Performancing Metrics

جلال پور رفتنی شد | اتاق خبر
کد خبر: 362535
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1395 - 12:52
بخشی از نامه استعفا محسن جلال پور

به گزارش اتاق خبر، بخشی از نامه استعفای احساسی محسن جلال‌پور به شرح زیر است:
٢۴خرداد١٣٩۴مهم‌ترین روز و بزرگ‌ترین افتخار زندگی‌ام است. روزی که از سوی کارآفرینان این کشور به عنوان سخنگوی بخش‌خصوصی ایران برگزیده شدم، آن روزکرسی ریاست اتاق ایران به امانت به من سپرده شد و ماموریتی بس خطیر و بزرگ پیش رویم نهاد. می‌دانستم کار بس دشواری پیش رو دارم. تحریم‌های چندلایه، انباشت عظیم بیکاران و رکود مزمن کشور را تهدید می‌کرد. نبرد سنگین با تورم درجریان بود. بنگاه‌ها ازنفس افتاده و حال اقتصاداصلا خوب نبود.
مسوولیت سنگینی پذیرفته بودم وعهد کردم هرچه دارم برسر این خدمت بنهم.
بر این عهد صادقانه ایستادم و کوتاهی نکردم.
چه بسیار زنان و مردان پاک نهاد درهیات رییسه، هیات نمایندگان و سازمان اتاق که در این تلاش بیش از من کوشیدند. این ماموریت مهم تمام ساعات عمر، تمام نیروی بدنی و مهم‌تر از همه، بسیج همه قوای عاطفی و روحی‌ام را می‌طلبید.
قلبم سابقه بیماری داشت اما گمان داشتم اشتیاق روحی خدمت به ایران عزیز این عضو بیمار را نیز همراه خواهد کرد. در ابتدای سال‌جاری عارضه قلبی چند روزی بستری‌ام کرد. پزشکان کار سنگین و پرتنش را اکیدا ممنوع کردند اما نمی‌توانستم کار را وانهم. به‌خود گفتم باز می‌کوشم اما اجازه نخواهم داد تنش کار مرا بیازارد اما نشد. به باورم بنگاه‌ها سرمایه اصلی اقتصاد هر کشورند. من که خود بارها بنگاه ساخته و برای توفیق آن جنگیده بودم نیک می‌دانستم هربنگاه موفق عصاره سرمایه‌گذاری و تلاش سالیان ده‌ها، صدها وهزاران ایرانی است. وقتی مرگ بنگاهی را می‌دیدم، هنگامی که زانوزدن فعالان اقتصادی را ناظربودم، آن‌گاه که درهرجا وهرسفر صدهاجوان لایق ایرانی از من تقاضای شغل داشتند چگونه می‌توانستم رنج نبرم؟!
مشاهده هجوم یکپارچه دشمنان خارجی ایران در عرصه بین‌الملل در کنار سنگ‌اندازی و کلوخ پرانی داخلی دائما قلبم راجریحه‌دار می‌کرد.
هرشب به خود نهیب می‌زدم که تو ضامن همه آنچه می‌گذرد نیستی .... حدیث بانفس می‌کردم که در این ساختار بزرگ و عریض و طویل تو عضو کوچکی هستی که باید تا می‌توانی در انجام وظیفه خود، خوب بکوشی. ... اما مگر قلب آدمیزاد زبان آدمی سرش می‌شود؟! می‌سوزد و کار دستت می‌دهد. القصه. بامداد چهارشنبه دوهفته قبل پس از بازگشت از سفر کردستان آنچه پزشکان پیش‌بینی می‌کردند پیش آمد. مرگ را به چشم دیدم. تجربه‌ای است خنک و تسلی بخش ....
حال در بستر بیماری افتاده‌ام. رمقی نمانده. پزشکان صریحا مرا از اشتغالات سنگین و تنش‌زا تا پایان عمر نهی می‌کنند. می‌دانم در بحبوحه کارزار سخت شما زنان و مردان کارآفرین ایرانی، برای نجات اقتصاد ملی نمی‌توان پذیرفت سخنگوی بخش خصوصی، ناقص و نیمه کاره درخدمتتان باشد. علیهذا امروز اقتضای خدمت به شما، استعفا از ریاست اتاق ایران است.
این استعفا قطعی از سر وظیفه‌شناسی و امانتداری و متکی برعقل و تدبیراست. در کمال فروتنی از تک‌تک شما عزیزان سپاسگزاری واز تقصیر و قصور خود عذر خواهم. از شما می‌خواهم این خدمتگزار کوچک راعفو و از دعا فراموش نکنید.
گروه بازرگانی- محسن جلال‌پور که آمده بود تا برای چهار سال بر صندلی ریاست اتاق بازرگانی ایران تکیه بزند و بخش خصوصی را هدایت کند، نتوانست در این مسند دوام آورد.
شاید 9 روز قبل که محسن جلال‌پور به دلیل بیماری و بستری شدن در بیمارستان نتوانست در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار فناوری اطلاعات و ارتباطات که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شده بود، شرکت کند، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که عارضه قلبی، وی را به چنان شرایطی دچار کند که خواستار کناره‌گیری از ریاست اتاق بازرگانی شود.
جلال‌پور که از 24 خردادماه سال گذشته رییس اتاق ایران بوده است، به دلیل بیماری قلبی از ادامه کار خود در این سمت کناره‌گیری کرد. وی دیروز در نامه‌ای از ادامه فعالیت در این سمت استعفا داد و در استعفای خود علت را منع شدن انجام کارهای پرتنش توسط پزشکان عنوان و اعلام کرد: «قلب من سابقه بیماری داشت اما گمان داشتم اشتیاق روحی خدمت به ایران عزیز این عضو بیمار را نیز همراه خواهد کرد.»
وی سپس به بیماری دو هفته گذشته خود این گونه اشاره کرده است: «بامداد چهارشنبه دوهفته قبل پس از بازگشت از سفر کردستان آنچه پزشکان پیش‌بینی می‌کردند، پیش آمد. مرگ را به چشم دیدم. تجربه‌ای است خنک و تسلی‌بخش.»
جلال‌پور در ادامه این استعفای خود نوشته است: «حال در بستر بیماری افتاده‌ام. رمقی نمانده. پزشکان صریحا مرا از اشتغالات سنگین و تنش‌زا تا پایان عمر نهی می‌کنند. می‌دانم در بحبوحه کارزار سخت شما زنان و مردان کارآفرین ایرانی، برای نجات اقتصاد ملی نمی‌توان پذیرفت سخنگوی بخش‌خصوصی، ناقص و نیمه‌کاره در خدمت‌تان باشد. علیهذا امروز اقتضای خدمت به شما، استعفا از ریاست اتاق ایران است.»
استعفا پذیرفته نشد
اما پس از اعلام کناره‌گیری محسن جلال‌پور از سمت ریاست اتاق ایران، هیات رییسه اتاق ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «هیات رییسه اتاق ایران ضمن قدردانی از تلاش‌های ریاست محترم، استعفای ایشان را به رسم امانت تا بهبودی و سلامت کامل محفوظ نگه خواهد داشت و در این مدت عهده‌دار وظایف اتاق خواهند بود.»
اکنون نباید به فکر جایگزین باشیم
در همین راستا ابراهیم جمیلی که ریاست خانه اقتصاد ایران را بر عهده دارد به «جهان‌صنعت» گفت: طی یک سال گذشته بخش خصوصی شرایط خاصی در داخل کشور و در سطح بین‌المللی داشت چراکه توقع بخش‌خصوصی و دولت بسیار بالا رفته بود. به همین دلیل رییس اتاق بازرگانی به دلیل سفرهای متعدد و بار مسوولیتی که بر دوش داشت، متضرر شد.وی در پاسخ به این سوال که آیا با اعلام این استعفا، در روال کار بخش‌خصوصی که تازه در حال شکل گرفتن بود، وقفه‌ای ایجاد می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: قطعا حضور نداشتن رییس اتاق بازرگانی در کارهای اتاق وقفه می‌اندازد.
جمیلی افزود: در حال حاضر حرف و حدیث های زیادی زیادی در خصوص تغییر رییس اتاق بازرگانی می‌شنویم که هیچ کدام درست نیست و باید در این خصوص شرایط سنجیده شود.
رییس خانه اقتصاد ایران در رابطه با بیانیه اتاق بازرگانی ایران و تصمیم هیات رییسه این اتاق اظهار کرد: تصمیم هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران تصمیم خوبی بود و در حال حاضر سلامت آقای جلال‌پور مهم‌ترین مساله است. در شرایط کنونی نیاز است تا هیات رییسه با حداکثر توان به کارهای اتاق بازرگانی رسیدگی کنند.
وی در پاسخ به این سوال که به جز جلال‌پور چه شخصی برای ریاست اتاق بازرگانی ایران مناسب است، گفت: با شرایطی که ایجاد شده است، نباید بلافاصله به فکر جایگزین باشیم و نباید مریضی رییس اتاق را برای تغییر وی بهانه قرار دهیم بلکه باید برای ایشان آرزوی سلامتی کنیم چرا که به نفع اتاق بازرگانی است که در حال حاضر رییس این اتاق تغییر نکند.
جمیلی افزود: از همین رو باید همگی دست به دست هم دهیم تا نبود آقای جلال‌پور احساس نشود و در این مدت وی بتواند سلامتی خود را به دست آورد.
وی گفت: اتاق بازرگانی دارای چهار نایب رییس و دبیر کل و اشخاص دیگری است که می‌توانند در این مدت به کارهای اتاق رسیدگی کنند. حتی بعد از اینکه جناب جلال پور از بستر بیماری خارج شوند، نیاز است تا بقیه اشخاص اتاق به ایشان کمک کنند تا تمام بار مسوولیت بر دوش یک نفر نیفتد.
عضو اتاق بازرگانی ایران در پایان افزود: اکنون زود است تا به فکر رییس جدید برای اتاق بازرگانی باشیم چرا‌که باید با خرد جمعی این تصمیم گرفته شود و باید دید که وضعیت سلامتی رییس فعلی اتاق چطور پیش می‌رود.
انتخابات مجدد
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز در این راستا گفت: با کناره‌گیری جلال‌پور از ریاست اتاق بازرگانی ایران، در اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زمان انتخابات رییس جدید اتاق بازرگانی ایران مشخص می‌شود.
مجید موافق‌غدیری در خصوص استعفای رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: برای انتخاب رییس جدید اتاق بازرگانی ایران، انتخابات مجدد برگزار می‌شود و استعفای آقای جلال‌پور به‌معنای آن نیست که نواب هیات رییسه جایگزین وی شوند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: زمان انتخابات رییس جدید اتاق بازرگانی ایران در جلسه بعدی اتاق بازرگانی ایران مشخص می‌شود و تا آن زمان خود جلال‌پور رییس اتاق بازرگانی ایران خواهد بود و در صورت کسالت و عدم حضور وی، نواب جلسات را بر‌عهده می‌گیرند.
واکنش‌ها به استعفای رییس
محسن جلال‌پور که از 24 خردادماه سال گذشته به ریاست اتاق ایران رسیده بود، در مدت زمان حضور پرکارش در این سمت، فعالیت قابل توجهی هم در شبکه‌های مجازی داشت. وی علاوه بر کانال تلگرام شخصی‌اش که اکنون بیش از 4/5 هزار عضو دارد، در اینستاگرام نیز حضوری فعال داشت. همین فعالیت وی باعث شد تا در پی خبر انتشار استعفایش، کاربران شبکه‌های مجازی واکنش‌های قابل توجهی از خود نشان دهند و از وی بخواهند بازگردد.
رییس دولتی
سال گذشته با وجود اینکه فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی از چندپارگی اتاق بازرگانی و اداره آن توسط دولتی‌ها خسته شده بودند اما باز هم نتوانستند اتاق را از دولتی شدن نجات دهند.
محسن جلال‌پور در شرایطی برای نامزدی ریاست اتاق بازرگانی ایران پا پیش گذاشت که محسن مهرعلیزاده نیز به عنوان دیگر کاندیدای ریاست نام خود را اعلام کرده بود اما در پی انصراف محسن مهرعلیزاده از نامزدی ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، محسن جلال‌پور به عنوان تنها گزینه برای یک دوره چهارساله بر ریاست پارلمان بخش‌خصوصی تکیه زد.
اتفاقی که به‌ صورت هماهنگ در انتخاب مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران افتاد و او هم به‌عنوان تنها گزینه معرفی و انتخاب شد؛ اگرچه محسن مهرعلیزاده ابتدا اعلام کاندیداتوری کرد، در نهایت او هم به نفع محسن جلال‌پور کنار رفت. جلال‌پور که با سمت نایب‌رییسی اتاق بازرگانی کاندیدای ریاست شده بود هم برادران جهانگیری را در کنار خود دارد و هم با نهاوندیان کار کرده‌ است، از این رو مانعی برای به‌دست آوردن صندلی ریاست پیش رو نداشت.
جایگاه وی به عنوان سرپرست امور تشکل‌های اتاق نیز امتیازی برای حمایت اکثریتی تشکل‌ها بود تا جایی که طیف اکثریتی اتاق تهران هم یعنی اعضای گروه ائتلاف برای فردا از نامزدی جلال‌پور برای ریاست حمایت کردند.
با تغییر در ریاست اتاق بازرگانی ایران، نماد این اتاق که به دلیل ریاست غلامحسین شافعی در شورای ملی زعفران، پیش از این زعفران بود، با روی کار آمدن محسن جلال‌پور که ریاست انجمن ملی پسته را نیز بر عهده دارد، به پسته تغییر یافت. حال باید دید که از این پس نماد پسته به چه نمادی تغییر خواهد یافت و چه کسی ریاست اتاق را بر عهده خواهد گرفت.

منبع: جهان صنعت

95102

نظرات
امیر
| |
2016-08-03 06:13:54
خدا رو شکر که رفتنی شد.
ADS
ADS
پربازدید