Performancing Metrics

اصلاحات بازار سرمایه شتاب پیدا کند | اتاق خبر
کد خبر: 361839
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1395 - 16:08
یک فعال بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد مدیریت جدید بورس باید به موضوع سیاست گذاری در بخش نهادهای مالی و کارگزاری و ایجاد هلدینگ ها توجه بیشتری داشته باشد.

اتاق خبر: پس از استعفای محمد فطانت‌فرد از ریاست سازمان بورس و جانشینی شاپور محمدی، معاون پیشین امور اقتصادی وزیر اقتصاد به جای وی نظر برخی از فعالان بازار سرمایه را در این باره جویا شدیم؛

در این راستا یوسف امین داور، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بانک خاورمیانه ب گفت: با توجه به روحیه آقای شاپور محمدی و اینکه ایشان با تیم اقتصادی و هیات دولت و به خصوص آقای طیب نیا وزیر اقتصاد هماهنگ هستند مسلما این تحول مثبت خواهد بود.

وی با اشاره به احیاء شدن گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها، افزود: البته آقای فطانت هم در زمان ریاست خود در سازمان بورس باعث شفافیت بیشتر بازار در خصوص گزارش‌های ماهانه شدند اما سرعت این شفافیت چندان زیاد نبود و این امر به کندی پیش می رفت.

 امین داور تصریح کرد: هم اکنون تنها برخی از شرکت‌ها و آن هم به صورت نامنظم و اختیاری گزارش‌هایی ارائه می دهند اما به اعتقاد بنده اجبار در گزارش دهی شرکت‌های تولیدی به صورت ماهانه که در گذشته ( حدود 12 سال پیش )نیز مرسوم بوده است باید بیش از گذشته جدی گرفته شود. ضمن این که به نظر می رسد دولت به دنبال گسترش بازار بدهی است تا به نوعی بازار سرمایه مکمل بازار پول و بانک شود.

همچنین یکی دیگر از اهالی بازار سرمایه که نخواست نامش بیان شود در خصوص تغییرات مدیریتی در سازمان بورس به ایلنا گفت: هر چند در شرایط رکود اقتصادی نمی‌توان انتظار اتفاقات معجزه آسا در بورس و رشد شاخص‌ها را داشت اما گله اهالی بازار سرمایه از مدیریت آقای فطانت در خصوص کندی حرکت نهادهای مالی به سمت هلدینگ‌های گوناگون است. زیرا سیاست‌های این موضوع همچنان نامشخص باقی مانده است.

وی افزود: تاکنون 30 تا 40 نامه از طریق کانون کارگزاران در مورد بلاتکلیفی نهادهای مالی در خصوص تشکیل هلدینگ‌ها ارسال شده که همه آنها بدون پاسخ مانده‌اند.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: هر چند در حال حاضر وضعیت شاخص‌ها چندان تعریفی ندارند و در مقطعی نیز منفی شدند و ریزش‌ها ادامه دار شد اما این موضوع به عملکرد آقای فطانت ارتباطی ندارد و موضوع مربوط به وضعیت کلان اقتصاد است.

وی خاطر نشان کرد: این که نهادهای مالی به کدام سمت و سو در حرکت هستند هنوز معلوم نیست البته در مورد سهام عدالت موضوعاتی مطرح شد و وضعیت کمی مشخص تر از قبل شده اما همچنان خط مشی سازمان بورس در این زمینه تعیین نشده است!

وی تصریح کرد: اما خوشبختانه در زمینه صندوق های سرمایه گذاری و بازارهای مالی پیشرفت‌ها بسیار زیاد است و در این زمینه از دیگر بورس‌های دنیا که نوپا هستند، وضعیت ما بهتر است .

این فعال بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و کارگزاری‌ها، سبدگردانی دارند اما با مشکلاتی هم مواجه‌اند که این موضوعات باعث بی اعتمادی مردم می شود. زیرا زمانی که مجوز سبدگردان شرکتی لغو شده و صندوق کار می‌کند مردم متوجه این موضوع هستند که چطور با وجود لغو مجوز این صندوقها همچنان فعالیت دارد!

وی افزود: شرایط اقتصادی ما فضای مناسبی را برای بورس به همراه نداشته اما این موضوع نیز حائز اهمیت است که برجام به نیز به مرور در دست اجراست. مشکلات به مرور زمان حل می شوند و اقتصاد مقاومتی نیز  برای آن است که ما همچنان در شرایط اضطرار قرار داریم.

وی در خاتمه گفت: به نظر می رسد مدیریت جدید بورس باید به موضوع سیاست گذاری در بخش نهادهای مالی و کارگزاری و ایجاد هلدینگ ها توجه بیشتری داشته باشد.

 شاپور محمدی دیروز (سه شنبه) با تصویب شورای عالی بورس و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار شد.

در نشست دیروز شورای عالی بورس، «محمد فطانت» استعفای خود را تقدیم کرد که مورد پذیرش وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت. گفته شده دلیل اصلی استعفای فطانت، ناراحتی قلبی و فشار کاری بوده و شایعه اختلاف نظر وی با وزیر امور اقتصادی و دارایی صحت ندارد.

شورای عالی بورس همچنین «شاپور محمدی، حسن امیری، علی سعیدی، سعید فلاح پور و احمد عراقچی» را به عنوان اعضای هیات مدیره سازمان بورس انتخاب کرد.

براساس حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، فطانت به عنوان مشاور طیب نیا منصوب شد. وی در آذرماه سال 1393 به عنوان رییس سازمان بورس انتخاب شده بود.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید