Performancing Metrics

هوای ابری وبارندگی های مرداد ماه،برداشت برنج در مازندران را عقب انداخت | اتاق خبر
کد خبر: 363120
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1395 - 19:20
تداوم شرایط ابری و بارندگی های پراکنده 20 روز اخیر ،سبب تاخیر در برداشت و افزایش هزینه درو و تا حدودی به مقدار تولید برخی از شالیکاران بخش های مرکزی استان مازندران خسارت وارد کرد.

اتاق خبر:اگرچه شالیکاران مازندران در مدت نشاکاری تا زمان خوشه دهی به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی با بارش های به هنگام ،آبیاری مناسبی را داشته اند و موتور پمپ های کشاورزی به ندرت و یا اصلا روشن نشده است، اما هوای ابری با بارندگی های پراکنده در20 روز اخیر فرایند مغزدار شدن دانه شالی و خشک شدن زمین برای ورود کمباین ها را دچار اختلال کرد.
به گزارش ایرنا بارندگی های پراکنده همراه با باد نسبتا شدید در زمان خوشه دهی ،سبب ورس شدن شالی (خوابیدن ساقه شالی ) و از طرفی نبود آفتاب مناسب نیز مغزدار شدن و رسیدگی خوشه های برنج را به تاخیر انداخت.
باتلاقی و ورس شدن ساقه شالی در برخی از زمین های کشاورزی ، ورود کمباین ها را به داخل شالیزارها با مشکل مواجه می کند و درنتیجه هزینه برداشت با بالا رفتن دستمزد ها در این زمین ها افزایش می یابد.
کمباین های مخصوص درو شالی به ازای هر 17 گونی یک گونی کارمزد می گیرند که این عدد در زمین های باتلاقی و شالی های خوابیده به هر 13تا 15گونی یک گونی می رسد ،که این عدد به ضرر کشاورزان است.
همچنین در صورت آفتابی نشدن هوا و تداوم بارندگی ،کشاورزان این زمین ها مجبور به درو شالی به روش سنتی با داس می شوند که در این صورت باید به ازای هر کارگر دروگر به غیر از هزینه ایاب و ذهاب و پذیرایی صبحانه، نهار و عصرانه ،800 تا 900هزار ریال دستمزد پرداخت کنند.
هر کارگر در یک بازه زمانی هفت صبح تا 17عصر قادر است حدود 800متر مربع زمین را با دست درو کند.
یعنی برای درو هر هکتار زمین به حدود 13کارگر نیاز است که بر اساس نرخ دستمزد 800هزار ریال ،بایدحدود 11میلیون ریال پرداخت شود.
در برداشت سنتی به نسبت برداشت مکانیزه در واقع هزینه اضافی است که کشاورز پرداخت می کند ، چراکه در هر صورت کارمزد خرمنکوبی سر جای خود قرار دارد و شالیکار باید پرداخت کند.
هر چند در برداشت مکانیزه برنج با رطوبت بالا تولید می شود و محصول باید در اسرع وقت وارد خشک کن شود اما کمباین های مخصوص برداشت شالی بر خلاف کمباین هایی که ویژه گندم هستند در زمین های نیمه باتلاقی ورود پیدا می کنند و شالی های ورس شده را نیز درو می کنند.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود یکهزارو 300کمباین ویژه برداشت برنج در استان وجود دارد و حدود 80درصد زمین های کشاورزی نیز به صورت مکانیزه برداشت می شود.
بر اساس آمار هواشناسی استان مازندران وضعیت جوی استان طی 20 روز اخیر بیشتر ابری همراه بارندگی های پراکنده بوده است.
هوای استان مازندران از دوم تا هشتم مرداد ابری و نیمه ابری همراه با بارندگی های پراکنده و هشتم مرداد تا امروز نیز نیمه ابری همراه با بارش پراکنده است.
هوای امروز تا روز جمعه این هفته استان مازندران نیز نیم ابری همراه با بارش های پراکنده پیش بینی شده است.
کارشناس مسئول برنج جهاد کشاورزی مازندران روز پنج شنبه در این زمینه در گفت و گو با ایرنا گفت که به دلیل هوای ابری و نبود آفتاب کافی ، زمان برداشت طولانی شده و خوشه های برخی از زمین های کشاورزی دچار شکستگی شدند.
ابراهیم قربان نژاد با اشاره به اینکه با شکسته شدن خوشه ها، ریزش و ضایعات در زمان برداشت را افزایش می دهد ،ادامه داد : آفتاب مناسب با دمای 28تا 32درجه ای سبب مغز دار شدن طبیعی برنج و خشک شدن زمین برای ورود کمباین است.
کارشناس مسئول برنج مازندران به باتلاقی شدن زمین های شالیزاری در اثر بارندگی های چند روز اخیر اشاره کرد و بیان داشت: به طور معمول حدود 10 روز مانده به زمان برداشت ، ورود آب به داخل زمین قطع می شود تا شرایط باتلاقی زمین برای ورود کمباین آماده شود.
وی خاطر نشان کرد: بارندگی های مرداد ماه نه تنها سبب تاخیر برداشت مکانیزه محصول برنج شد ،بیشتر شالی ها نیز به حالت خوابیده درآمدند و با باتلاقی شدن زمین های خشک ،درو مکانیزه با کمباین نیز با مشکل مواجه شد.
وی توضیح داد: از آنجاییکه دستمزد درو شالی های خوابیده شده با کمباین های مخصوص و یا به صورت سنتی با داس بالاتر از حد معمول است، د رواقع هزینه تولید افزایش می یابد.
110هزار بهره بردار زمین های شالیزاری در استان مازندران هستند که تولید و فروش برنج ، مهم ترین کشت و درآمد آنان محسوب می شود.
بر اساس اعلام کارشناسان برنج ،دوره بذر تا بذر ( بذر باشی در خزانه تا زمان برداشت برای گرفتن بذر جدید ) در ارقام طارم محلی ، طارم هاشمی ، فجر و شیرودی حداکثر 100تا 105 روز و برای ارقام پر محصول مانند ندا120تا 130روز است.
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که برنج امسال در شالیکوبی های استان مازندران با قیمت 85تا 95هزار ریال درهر کیلو گرم عرضه می شود.
امسال 220هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران برنجکاری شد.
مازندران با برداشت سالانه 950هزار تن برنج سفید ، 42درصد برنج کشور را تولید می کند.
در حال حاضر شالیکاران در110هزار هکتار دشت هراز( شهرستان های بابل ، آمل ، محمودآباد، بابلسر و فریدونکنار ) سخت مشغول درو شالی و کشت مجدد نشا هستند.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید