل ملاحظه ای داشته است.

**حضور هیات های خارجی در فارس
به گفته سید محمد علی افشانی، استاندار فارس با توجه به شرایط ایجاد شده پس از توافق هسته ای، زمینه برای حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور و بویژه فارس فراهم شده و ورود نمایندگان هیأت های تجاری طی امسال در این استان، خود حاکی از اثرگذاری برجام و یکی از دستاوردهای مهم دولت در این استان بشمار می رود .
به اعتقاد استاندار فارس، طی امسال با سفیران و نمایندگان حوزه های مختلف کشورهایی از جمله تایلند، آلمان، هلند، کره و ایتالیا نشست ها و ملاقات هایی در مرکز استان برگزار شده که نتایج این نشست ها این روزها دارد خود را نشان می دهد.
افشانی گفت :در دیدارهایی که در مدت یاد شده با نمایندگان و سفرای کشورهای مختلف انجام شده، توافق های خوبی در زمینه گسترش روابط تجاری و بازرگانی به وجود آمده که ثمرات آن یکی پس از دیگری در حال عملیاتی شدن است.
به گفته سید حسن خلیلی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شیراز، به دنبال اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، در یک فرایند زمانی کوتاه علاوه بر وزیران، سفیران و رئیسان مجالس چندین کشور، هیأت های تجاری، فعالان اقتصادی و تجار نیز در مقاطع مختلف در فارس و شیراز حضور یافتند که این خود از مصداق های تأثیرگذاری این توافق جهانی است.
وی حضور وزیر گردشگری کرواسی، وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی ایتالیا، وزیر فرهنگ بنگلادش، رئیس کمیسیون گردشگری مجلس فدرال آلمان، رئیس مجلس فیلیپین، رئیس فرهنگ بنگلادش، سفیرهای چندین کشور اروپایی و آسیایی و هیأت های تجاری کشورهای ژاپن، ترکیه، ایتالیا و هنگ کنگ را از جمله این موارد نام می برد که حضور هیأت های سیاسی، فرهنگی و تجاری در شیراز را طی یک سال گذشته نشان می دهد.
خلیلی براین باور است که اگر از روی انصاف به مرور این سفرها و مقایسه آن با قبل از برجام پرداخته شود، در مجموع حضور شخصیت ها و هیأت های یاد شده در یک سال گذشته در فارس از نظر کمی و کیفی افزایش قابل توجهی داشته و روز به روز گسترش این رفت و آمدها و همکاری ها را دنبال می کنیم.
رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شیراز تصریح کرد : اجرای چند طرح سرمایه گذاری با کشورهای کرواسی، اسلوونی و قطر که در مراحل اولیه و صدور مجوز قرار دارد و انجام برخی فعالیت ها از سوی کشور هلند در زمینه کشاورزی ارگانیک در فارس از جمله نتایج حضور هیات های مختلف تجاری طی چند سال اخیر بخصوص سه ماه امسال دارد .

**آغاز سرمایه گذاران ایتالیایی برای ساخت نیروگاه خورشیدی در فارس
به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت : شرکت فوتورای ایتالیا با متولیان امر در این استان تفاهم نامه احداث نیروگاه خورشیدی یک هزار مگاواتی امضاء کردند.
یدالله رحمانی با بیان این که مذاکرات با این شرکت ایتالیایی با همکاری شرکت جنسیس به دنبال سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه خورشیدی در فارس از حدود یک ماه قبل آغاز شد افزود: پس از انجام مذاکرات اولیه و بازدیدهایی که نمایندگان این شرکت از مناطق مختلف استان به منظور بررسی نقاط مستعد برای احداث نیروگاه خورشیدی داشتند، مناطق مناسبت برای انجام این کار شناسایی شد و طرفین وارد مرحله امضاء تفاهم نامه شدند.
وی ادامه داد: شرکت فوتورای ایتالیا با همکاری شرکت برق منطقه ای فارس به دنبال اخذ موافقت اصولی و مجوزهای مورد نیاز از جمله پروانه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک از سازمان انرژی های نو ایران خواهد بود.
او اظهار کرد: بر اساس این تفاهم نامه، شرکت فوتورا در ابتدا یک نیروگاه با ظرفیت حدود 10 مگاوات را به شکل پایلوت در یکی از نقاط مستعد در نزدیکی شیراز احداث خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: در مذاکرات اولیه، شرکت فوتورا به دنبال احداث نیروگاههای خورشیدی با ظرفیت حداکثر 100 مگاوات بود که در مذاکرات نهایی مقرر شد که این شرکت اقدام به ساخت نیروگاه خورشیدی به ظرفیت یک هزار مگاوات کند.
وی اظهار کرد: اینک چهار شرکت داخلی و چندین شرکت خارجی دیگر مشغول مذاکره با مدیران فارس برای سرمایه گذاری در زمینه احداث نیروگاههای خورشیدی در این استان هستند.
او ادامه داد: این سرمایه گذاران متقاضی احداث نیروگاههایی با ظرفیت یک هزار و 200 مگاوات هستند که برنامه ریزی لازم برای بازدید این آنها از مناطق مستعد استان برای احداث نیروگاه خورشیدی انجام شده است.
رحمانی ادامه داد: تاکنون مکان یابی برای احداث 15 واحد نیروگاهی انجام شده و سایر مراحل قانونی برای عملیاتی شدن این سرمایه گذاری ها در دست پیگیری است.

**آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای احداث بیش از یک هزار تخت بیمارستانی در فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سرمایه گذاران خارجی شامل دو شرکت هیوندای و دوو (Daewoo) کشور کره جنوبی برای احداث یک هزار و 300 تخت بیمارستانی در فارس اعلام آمادگی کرده و 85 درصد سرمایه گذاری در این زمینه را متقبل شده اند.
محمد هادی ایمانیه، با بیان اینکه احداث این تعداد تخت بیمارستانی در فارس شاخص تخت بیمارستانی این استان را بیش از 2.5 در هزار افزایش می دهد، اظهار داشت: 15 درصد سرمایه گذاری در این زمینه برعهده دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.
وی با تاکید بر لزوم افزایش تعداد تخت های بیمارستانی و جایگزین شدن آنها با تخت های فرسوده در استان فارس، افزود: چندین بیمارستان در حال احداث در این استان وجود دارد که پس از تکمیل آن شاخص تخت بیمارستانی در فارس به ازای هر یک هزار نفر به 2.5 در هزار می رسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: همچنین شرکت های سرمایه گذاری کشور کره جنوبی در ساخت بیمارستان بزرگ حضرت محمد رسول الله(ص) شیراز نیز مشارکت گسترده دارند.
ایمانیه اظهار کرد: پروژه های سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد توجه شرکت های خارجی قرار گرفته و دو شرکت کره ای برای ساخت بیمارستان بزرگ حضرت محمد رسول الله (ص) در شیراز پیشگام شدند و تفاهم نامه سه جانبه ای در این زمینه به امضا رسیده است .
او بیان کرد: این تفاهمنامه سه جانبه، میان شرکت هیوندای، دوو (Daewoo) و دانشگاه علوم پزشکی شیراز منعقد شده است.
وی، ابراز امیدواری کرد که زیرساخت های حوزه بهداشت به ویژه خانه های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت تا پایان سال 95 تکمیل شود و کمبودی از این نظر در استان فارس وجود نداشته باشد.

**هدیه 31 هزار میلیارد ریالی دولت تدبیر به مردم فارس در دهه فجر 94
به گفته استاندار فارس، مدیران دستگاههای اجرایی در این استان برغم همه کاستی ها در حوزه منابع درآمدی ناشی از نادرستی سیاستهای دولت گذشته با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و امید آفرینی و مدیریت منابع حداقلی موجود با افتتاح طرحهای عمرانی بر زمین مانده، موفق شدند با مشارکت جمعی در ایام الله دهه فجر سال 94 هدیه ای به ارزش بیش از 31 هزار میلیارد ریال به ساکنان استان فارس تقدیم کنند.
افشانی افزود : در ایام پرفروغ دهه فجر 94، یکهزار و 200طرح عمرانی و 800 طرح تولیدی در مجموع به ارزش ریالی 20 هزار میلیاردریال با اولویت گذاری تکمیل طرحهای نیمه تمام در این استان پهناور مورد بهره برداری قرار گرفت .
وی اضافه کرد: گرچه عمق نارسایی ها در شاخص های توسعه ای فارس پهناور به حدی است که اثرات مثبت اینگونه هدایای زیرساختی نمی تواند بخوبی اثرگذاری خود را در اقناع مردم این دیار نشان دهد، اما باید گفت که بهره برداری از یکهزار و 200طرح عمرانی و 800 طرح تولیدی در مجموع به ارزش ریالی 20هزار میلیارد ریال، با اولویت گذاری تکمیل طرحهای نیمه تمام در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی آن هم در شرایط حاکم بر بودجه در آمدی و انقباضی میسر شده اقدام مهمی بوده است.
استاندار گفت : جالب تر اینکه اگر این میزان اعتبار یاد شده را با 11هزار و 470 میلیارد ارزش ریالی ناشی از افتتاح یکهزار و 456پروژه عمرانی در هفته دولت (دوم تا هشتم شهریور) سال 94 که در حوزه های گوناگون این استان به بهره برداری رسید، به آن اضافه کنیم به خدمتگزاری توام با احساس مسئولیت مدیران دولت تدبیر و امید در راستای آبادانی هر چه بیشتر استان بیشتر پی خواهیم برد.
استاندار تصریح کرد : آنچه حائز اهمیت است و می توان به گام های بلندتر دولت تدبیر و امید در جای جای میهن از جمله فارس امیدوار تر شد شرایط پس از برجام است که در واقع بازگشت کشور به مراودات بین المللی چشم انداز خوبی را پیش روی ملت رشید ایران اسلامی قرار داده است.
افشانی در خاتمه چنین نتیجه گیری کرد که با شرائط ایجاد شده برای کشورمان در جهان پیرامون از یک سو و اقدامات خوبی که با نگاه مدبرانه دولت یازدهم در جای جای ایران اسلامی از جمله فارس صورت گرفته می توان گفت که افق های روشنی پیش روی کشور و استان فارس وجود دارد.

** شکوفایی حوزه سلامت استان فارس در سایه دولت تدبیر و امید
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تشریح اقدامات عمرانی و توسعه بیمارستانی طی سه سال گذشته گفت : در این مدت تعداد 79 پروژه بیمارستانی در مناطق مختلف استان فارس در دست احداث بوده است و 11 پروژه تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است .
به گفته ایمانیه همچنین عملیات اجرایی 546 پروژه بهداشتی، درمانی در استان فار س در طول سه سال گذشته به پایان رسیده است .
وی دستاوردهای زیبا سازی و توسعه فضای فیزیکی بیمارستان ها که به آن توسعه هتلینگ بیمارستانی گفته می شود را نیز تشریح کرد و گفت : بهسازی و تعمیرات اساسی بخشهای بستری و تجهیزات تاسیساتی 40 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه ، جذب تجهیزات رفاهی و استقرار در اتاقهای بستری بیماران ، بهسازی بخشهای بستری و نظارت بر اجرای برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستانها در این مدت با موفقیت انجام شده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: همچنین کار بهسازی و توسعه فضای بلوک زایمانی 32 بیمارستان و احداث 103 اتاق زایمان بدون درد در زیربنایی معادل 12 هزار و 400 متر مربع و بهسازی و توسعه 6 هزار متر مربع فضای موجود نیز در سه سال گذشته انجام شده است .
ایمانیه ادامه داد: در مدت یاد شده بهسازی و توسعه بخشهای ویژه 15 بیمارستان به تعداد 145 تخت شامل80 تخت مراقبت های ویژه و 50 تخت مراقبت های ویژه نوزادان و 15 تخت مراقبت های ویژه کودکان اجرایی شده است .

** ایجاد 15 کلینیک تخصصی و 11 مرکز تشخیص و درمان سرطان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : ایجاد 15 مرکز کلینیک تخصصی در شیراز و شهرستانها با فضایی بالغ بر 18 هزار متر مربع ، احداث 11 مرکز تشخیص و درمان سرطان در شیراز و شهرستانها با زیربنایی بالغ بر پنج هزار و 800 مترمربع و بازدید و تعیین سرانه هزینه کرد و اعتبار از درآمد اختصاصی بیمارستانها برای بهسازی و تعمیرات اساسی بالغ بر 420 اتاق استراحت پرستار و مقیمی پزشک و همچنین جذب تجهیزات رفاهی و استقرار در اتاق های استراحت پرستاران از جمله فعالیت های انجام شده طی سه سال گذشته در این حوزه بوده است .
ایمانیه اضافه کرد : در سالهای اخیر بهسازی اتاق عمل و اتفاقات بیمارستانی در اولویت قرار گرفته و بهسازی 117 اتاق عمل با زیربنایی معادل 20 هزار مترمربع و بهسازی اتفاقات بیمارستانها با زیربنایی معادل 19 هزار و 300 متر مربع و توسعه فضاهای موجود به مساحت چهار هزار و 500 متر مربع انجام شده است .
دکتر ایمانیه در پایان با بیان اینکه 230 پروژه فنی دراستان فارس اینک فعال است بیان داشت : این طرح ها و پروژه ها با مساحت 691 هزار و 789 متر مربع شامل بیمارستان ، مرکز بهداشت ، پایگاه اورژانس ، خانه بهداشت ، خانه پزشک ، دانشکده ، شبکه بهداشت و درمان ، مرکز تشخیص سرطان و کلینیک ویژه است .
آنچه که از گزارش مسئولان استان فارس بر می آید می توان نتیجه گرفت که طی سه ساله اخیر دولت تدبیر و امید برغم همه تنگناها و در مضیقه بودن دولت به لحاظ درآمدی و اعتباری اقدامات قابل توجهی در این استان انجام شده که در کنار تمام اقدامات زیرساختی صورت گرفته و در حال اجرا در زمینه های راهسازی ، گازرسانی و کشاورزی و صنعتی مهمترین آنها در حوزه سلامت و سرمایه گذاری خارجی رخ داده است .
بدون شک با توجه به شعار سال که اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل محور انجام فعالیت ها قرار داده شده تقویت بدنه سلامت و درمان جامعه و فراتر از آن تغییر نگاه جامعه جهانی جای جای ایران اسلامی از جمله فارس که به حضور سرمایه گذاران خارجی سرعت بخشیده ،خود نوید بخش آینده پیش رو این استان برای ایجاد حرکت های تحولی و پایدار آن هم در کوهتاترین مدت زمان خود است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید