Performancing Metrics

اختلاف وزارت صنعت و بانک مرکزی بر سر تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی | اتاق خبر
کد خبر: 362238
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1395 - 04:27
رئیس سندیکای کاغذ و مقوا با اشاره به اختلاف وزارت صنعت و بانک مرکزی بر سر تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی، گفت: بخش صنعت فاقد نقشه راه مناسب است و ایجاد بدون برنامه صنایع، هدر رفت منابع مالی را به همراه داشته است.

اتاق خبر- ابوالفضل روغنی با بیان اینکه رکود در حال حاضر مهمترین مشکل بخش صنعت است، اظهار داشت: برای اعطای مشوق‌های صادراتی و همچنین تزریق 16 هزار میلیارد تومان منابع مالی به بخش تولید، پیش‌بینی‌هایی شده است، اما هم اکنون اختلاف‌نظرهایی بین وزارت صنعت و رئیس بانک مرکزی بر سر پرداخت این تسهیلات وجود دارد.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت اختصاص 16 هزار میلیارد تومان را برای صنایع کوچک و متوسط مصوب کرده است، اما رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید این مسئله بدون اطلاع ما مصوب شده و چنین پولی مطرح نیست.

روغنی تأکید کرد: اگر این اختلاف‌ها برطرف شود و منابع مالی به بخش تولید تزریق شود، زمینه رونق کوچکی در این بخش فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به رشد منفی 2.2 درصدی صنعت در سال 94 گفت: این به معنی آن است که بخش تولید وضعیت خوبی نداشته است.

اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات کاغذ

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارز مبادله‌ای به واردات کاغذ اختصاص می‌یابد، گفت: واردات باید با برنامه‌ریزی انجام شود، اما این در حالی است که هم‌اکنون واردات کاغذ بر مبنای معافیت کالاهای فرهنگی از پرداخت مالیات، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود، در حالی که تولیدکنندگان داخلی باید این مالیات را پرداخت کنند.

وی توضیح داد: در مجموع، هزینه تولید کاغذ در کشور 12 تا 15 درصد بالاتر از کاغذ وارداتی است که برای حل این مشکل باید در برنامه ششم بازنگری لازم صورت گیرد.

روغنی با بیان اینکه در بخش فرهنگی کشور سالانه 350 هزار تن کاغذ مورد نیاز است، گفت: این عدد بدون احتساب دفترچه است.

به گفته وی، امکان تأمین 60 درصد از نیاز کشور از طریق تولید داخل وجود دارد، اما در حال حاضر شرایط نابرابری بین تولیدات داخلی و واردات حاکم است.

وی با بیان اینکه سالانه 450 میلیون عدد دفترچه در کشور تولید و توزیع می‌شود، گفت: بیش از 90 درصد کاغذ این دفترچه‌ها وارداتی هستند که از نظر سلامت، مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.

صنعت، نقشه راه ندارد

رئیس سندیکای کاغذ، تک‌نرخی نبودن ارز را دلیل ایجاد شرایط نابرابر بین تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان عنوان کرد و گفت: نقشه راه مناسبی در ایران برای بخش صنعت نداریم و در شرایطی که 700 هزار تن کاغذ بسته‌بندی در کشور نیاز است، برای تولید 2 میلیون و 600 هزار تن از این کاغذ ظرفیت ایجاد می‌شود. 

وی تصریح کرد: ایجاد صنایع بدون برنامه در کشور باعث هدر رفت منابع مالی شده و یک‌سری کارخانه‌ها در حال تعطیل شدن هستند.

وی افزود: با بی‌برنامگی دولت، واحدهای جدیدی در این بخش در حال ایجاد است.

شبکه حمل و نقل کارآمد نیست

روغنی با تأکید بر لزوم آماده‌سازی بازارهای صادراتی برای تولیدکنندگان توسط دستگاه‌های دولتی، گفت: حمل و نقل کالا به خارج از کشور آن‌قدر گران است که امکان صادرات مناسب وجود ندارد.

وی تأکید کرد: در کشور شبکه حمل و نقل دریایی، ریلی، زمینی و هوایی مناسبی نداریم که این مسئله باعث شده تا صادرات خوبی صورت نگیرد.

رئیس سندیکای کاغذ تأکید کرد: صنعت داخلی شکننده شده و شرایط موجود برای تولیدکنندگان قابل تحمل نیست.

منبع: فارس

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید