Performancing Metrics

ضعف سیستم اداری در ترخیص کالا | اتاق خبر
کد خبر: 365150
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1395 - 12:48
عضو کمیسیون امور گمرکی و حمل و نقل خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با اتاق خبر مطرح کرد
بایستی مسئولان از بخش پاسخ گویی استعلامات گمرکی بازدید کرده و از مشکلات و ناهماهنگی های این حوزه مطلع شوند.

محمود اشتری عضو کمیسیون امور گمرکی و حمل و نقل خانه اقتصاد ایران با اعلام این مطلب در خصوص مشکلاتی که مخابرات برای ترخیص برخی کالاها به وجود می آورد گفت: گرچه این روند در سال گذشته متداول نبوده است اما از اوایل سال 95 ،گمرک در ترخیص برخی کالاها به اعلام نظر مخابرات رجوع می کند که این امر با مشکلاتی همراه بوده است.

وی ادامه داد: زمانی که برنامه و یا سیستمی نوشته و اعمال می شود بایستی تمام زوایای آن مورد بررسی قرار گرفته باشد. مهم ترین مشکلی که این روند برای اظهارکننده کالا ایجاد کرده عدم تسلط کاربران و پرسنل مخابرات به نرم افزار جدید می باشد.

اشتری افزود: عدم آشنایی و تسلط کارمندان به سیستم باعث اخلال کار در روند ترخیص کالاها شده و تمام این مسائل و سهل انگاری ها، باعث از دست دادن بازار و نارضایتی طرف های خارجی برای تأمین قطعات مورد نیاز داخلی خواهد شد.

این عضو کمیسیون گمرک خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: بایستی مسئولان از بخش پاسخ گویی استعلامات گمرکی دیدار داشته باشند و از مشکلات و ناهماهنگی های این بخش مطلع شوند.

اشتری تصریح کرد: البته که ما به عنوان اظهارکنندگان گمرکی موظف هستیم استعلام کالای وارداتی خود را از نهادهای مختلف اخذ کنیم اما مسلط بودن کارمندان و پرسنل بخش های مختلف اداری،  برای انجام امور اظهار کنندگان نیز نقش مهمی در روند تسریع ترخیص کالاها خواهد داشت.

این فعال اقتصادی توضیح داد: مشکل دیگر پاسخ گو نبودن کارشناسان به اظهارکنندگان کالاهاست و تمام این موارد باعث کند شدن چرخه ترخیص کالا و دلسردی بازرگانان می شود.

وی در بخش دیگری در خصوص کاهش تخصیص نرخ ارز مبادله ای در روند تجارت گفت:  دسترسی به ارز مبادله ای بسیار سخت شده است و همانند گذشته تنها برخی از شرکت های خاص می توانند از آن استفاده کنند. به عبارتی بهتر می توان گفت از ابتدا به ساکن ارز مبادله ای مسأله قابل ملموسی برای شرکت های کوچک و متوسط نبوده است.

وی افزود: در واقع این امر مشکلی از بازرگانان معمولی که چرخ اقتصاد به دوش آن هاست حل نکرده و ابزار کارآمدی برای این قشر از بازرگانان نبوده است.

اشتری هم چنین در همین باره عنوان کرد: استفاده از ارز مبادله ای مکانیزم خوبی برای شرکت هایی که فعالیت متداوم داشتند، نبوده است.

وی ادامه داد:  بهترین مسئله ای که می تواند به اقتصاد کشور کمک کند، تک نرخی شدن ارز است، امیدواریم در ماه های آتی با توجه به پایین آمدن نرخ سود بانکی؛ ارز نیز تک نرخی شود.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید