Performancing Metrics

اوراقچی‌ها به تاریخ می‌پیوندند | اتاق خبر
کد خبر: 367353
تاریخ انتشار: 5 شهریور 1395 - 03:05
میدان شوش بیش از چند دهه است پاتوق اوراقچی‌هایی است که در یک چشم به هم زدنی اتومبیلی را به هزار قطعه تجزیه می‌کنند و این روزها ناچار به مهاجرت از قلب پایتخت شده‌اند.

به گزارش اتاق خبر به قنل از مهر، از لابه‌لای دالان‌های روغن گرفته و پر از موتور و سیلندر و لاشه اتومبیل‌هایی که قدمت برخی از آن‌ها به چند دهه قبل بر می‌گردد، جویای تاریخ صنف اوراقچی‌ها می‌شویم و پاتوقشان در محله شوش.

روایت برخی کاسبان این گاراژها ما را به دهه۴۰ می‌برد؛ آن زمانی که درون این پاساژهایی که پر از لاشه ماشین‌های مختلف است، کارگاه حصیر بافی بود و بعد جای خود را به کله‌پزها داد؛ گروه بسیاری که کله پاچه پاک می‌کردند و به سراسر تهران قدیم می‌فرستادند، اما از سال۴۶ کم کم پای اوراق‌چی‌ها به این گاراژها باز شد و در یکی دو سال تمام فضا را قرق کردند.

البته در میان این حجم عجیب پیچ و مهره و موتور ماشین‌های مختلف و بدنه اتومبیل‌هایی که تا ارتفاع چند متری روی هم انباشته شده‌اند، آن چه بیش از همه جلب توجه می‌کند، اتومبیل‌های مدل بالایی مثل پورش و بنز است که نیمی از آن را اوراق کرده‌اند و جوانان شهرستانی که برای یافتن قطعه‌های خودرو، از کرمانشاه و بوشهر به اینجا آمده‌اند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه درست در نقطه مقابل این گاراژ، صنف بلورفروشان قرار دارد که بهای زمین مغازه‌شان متری ۱۳۰ میلیون است و مغازه اوراق‌چی‌ها به زور تا متری ۱۰میلیون قیمت می‌خورد.

قانون چه می‌گوید

براساس مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی در سال ۶۹، ۳۳ صنف باید به خارج از شهرتهران منتقل می‌شدند که یکی از آن‌ها اوراقچی‌ها بودند.

در حالی که بسیاری از اوراقچی‌ها جواز کسب خود را نشان می‌دادند که تا سال۹۸ اعتبار داشت، توضیحات رضا قدیمی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران موضوع را پیچیده‌تر می‌کرد: از دو سال قبل و با انحلال اتحادیه اوراقچی‌ها عملا دیگر چنین شغلی وجود ندارد و پروانه‌های صادر شده اعتبار ندارند، بر همین اساس در راستای اجرای این طرح کلیه واحدهایی که چنین فعالیتی دارند به حکم قانون پلمب خواهند شد.

۸۰۰ واحد صنفی که پلمپ می‌شوند

از صبح چهارشنبه، با حضور پلیس آگاهی تهران بزرگ و همکاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران طرح ضربتی جمع آوری اوراقچی های میدان شوش آغاز شد و این بار قرار است این صنف بعد از حدود ۵ دهه مستمر حضور در قلب پایتخت از کلانشهر تهران خداحافظی کند.

درون این ۱۱ گاراژ بزرگ که سیاهی گازوئیل رنگ غالب آن است، حدود ۸۰۰ واحد به فعالیت اوراق کردن خودرو مشغولند و لوازم یدکی دست دوم می‌فروشند.

تهران اوراقچی نیاز ندارد

قدیمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه چرا صنف اوراق‌چی‌ها منحل شده است، می‌گوید: این صنف از گذشته کارکردهای ویژه داشته و بویژه در دوران دفاع مقدس خدمات بسیاری را ارائه کرده است؛ دورانی که در ایران جنگ و تحریم بود و این صنف با اوراق کردن خودروهای تصادفی لوازم آن را به فروش می‌رساند و بسیاری از نیازهای کشور را مرتفع می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: اما امروز با ایجاد مراکز رسمی تعمیرات در سطح شهر و نمایندگی‌های رسمی این صنف کارآیی خود را از دست داده‌اند و عملا درآمدی هم ندارند، اما استادکاران خوبی هستند لذا لازم است که در مکان دیگری از هنر و پتانسیل آنها استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اضافه می‌کند: طبق آمار پلیس آگاهی تهران بزرگ ۹۰ درصد پرونده‌های سرقت خودرو منتهی به میدان شوش می‌شود.

ساخت ۱۲۸۰واحد صنفی جدید در خاوران

گاراژهای اوراق اتومبیل تصویر زنده و نوستالوژیک فیلم‌های دهه ۴۰ و ۵۰ است که قرار است برای همیشه از تهران خداحافظی کند. قدیمی با بیان اینکه صنف اوراق کننده‌های اتومبیل با اتحادیه فروش آهن آلات ادغام شده، می‌گوید: زمینی ۲۲ هکتاری در محدوده جاده خاوران توسط این صنف خریداری و ۱۲۸۰واحد صنفی در مجتمع ثامن الحجج ساخته شد که تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .

وی ادامه می‌دهد: قرار داد ساخت این مجتمع در اردیبهشت ماه به اتمام رسیده است و اکنون بعد از حدود ۱۰ تذکر جدی به فعالان این صنف در محدوده شوش، ناچار به پلمپ مغازه‌ها شدیم.

قدیمی ادامه می‌دهد: بر اساس بند۲۰ ماده۵۵ قانون شهرداری ها وظیفه تعطیلی، تخریب و انتقال واحدهای صنفی و مشاغل مزاحم بر عهده شهرداری گذاشته شده است، در همین راستا شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به نمایندگی از شهرداری تهران این وظیفه را بر عهده دارد و در راستای اجرای قانون، انتقال اوراقچی‌های میدان شوش را آغاز کرده است

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید