Performancing Metrics

12 دلاور کشتی ایران در میدان ریو | اتاق خبر
کد خبر: 363074
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1395 - 14:22
کمتر از 10 روز دیگر سوت آغاز رقابت های کشتی در المپیک ریو در سالن «کاری اوکا» این شهر به صدا در می آید و یکبار دیگر چشم میلیون ها ایرانی به دنبال هنرنمایی و افتخار آفرینی دلاورمردانی است که با جان و دل و برای شاد کردن دل یک ملت به روی تشک می روند.

اتاق خبر: کشتی از جمله رشته هایی است که از المپیک 1952 هلسینکی فنلاند تاکنون به جز بازی های المپیک 1980 شوروی و 1984 لس آنجلس آمریکا که ایران حضور نداشت، همواره برای کاروان ایران مدال آوری کرده و دستاورد این حضور پرشمار 32 مدال شامل پنج مدال طلا، 12 مدال نقره و 15 مدال برنز توسط آزادکاران و پنج مدال شامل سه مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز توسط فرنگی کاران بوده است.
آزادکاران و فرنگی کاران ملی پوشان این بار نیز وظیفه سنگینی در المپیک ریو به عهده دارند و با همه سختی ها، کمبود ها و تمرینات طاقت فرسا و دوری 9 ماهه از خانواده، عزم خود را جزم کرده اند تا شادی و نشاط را با کسب مدال های خوشرنگ به ملت بزرگ ایران هدیه کنند.
کشتی در المپیک 2012 لندن سه مدال طلا از سوی حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی در کشتی فرنگی و مدال نقره توسط صادق گودرزی و دو مدال برنز از سوی احسان لشگری و کمیل قاسمی در کشتی آزاد در مجموع شش مدال را برای کاروان ایران به ارمغان آورد.
چشم میلیون ها ایرانی به گوش شکسته ها در ریو در کنار پولادمردان وزنه برداری و تیم ملی تکواندو است تا خاطره های خوش دوره های گذشته المپیک را بار دیگر زنده کنند.
در کشتی فرنگی بعد از چالشی که حمید سوریان برای کسب سهمیه وزن 59 کیلوگرم داشت، با گرفتن سهمیه انگیزه و روحیه مضاعفی پیدا کرده تا در ریو که به نظر می رسد آخرین المپیک این نابغه سبک وزن شهرری است، دومین طلای المپیک خود را به گردن آویزد.
او با کسب مدال طلای المپیک لندن و شش مدال قهرمانی جهان، به رکوردی دست نیافتی در ایران رسیده و از این نظر چهارمین فرنگی کار برتر جهان بعد از الکساندر کارلین با سه طلای المپیک 1988، 1992 و 1996 و 9 طلای جهان، والری رزانتسف با دو طلای المپیک 1972 و 1976 و پنج طلای جهان) و میاین لوپز از کوبا با دو طلای المپیک 2008 و 2012 و چهار طلای جهان است.
سوریان در صورتی که بتواند در ریو طلا بگیرد بعد از کارلین به دومین فرنگی کار برتر جهان تبدیل خواهد شد.
ماریانیان که به تازگی جایگزین ابراهیم لابازانوف دارنده مدال نقره جوانان جهان در تیم ملی روسیه شده در کنار روشن بایراموف دارنده دو مدال نقره نقره جهان در سال های 2015 و 2006، طلای جهان در سال 2011، برنز سال 2009 جهان، نقره المپیک لندن از جمهوری آذربایجان، اسماعیل بوررو قهرمان جهان از کوبا، یون چول دارنده مدال طلای قهرمانی سال 2013 جهان از کره شمالی، المات کبیسپایف دارنده مدال برنز جهان از قزاقستان، المرات تاسمرادوف از ازبکستان، لی جونگ بیک دارنده دو مدال طلا و یک برنز آسیا از کره جنوبی مهمترین حریفان سوریان در ریو خواهند بود.
در وزن 66 کیلوگرم امید نوروزی که طلای پیکارهای قهرمانی سال 2011 جهان در استانبول ترکیه و پس از آن در سال 2012 طلای المپیک و مدال نقره رقابت های قهرمانی سال 2014 جهان را در کارنامه دارد، سودای دومین مدال طلای المپیک را در سر می پرواند.
او این روزها مصمم تر از گذشته و با انگیزه ای وصف نشدنی تمرینات سنگین و پرفشار محمد بنا را پشت سر می گذارد.
البته بعد از المپیک لندن به دلیل کم شدن وزن های کشتی از هشت وزن به شش وزن، بیشتر قهرمانان و کشتی گیران عنوان دار جهان در وزن های 60 و 66 کیلوگرم در یکدیگر ادغام شده و به همین دلیل کلکسیونی از بهترین های جهان را در این وزن در المپیک ریو، شاهد خواهیم بود.
اسلام بیک آلبیف دارنده مدال طلای المپیک، دو مدال طلا و نقره جهان و قهرمان اروپا از روسیه، ریو هان سو دارنده یک مدال طلا و یک نقره جهان و دارنده مدال طلای بازی های آسیایی از کره جنوبی، رسول چونایف از جمهوری آذربایجان دارنده طلای جهانی سال 2015، برنز سال 2014 و طلای بازی های اروپایی 2015، میگران آراتونیان دارنده مدال بازی های اروپایی از ارمنستان، فرانک استابلر از آلمان قهرمان سال 2015 جهان، شماگی بولوک وادزه از گرجستان، تاماش لورینچ دارنده مدال نقره المپیک، نفر سوم جهان و دارنده سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز اروپا، داور استفانک دارنده مدال طلا و برنز جهان از صربستان و حریفانی از قزاقستان و بلغارستان مدعیان وزن 66 کیلوگرم هستند.
سعید عبدولی در وزن 75 کیلوگرم، کشتی گیری نترس و جنگنده است و محمد بنا با وجود همه حاشیه هایش در تمرینات اعتقاد عجیبی به این فرنگی کار اندیمشکی تیم ملی دارد. او نخستین فردی بود که حدود شش ماه پیش برای المپیک انتخاب شد.
عبدولی که طلای رقابت های قهرمانی سال 2011 جهان را در کارنامه دارد در المپیک لندن در رده یازدهم قرار گرفت. کشتی او برابر «استیو گینو» از فرانسه که با نفوذ مافیای داوری وی را بازنده اعلام کردند و گریه های دردآور او هنوز در خاطر همه علاقمندان باقی مانده است.
این ناداوری یک بار دیگر در کشتی او در دیدار نیمه نهایی بازی های آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی برابر جی هیون جونگ قهرمان المپیک 2004 آتن، دارنده دو مدال برنز جهان، نایب قهرمان بازی های آسیایی گوانگژو و قهرمان آسیا نیز تکرار شد و داوران دست حریف کره ای را به ناحق بالا بردند.
به طور حتم این ناداوری برای ورزش ایران و به خصوص کشتی که در اتحادیه جهانی کشتی نمایندگان کشورمان صاحب کرسی نیستند، تکرار خواهد شد و با درخشش کشتی گیران ایرانی باید منتظر ناداوری و حاشیه های پشت پرده علیه نمایندگان کشورمان در ریو باشیم.
رومن ولاسوف دارنده طلای المپیک لندن، دارای دو مدال طلای جهان و قهرمانی اروپا، سلجوق جبی دارنده سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز جهان در وزن های 74 و 80 کیلوگرم از ترکیه، آرسن جلفالکیان دارنده یک طلا، دو نقره و یک برنز جهان و مدال نقره المپیک از ارمنستان، پیتر باسکی دارنده مدال طلای جهان، دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز اروپا از مجارستان، مارک مادسن دارنده مدال نقره جهان از دانمارک، دوژان کارتیکوف قهرمان آسیا و نفر سوم جهان از قزاقستان از مدعیان اصلی این وزن هستند.
عبدولی در رقابت های قهرمانی سال 2015 در آمریکا برای نخستین بار در وزن 75 کیلوگرم به میدان رفت و پنجم شد و این بار قصد دارد، طلبی را که از المپیک دارد، در ریو بگیرد.
حبیب الله اخلاقی فرنگی کار با اخلاق و تحصیلکرده کشتی ایران که برای دومین بار پای به میدان المپیک می گذارد در المپیک لندن سیزدهم شد و دو مدال برنز پیکارهای جهانی سال 2009 و 2015 و همچنین مدال طلای بازی های آسیایی 2014اینچئون را در کارنامه دارد.
او که برای به دست آوردن دوبنده تیم ملی با حسین نوری رقابت تنگاتنگی داشت تا آخرین لحظات نیز از سوی محمد بنا برای المپیک انتخاب نشده بود و رامین طاهری در اردو آلترناتیو وی بود.
جان بلینیوک دارنده سه مدال طلا، نقره و برنز جهان از اوکراین، سامان طهماسبی دارنده دو مدال نقره و دو برنز جهان از جمهوری آذربایجان، رستم آساکالوف نفر دوم جهان از ازبکستان، رابرت کوبیلاشویلی دارنده مدال نقره اروپا، داوید چاکوتادزه دارنده مدال طلای بازی های اروپایی) از گرجستان، ویکتور لورینچ دارنده دو مدال برنز جهان و دارنده مدال برنز اروپا از مجارستان و احتمالا نومونوی قهرمان سال 2014 جهان از فرانسه از مدعیان اصلی این وزن خواهند بود.
قاسم رضایی در وزن 98 کیلوگرم نیز یکی از سه طلایی ایران در لندن بود که یک نقره و دو برنز رقابت های جهانی را در کارنامه دارد. در این سال ها جای مدال طلای رقابت های جهانی در کلکسیون افتخارات او خالی است و خودش اعتقاد دارد که انگار قسمت است فقط در المپیک ها طلا بگیرم.
این فرنگی کار آملی تیم ملی که روز های پایانی کشتی خود را دنبال می کند از همان روزهای آغازین اردوی تیم ملی که از مهر ماه با حضور مجدد بنا آغاز شد، مورد حمایت مرد همه کاری کشتی فرنگی قرار گرفت و به او بیش از سایر فرنگی کاران از جمله مهدی علیاری در المپیک امیدوار بود.
آرتور آلکسانیان قهرمان جهان از ارمنستان، دیمیتری تیمچنکو نایب قهرمان جهان از اوکراین و اسلام ماگومادوف دارنده برنز جهان در سال 2015 و قهرمان اروپا در کنار رضایی هر یک می توانند در ریو، سرنوشت ساز شوند.
در سنگین وزن بشیر باباجانزاده کار بسیار مشکل و سختی را همانند المپیک لندن پیش رو دارد. هر چند در لندن توانست در رده هفتم قرار گیرد اما بعد از آن برخی مشکلات سبب شد که به طور کلی از کشتی دور شود. با حضور مجدد بنا، او بازگشت امیدوار کننده ای به میادین داشت.
حضور رضا کایالپ قهرمان جهان از ترکیه، الکساندر چرنتسکی دارنده مدال برنز جهان از اوکراین، میاین لوپز دارنده مدال نقره جهان از کوبا و سرگئی سیمینوف دارنده دو مدال طلای و یک نقره جوانان جهان از روسیه سبب شد که باباجانزاده در این وزن کار بسیار مشکلی را پیش رو داشته باشد.
در کشتی آزاد حسن رحیمی پس از حضوری 15 ساله در اردوی تیم های نوجوانان، جوانان و نوجوانان در دومین المپیک خود یکی از با تجربه ترین آزادکاران ایران در ریو است.
وی دارای یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز پیکارهای جهانی است و اعتقاد دارد که در المپیک لندن توان کسب مدال را داشت اما اشتباه مسئولان برگزار کننده و انجام یک کشتی اضافه سبب شد تا نتواند نیروی لازم را برای ادامه مسابقات داشته باشد. به همین دلیل او یکی از مصمم ترین آزادکاران ایران برای کسب مدال در ریو است.
ولادیمیر خینچگاشویلی قهرمان جهان و نایب قهرمان المپیک لندن از گرجستان، بونه رودریگز از کوبا، اردنبال بخبایار از مغولستان، هاک جین جونگ دارنده مدال طلای بازی های آسیایی از کره شمالی، دانیل دنیس از آمریکا، حاجی علی اف قهرمان جهان در وزن 61 کیلوگرم از جمهوری آذربایجان سبب شده مبارزات این وزن بسیار حساس و نفسگیر دنبال شود.
البته روس ها در این وزن نام ویکتور لبدوف دارنده دو مدال طلای جهان را معرفی کرده بودند که به دلیل رسوایی روس ها در دوپینگ ورزشکاران و همچنین سابقه داشتن دوپینگ لبدوف در سال 2006، کمیته بین المللی المپیک سهمیه وزن 57 کیلوگرم روس ها را گرفت و این امر می تواند نقطه مثبتی برای مدعیان این وزن به خصوص حسن رحیمی باشد.
میثم نصیری نماینده وزن 65 کیلوگرم ایران در ریو، پس از پشت سر گذاشتن فرآیند انتخابی تیم ملی و عبور از کشتی گیر عنوان داری چون سید احمد محمدی دارنده دو مدال نقره و برنز جهان در حالی گام به ریو خواهد گذاشت که در رده سنی بزرگسالان تنها تجربه حضور در رقابت های قهرمانی آسیا را دارد.
هر چند او در دو جام جهانی همراه با تیم ملی در آمریکا حضور پیدا کرد، اما المپیک میدان بزرگی است که می تواند برای نصیری جویای نام نقطه عطفی باشد.
سوسلان رامونوف دارنده مدال طلا و برنز جهان از روسیه، فرانک چامیزو آزادکار کوبایی الاصل تیم ملی ایتالیا و قهرمان جهان، فرانک مولینارو کشتی گیر جویای نام و پرقدرت آمریکا، طغرل عسگراف دارنده طلای بازی های اروپایی سال 2015، طلای المپیک لندن و نقره جهان در سال 2010، داوید صفریان قهرمان جهان از ارمنستان و نمایندگان کوبا و مغولستان، حریفانی هستند که نصیری برای کسب مدال طلای المپیک باید از سد آنان بگذرد.
وزن 74 کیلوگرم از وزن هایی است که تیم کشتی آزاد ایران همواره در میدان های جهانی و المپیک برای کسب مدال، امید فراوانی داشته است.
حسن رحیمی جوان و جنگنده در این وزن به عنوان نماینده ایران باید پای به میدانی بگذارد که جردن باروز قهرمان المپیک لندن و دارنده سه مدال طلای جهان از هم اکنون برای دومین مدال طلای المپیک خود، دندان تیز کرده است.
البته در این وزن نباید از نام انور گدویف دارنده مدال برنز جهان و طلای قهرمانی اروپا از روسیه، پوروجاو اونوربات نایب قهرمان جهان از مغولستان، سونر دمیرتاش قهرمان اروپا از ترکیه و جبرئیل حسن اف دارنده دو مدال برنز جهان، نفر پنجم المپیک لندن از جمهوری آذربایجان به راحتی گذشت.
امیدواریم که یزدانی جنگنده و پرقدرت که مدال طلای جوانان جهان و نقره بزرگسالان جهان را در کارنامه دارد بتواند در المپیک ریو با شکست باروز، طلسم شکست ناپذیری وی را مقابل حریفان ایرانی بشکند.
در وزن 86 کیلوگرم علیرضا کریمی دارنده مدال طلای جوانان جهان و برنز بزرگسالان پیکارهای قهرمانی سال 2015 نیز با وجود رشید سعدالله یف روس دارنده دو مدال طلای جهان، کار دشواری برای کسب مدال طلا خواهد داشت.
سعدالله یف در این سال ها مجالی به دیگر حریفان نداده و یک تنه دو مدال طلای پیکارهای قهرمانی جهان را به گردن آویخته و از همین الان به نظر می رسد وی را در صورت حضور در المپیک باید در کنار جردن باروز آمریکایی یکی از طلایی های کشتی آزاد در ریو بدانیم.
سلیم یاشار نایب قهرمان جهان از ترکیه، شریف شریف اف دارنده مدال طلای المپیک لندن و دو مدال طلا و برنز جهان از جمهوری آذربایجان، رانیرز سالاس پرز دارنده دو مدال نقره و یک برنز جهان از کوبا و سایر آزادکاران کشورهای گرجستان، لهستان و مغولستان در کنار علیرضا کریمی دارنده مدال برنز بزرگسالان جهان و طلای جوانان جهان باید به فکر سکویی به غیر از اولی باشند.
وضعیت وزن 97 کیلوگرم ایران با وجود رضا یزدانی که سابقه حضور در دو المپیک 2008 پکن و 2012 لندن را دارد، کمی متفاوت است.
پلنگ جویبار که اوایل امسال خود را در جویبار برای حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی آماده می کرد از ناحیه آشیل پای راست آسیب جدی دید و نتوانست در این مسابقات حضور یابد و ضمن آنکه تورنمنت های مختلف بین المللی و جام جهانی سال 2016 آمریکا را نیز از دست داد.
از سوی دیگر عباس طحان و امیر محمدی نیز نتوانستند انتظارات کادر فنی را به عنوان آزادکارانی در حد کشتی گیران جهانی برآورده سازند. هر چند امیر محمدی به عنوان ذخیره یزدانی برای المپیک هنوز در اردوی تیم ملی حضور دارد، اما المپیک جایی نیست که کشتی گیران در آن تجربه اندوزی کنند.
به همین دلیل امیدواریم که یزدانی در فاصله حدود دو هفته مانده به رقابت های کشتی در بازی های المپیک با مصدومیت خود کنار بیاید و بتواند به حق واقعی خود در المپیک دست یابد.
در وزن 97 کیلوگرم روس ها آنزور بولتوکایف دارنده مدال برنز جهان در سال 2013 را برای المپیک انتخاب کرده اند. آزاد کاری که همه رقیبان نامدار داخلی از جمله حاجی مراد گاتسالوف و عبدالسلام گادیسوف را پشت سر گذاشته و از هم اکنون یکی از سکوهای المپیک را نشانه گرفته است.
از سوی دیگر نامدارانی چون ختاگ گازیموف دارنده برنز جهانی 2015، طلای بازی های اروپایی 2015، دو مدال نقره جهان در سال 2014 و 2013، برنز المپیک لندن، طلای جهان در سال 2010 و برنز المپیک پکن از جمهوری آذربایجان، الیزبار اودیکادزه دارنده مدال نقره بازی های اروپایی از گرجستان، کایل اسنایدر قهرمان جهان از آمریکا، گئورگی کتویف قهرمان سال 2007 جهان و برنز المپیک پکن از ارمنستان، والری آندریتسف دارنده مدال نقره المپیک لندن، برنز جهان و نقره اروپا از اوکراین، مدعیان اصلی کسب مدال در وزن 97 کیلوگرم در ریو هستند.
اما کمیل قاسمی آزاد کار وزن 125 کیلوگرم ایران که حاشیه رقابت های انتخابی وی با پرویز هادی، چند هفته ای سوژه اصلی رسانه ها بود، بعد از سال 2014 و کسب مدال نقره با افت قابل توجهی مواجه شد که به نظر می رسد با تمرینات طاقت فرسای تیم ملی تا حدود زیادی به روز های اوج خود نزدیک شده است.
طاها آکگول دارنده دو مدال طلای جهان از ترکیه، بلال ماخاوف دارنده سه مدال طلای جهان در سال های 2007، 2009 و 2010، مدال برنز المپیک در سال 2012 ، مدال نقره جهان در سال 2011، مدال برنز جهان در سال 2015 و دو مدال برنز در رشته فرنگی در سال های 2014 و 2015 و قهرمان اروپا در سال 2010، گنو پتریاشویلی از گرجستان قهرمان اروپا، جمال الدن ماگومدوف از جمهوری آذربایجان، ترول دلاگنف دارنده مدال برنز جهان از آمریکا، آلن زاسایف دارنده مدال نقره جهان و مدال نقره و برنز اروپا از اوکراین حریفانی است که قاسمی سابقه رویارویی با آنها داشته است.
رقابت های کشتی فرنگی روزهای 24 تا 26 مرداد و مسابقات کشتی آزاد روزهای 27 تا 31 مرداد در سالن کاری اوکا شهر ریودوژانیرو شهر ریودوژانیرو انجام خواهد شد.

منبع: ایرنا

95102

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید