Performancing Metrics

تحلیل محتوای رسانه ها درباره کاندیداهای ریاست اتاق | اتاق خبر
کد خبر: 365160
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1395 - 11:53
دنیای اقتصاد، مهر و تابناک زیر ذره بین اتاق خبر(بخش اول)
دنیای اقتصاد، مهر و تابناک از چه افرادی در انتخابات اتاق بازرگانی حمایت می کنند؟

 

روز از خبر استعفای جلال پور می گذرد و بازار لابی و رایزنی بسیار داغ است. در این میان یکی از مهمترین نقش ها را رسانه ها ایفا می کنند که با گزارش ها و خبرهای خود سعی در روشنگری دارند. هرچند معمولا رسانه ها تلاش می کنند خود را بیطرف نشان دهند اما با یک تحلیل محتوا می توان به دیدگاه های شخصی مسئولان و نویسندگان هر رسانه پی برد. به همین دلیل اتاق خبر به بررسی عملکرد چند رسانه فعال در بحث انتخابات اتاق بازرگانی پرداخته است.

دنیای اقتصاد و تعدد کاندیداها

گزارش های دنیای اقتصاد درباره وضعیت انتخابات از فردای استعفای جلال پور شروع شد و در آن به موضوع استعفا و سپس عدم تأیید آن توسط هیأت رئیسه اشاره شد. با این وجود تا 16 مرداد یعنی تا زمان استعفای جلال پور از کرمان شاهد سکوت کامل این رسانه بودیم. دو روز پیش از استعفای جلال پور دنیای اقتصاد اولین گزارش خود مبنی بر گزینه های احتمالی ریاست را منتشر کرد.

هرچند دنیای اقتصاد تلاش داشت در این گزارش بی طرف باشد ولی ترتیب مطرح کردن گزینه ها خود دارای معنی بود.

منصور معظمی

مجتبی خسروتاج

مسعود کرباسیان

محسن مهرعلیزاده

یحیی آل اسحاق

حسین پیرموذن

مسعود خوانساری

پدرام سلطانی

در این گزارش بیشترین تأکید بر توضیح سوابق افراد بود که طبیعتا 4 گزینه اول بیشترین توضیح را داشتند.

پس از این گزارش چند روزی دنیای اقتصاد درباره انتخابات سکوت کرد و تنها به انعکاس صحبت های علامیرمحمدصادقی که توسط روابط عمومی اتاق ایران هماهنگ شده بود پرداخت تا بالاخره در 23 مرداد گزارش دیگری درباره گزینه ها منتشر کرد.

نکته مهم این گزارش تغییر در ترکیب قرار گرفتن اسامی بود. در حالی که گزارش نویس دنیای اقتصاد در ابتدای مقاله خود به گزارش قبلی اشاره داشت به نرمی و بدون هیچ توضیحی ترکیب اسامی دستخوش تغییر می شود. حال شاهد ترتیب زیر در معرفی اسامی هستیم که طبیعتا چند اسمی نیز به آن اضافه شده است.

مسعود کرباسیان

منصور معظمی

مجتبی خسروتاج

مسعود خوانساری

پدرام سلطانی

حسین پیرموذن

محسن مهرعلیزاده

یحیی آل اسحاق

عبدالوهاب سهل آبادی

محمود اسلامیان

غلامحسین شافعی

در حقیقت نام کرباسیان در میان دولتی ها به گزینه اول بدل شد چرا که احتمالا خبرنگار دنیای اقتصاد از مذاکرات گروه ائتلاف فردا و کرباسیان آگاه شده بود. همچنین نام خوانساری و سلطانی بعد از دولتی ها به صدر لیست آمد و سپس پیرموذن مطرح شد. همچنین شانس سهم محسن مهرعلیزاده از این گزارش کاهش یافت و در نهایت 3 گزینه سهل آبادی، اسلامیان و شافعی به کاندیداهای مورد پیش بینی دنیای اقتصاد اضافه شدند. با این وجود نام سهل آبادی و اسلامیان دو برابر سایرین در این گزارش تکرار می شود.

با این وجود نکته جالب سکوت کامل اقتصاد نیوز یا سایت خبری دنیای اقتصاد است. این رسانه توسط یکی از مدیران سابق اتاق بازرگانی تهران اداره می شود و در ایام انتخابات بسیار در بحث اتاق فعال بود اما در این دوره کاملا سکوت کرده است و گزارش های اتاق نه در سایت و فضای مجازی بلکه در رسانه های مکتوب دنیای اقتصاد پیگیری می شود.

در حال حاضر نقشی که پیش از این اقتصاد نیوز در اعلام شایعات و اخبار کوتاه ایفا می کرد به ستون نبض  انتخابات اتاق که بعضی روزها در دنیای اقتصاد منتشر می شود منتقل شده است.

 

مهر به دنبال بخش خصوصی

رسانه فعال دیگر در این خصوص خبرگزاری مهر است. هرچند که مهر در این 15 روز تنها بعضی از مواقع به موضوع انتخابات پرداخت اما مواضع آن نسبتا شفاف تر است. اولین مطلب مهر مربوط به اخبر استعفا و سپس بیانیه هیأت رئیسه بود. اما گزارش های اصلی مهر در روز 17 مرداد منتشر شد. در این روز نشست شورای روسای شهرستان های اتاق بازرگانی برگزار شد. یک گزارش با عنوان " نشست اضطراری شورای روسای اتاق‌های بازرگانی/رایزنی برای جایگزین" به خوبی حساسیت مهر به موضوع این جلسه را نشان می داد. همچنین گزارش مشروحی از صحبت های این جلسه در مهر منتشر شد.

اما مهمترین گزارش مهر در این رابطه گزارش "آیا دولت کلیددار اتاق می شود؟" به قلم محبوبه فکوری بود. در این گزارش گزینه های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت. گذشته از افراد دولتی همچون معظمی، خسروتاج و کرباسیان در این گزارش به علامیرمحمد صادقی، پیرموذن، شافعی و مهرعلیزاده اشاره شده بود. نکته مهم این است که این گزارش قبل از گزارش دنیای اقتصاد منتشر شد و به بعضی از این افراد مانند میرمحمد صادقی یا شافعی در گزارش دنیای اقتصاد اشاره ای نشد.

همچنین در این گزارش نام چند نفر به عنوان کسانی که با وجود ذکر اسمشان احتمال کمتری دارند که کاندیدا شوند ذکر شده است. این اسامی به ترتیب شامل موارد زیر بود:

مهدی جهانگیری

مسعود خوانساری

محمد لاهوتی

پدرام سلطانی

اما شاه بیت گزارش مهر در سوالات آخر آن بود:

" حال باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده، آیا هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، شورای روسا و هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار خواهند کرد یا اینکه باز هم چند هفته‌ای را صبر می‌کنند تا رایزنی‌ها تکمیل شود؟ آیا دولت در انتخابات اتاق دخالت کرده و کاندیدای مدنظر خود را با ۲۰ رای که در هیات نمایندگان دارد بر کرسی ریاست تکیه می‌زند و یا اینکه ترجیح می‌دهد دخالتی در انتخابات نداشته باشد؟"

 

تابناک و بازی در زمین اصفهان

حضور تابناک در بحث انتخابات اتاق اما متفاوت از دو رسانه دیگر بود. تابناک نیز کار خود را با خبر استعفای رئیس و سپس عدم پذیرش استعفا آغاز کرد. اما فردای آن روز در گزارشی عملا مواضع خود درباره کاندیدای مطلوب را روشن کرد.

در 12 مرداد تابناک در گزارشی با عنوان "برگ برنده ریاست پارلمان بخش خصوصی در دست چه کسی است؟" تبلیغات برای سهل آبادی رئیس اتاق اصفهان را آغاز کرد. در این گزارش 3 گزینه میرمحمدصادقی، شافعی و سهل آبادی معرفی شدند و در آن نتیجه گیری شد که به رغم سوابق درخشان هر سه نفر اما سهل آبادی به سبب اقبال بیشتر عمومی بخش خصوصی اقتصاد ایران و نیز کارنامه کاری وی در حوزه تجارت و تولید، بیش از دو گزینه دیگر شاید شانس تکیه زدن به صندلی ریاست اتاق بازرگانی ایران را داشته باشد.

همچنین در این گزارش نام های دیگری مانند مسعود خوانساری، پدرام سلطانی، مجتبی خسروتاج و منصور معظمی مطرح شد. استدلال این گزارش به بحث اکثریت رای شهرستان ها مربوط بود و در این میان شانس سهل آبادی و شافعی بیشتر از بقیه قلمداد می شد. اگر به تحلیل آماری تعداد اسامی ذکر شده در این گزارش بپردازیم 12 بار نام گزینه های ریاست در گزارش ذکر شده است که 6 بار آن نام سهل آبادی بوده است.

پس از این گزارش اما دیگر مطلبی به سود سهل آبادی توسط تابناک منتشر نشد و به جای آن 2 روز بعد گزارشی درباره وضعیت مالی اتاق بازرگانی مطرح شد. این گزارش به ریخت و پاش های اتاق بازرگانی اشاره داشت و با واکنش و جوابیه اتاق ایران روبرو شد. پس از این جوابیه عملا به جز اخبار شورای روسا شاهد هیچ واکنشی از سوی تابناک به مسائل اتاق نیستیم.

نظرات
ادریس هیبت پناه
| |
2016-08-15 12:05:03
در خصوص تابناک نقش دوگانه این سایت قابل تحلیل است. از طرفی مطالب تندی علیه اتاق می نویسد از طرف دیگر محمدصادق عرب لودریچه مدیر مسوول این سایت که داماد آقای روح الامین هم هست، نسبت خانوادگی نزدیکی با محمدرضا عرب لودریچه مدیرمسوول ماهنامه دنیای تمبر و مدیر روابط عمومی اتاق ایران دارد. بنابراین به نظر می رسد مطالبی که تابناک نوشته، با هماهنگی برخی از اعضای هیات رییسه اتاق و علیه برخی دیگر بوده است بویژه علیه محمدصباغی مدیرمالی اتاق ایران که جلالپور نیز مخالف وی بود ولی نتوانست به دلیل حمایت های نهاوندیان، وی را برکنار کند
ADS
ADS
پربازدید