Performancing Metrics

ساختار روایی «چرخ فلک» جذاب است | اتاق خبر
کد خبر: 363257
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1395 - 17:33
مسعود آب پرور درباره مجموعه «چرخ فلک» بیان کرد که ساختار روایی آن با توجه به نوع قصه ها و حضور کارگردان های مختلف جذاب است.

به گزارش اتاق خبر مسعود آب پرور کارگردان فیلم و سریال در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مجموعه های تلویزیونی بیان کرد: مجموعه «سایبر» شبکه پنج همزمان با برنامه های «خندوانه» و «دورهمی» در شبکه نسیم پخش می شد و من نتوانستم این مجموعه را ببینم.

وی ادامه داد: شبکه نسیم با توجه به برنامه هایی که پخش می کند موقعیت را از شبکه های اصلی گرفته است و مردم بیشتر این شبکه را نگاه می کنند.

این کارگردان درباره سریال هایی که پرداختی سطحی نسبت به یک موضوع دارند و مشکل را بودجه عنوان می کنند، اظهار کرد: چنین کسانی بهتر است سریال نسازند. من امیدوارم در شرایط فعلی اقتدار تصمیم بگیری به مدیران سازمان بازگردد. با توجه به نبود بودجه در سازمان صداوسیما وقتی صاحبان سرمایه سریالی را تولید می کنند علی القاعده جزو تصمیم گیرندگان اصلی می شوند و مدیران فرهنگی که سال ها در این عرصه ها فعالیت داشته و کسب تجربه کرده اند از دور خارج می شوند.

صاحبان سرمایه وارد تصمیم گیری ها شده اند

آب پرور با اشاره به اضلاع ارتباط رسانه و مخاطب تصریح کرد: رسانه و نحوه ارتباط گیری آن با مخاطب دارای سه ضلع است و اگر قاعده آن مخاطب باشد دو ضلع بعدی را مدیران و تولیدکنندگان تشکیل می دهند. اکنون به دلیل نبود بودجه، قدرت تصمیم گیری از مدیران فرهنگی گرفته شده و به نوعی می توان گفت با صاحبان سرمایه مشترک شده است.

وی ادامه داد: صاحبان سرمایه می خواهند که اهدافشان در برنامه ها و سریال ها تامین شود و از آنجا که در برنامه سازی بی تجربه هستند فکر می کنند هرچه تبلیغاتشان گل درشت تر باشد و بیشتر دیده شوند بهتر می توانند مدیرانشان را در سازمان و نهاد مورد نظر راضی کنند. عامل جذابیت و اصول دراماتیک در چنین فضایی از حیز انتفاع ساقط می شود و برنامه ساز و مدیر برنامه سازی در سایه سفارش دهنده می روند.

آب پرور با اشاره به اینکه در این شرایط آسیب اصلی به مخاطب و رسانه وارد می شود، توضیح داد: رسانه در این شرایط دیگر نمی تواند تاثیر لازم را داشته باشد و مخاطب با دیدن فیلم و سریال غیرجذاب رسانه را از سبد مصرفی خود خارج می کند. برگرداندن چنین مخاطبی دوباره دشوار خواهد بود که البته اکنون تلاش هایی برای بازگرداندن این مخاطب صورت می گیرد.

«چرخ فلک» نجیب و آبرومندانه است

کارگردان سریال «هوش سیاه» با اشاره به مجموعه «چرخ فلک» که این شب ها از شبکه یک سیما پخش می شود، اظهار کرد: یکی از مجموعه هایی که این شب ها دیده ام «چرخ فلک» است که فکر می کنم با ساختار روایی که در پیش گرفته و کارگردانان مختلفی که دارد اتفاق جدیدی در شرایط فعلی است.

وی با اشاره به ویژگی های این مجموعه اپیزودیک اضافه کرد: من این مجموعه را دوست دارم و به نظرم کار نجیب و آبرومندانه ای است و احترام مخاطب را هم نگه می دارد. به هر حال این مجموعه اخلاق محور و اجتماعی است و وام دار فرهنگ خود ماست. به نظرم قصه های آن به دل می نشیند البته اطلاع رسانی زیادی قبل از پخش درباره آن نشد و مخاطب با خود قصه جلو می رود.

آب پرور با اشاره به ساختار «چرخ فلک» بیان کرد: این مجموعه ساختار منسجمی دارد که پایان یک قسمت به قصه قسمت بعد متصل می شود و این نوع روایت هم کار جذاب و جدیدی برای مخاطب است.

موضوعات اخلاقی باید پنهان بیان شوند

این کارگردان همچنین درباره نمایش مسایل اخلاقی در مجموعه های تلویزیونی گفت: پرداختن به مضمون اخلاقی شبیه نصیحت کردن است، کسی که نصیحت را به صورت کلامی گوش می کند فقط می شوند و و تاثیر عمیق و لازم خود را نمی گذارد اما در اثر دراماتیک با علم به این موضوع که نوعی تزکیه باید در آن درک شود و زندگی خوب انعکاس یابد، قصه هم نهادینه می شود. در چنین قصه هایی باید گزارش دقیقی از شرایط خانوادگی ارایه شود و ارتباطات افراد ظریف و دقیق باشد.

وی با اشاره به بیان پنهانی موضوعات اخلاقی یادآور شد: مخاطب دوست دارد در پیگیری موضوع قصه فکر کند و خودش دست به کشف بزند بنابراین در چنین قصه هایی باید موضوع اخلاقی را پنهانی بیان کنیم که به نظرم در «چرخ فلک» این اتفاق رخ داده است و قصه ها دلنشین، تماشایی و دنبال کردنی هستند.

آب پرور در پایان تصریح کرد: این نوع طراحی تولید در این مجموعه بسیار جذاب است که با چند کارگردان کار انجام می شود و هم برای تولید کننده شرایط خوبی را ایجاد می کند و هم برای مخاطب جالب است.

سریال «چرخ فلک» به تهیه کنندگی مجید مولایی ساخته شده است که چند کارگردان از جمله عزیزالله حمیدنژاد، بهرام عظیم پور و احسان عبدی پور در ساخت آن سهیم هستند.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید