Performancing Metrics

پس‌لرزه‌هاي استعفاي جلال‌پور | اتاق خبر
کد خبر: 362481
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395 - 10:52
شوك كنار رفتن چهارمين رييس اتاق بازرگاني
راس ساعت 8 صبح شنبه تلگرام محسن جلال‌پور، رييس اتاق بازرگاني ايران خبر استعفاي وي را اعلام كرد.

اتاق خبر: راس ساعت 8 صبح شنبه تلگرام محسن جلال‌پور، رييس اتاق بازرگاني ايران خبر استعفاي وي را اعلام كرد. از هفته گذشته شايعه كنار رفتن جلال‌پور بر سر زبان‌ها بود و در محافل خصوصي صحبت‌هايي مبني بر بيماري جلال‌پور شنيده مي‌شد. پس از سفر كردستان جلال‌پور احساس درد در قفسه سينه كرد و سپس دچار سكته قلبي شد. هرچند اين خبر در رسانه‌ها درج نشد اما دوستان جلال‌پور وضعيت وي را وخيم توصيف مي‌كردند. در نهايت بعد از 10روز سكوت جلال‌پور در تلگرام خود استعفا داد. اين استعفا در زماني در تلگرام وي اعلام شد كه جلسه هيات رييسه در حال برگزاري بود. در اين جلسه جلال‌پور حضور پيدا نكرد و نامه استعفاي خود را خطاب به هيات نمايندگان ارسال كرد با اين وجود هيات رييسه اتاق ايران تصميم دارد همه‌چيز را به جلسه هيات نمايندگان 2 هفته ديگر موكول كند. اين در حالي است كه جلال‌پور در پيام تلگرامي خود از اين استعفا به عنوان استعفاي قطعي نام برده است.



 برداشته شدن نقطه تعادل اتاق

اتاق بازرگاني از زمان شروع دوره هشتم دوره آرامي را سپري مي‌كرد. از يك سو به‌دليل مسائل رخ داده در 18 اسفند 93 بسياري از چهره‌هاي مطرح اتاق تهران ديگر در جلسات هيات نمايندگان ايران حضور نداشتند و از سوي ديگر ميان گروه ائتلاف براي فردا و گروه شوراي روساي اتاق‌هاي شهرستان‌ها جلال‌پور توانسته بود يك توازن برقرار كند و بعد از هم‌صدايي اين دو گروه درباره رياست اتاق ايران درباره بقيه سمت‌ها به توافق رسيدند. به نظر مي‌رسد با كنار رفتن جلال‌پور اين توازن نيز با مشكل روبه‌رو خواهد شد. تقابل اين دو گروه درباره رييس جديد مشكلات ميان ديدگاه اين دو گروه را به خوبي آشكار خواهد كرد و اين موضوع مي‌تواند سكوت فعلي در اتاق بازرگاني را به دعوايي بزرگ تبديل كند.

حفظ اين تعادل در حال حاضر در دستور كار هيات رييسه قرار گرفته است. در همين رابطه نايب‌رييس اتاق بازرگاني در پيامي به اعضاي هيات نمايندگان نوشت:

 «سلام خدمت همه دوستان و همكاران ارجمند

هيات رييسه مطابق معمول هر هفته امروز ساعت 7تا9 صبح جلسه داشت. همه ما در طول هفته قبل وضعيت سلامتى رييس عزيزمان جناب جلال‌پور را دنبال مى كرديم، اما به دليل بسته بودن كانال‌هاى ارتباطى با ايشان و خانواده شان (خاموش بودن تلفن ايشان و فرزندشان) اطلاعات را غير مستقيم دريافت مى‌كرديم.  امروز در جلسه نامه استعفاى ايشان را كه نيمه شب قبل به دبيركل محترم اتاق تسليم شده بود دريافت كرديم و بهت‌زده و غافلگير شديم. همه مى دانيم كه محسن جلال‌پور در اين يك‌سال‌واندى فداكارانه و مسوولانه براى اتاق و بخش خصوصى كار كرد و از همه‌چيز من‌جمله سلامتيش گذشت و متاسفانه نتيجه اين كار بى‌بديل لطمه به سلامتيش شد.  هيات رييسه اما اميد دارد كه ايشان بهبودى كامل خود را در هفته هاى آينده بازيابد و مجالى شود كه با او رودررو بنشينيم و تقاضا كنيم كه از استعفاى خود منصرف شود و البته اين‌بار با تقسيم بارها و كارهايش با هيات رييسه و هيات نمايندگان با فشار كمترى مواجه باشد.

به همين جهت همگى تصميم گرفتيم كه متن انتشار يافته را سريعاً منعكس كنيم تا جلوى حرف و حديثها و ساير تبعات استعفا تا حدى گرفته شود. هيات رييسه محترم با تلاش بيشتر از گذشته سعى خواهد كرد جاى خالى ايشان را كمى پر كند. از همه شما هم استدعا داريم با متانت و حمايت هميشگى به ما كمك كنيد كه اين فشار را مديريت كنيم.

فعلاً، و ان‌شاء‌الله تا آخر دوره، رييس ما محسن جلال‌پور است و هم براى سلامتيش دعا مى كنيم و هم بدون ترديد و وقفه به كار خود براى خدمت به بخش خصوصى ادامه مى دهيم»



 چه كسي از اين سكون سود مي‌برد؟

در مقابل بعضي از اعضاي هيات نمايندگان مي‌گويند برگزار نشدن انتخابات ميان دوره بيش از هر كس به سود پدرام سلطاني خواهد بود. وي در حال حاضر نايب‌رييس اول است و در صورتي كه جلال‌پور براي انجام وظايف رييسي در اتاق حضور نداشته باشد تا زمان انتخابات مجدد وي مسووليت كارها را بر عهده مي‌گيرد. هرچند از سلطاني به عنوان يك گزينه اساسي براي كانديداي رياست اتاق ايران نام برده مي‌شود اما با اين روش وي بدون انتخابات مي‌تواند رياست را در عمل به دست گيرد.

اما به نظر مي‌رسد كنار رفتن جلال‌پور نيز چندان با خواست وي نبوده است.

وي در پيام استعفاي خود جملاتي كليدي داشت كه شايد كمتر به آن اشاره شد. وي در متن استعفاي خود نوشت «امروز اقتضاي خدمت به شما، استعفا از رياست اتاق ايران است.» بعضي از فعالان اقتصادي اين جمله را مربوط به مساله فشارهاي ديگر بر جلال‌پور به استعفا مي‌دانند. بعضي از فعالان اقتصادي از اين موضوع تعجب مي‌كردند كه تنش و مشكلات جسمي براي مديران بنگاه‌هاي اقتصادي امري طبيعي است.

جلال‌پور در مصاحبه‌هاي شروع به كار خود بارها از كسب و كار بزرگ خود سخن گفت و طبيعتا چنين تنش‌هايي بايد براي وي عادي باشد. در اين ميان شايعاتي جز بيماري مانند مسائل خانوادگي و حتي سياسي و همچنين احتمال پس گرفتن استعفا مطرح بود.

از سوي ديگر عدم حضور محسن كريمي‌پور مشاور ارشد وي به مدت بيش از يك ماه در اتاق بازرگاني، باعث شايعاتي درباره برنامه‌ريزي شده بودن اين استعفا مي‌دانند.

منبع: تعادل

95103

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید