Performancing Metrics

غلامحسین شافعی در یک نگاه | اتاق خبر
کد خبر: 369168
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1395 - 14:27
غلامحسین شافعی امروز (یکشنبه چهاردهم شهریورماه) با کسب 198 رأی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد.

اتاق خبر: غلامحسین شافعی در سال 1330 در قائن خراسان متولد شده است. او که پیش از این نیز در آذر ماه سال 1392 به عنوان رئیس اتاق ایران انتخاب شده بود و تا خردادماه سال 1394 ریاست این اتاق را بر عهده داشت،‌ در حال حاضر ریاست اتاق بازرگانی مشهد را نیز بر عهده دارد. شافعی دارای مدرک تحصیلی مهندسی صنایع است. «سلطان انار ایران» لقبی است که برخی این صادرکننده حوزه میوه و تره بار را که مدیر عاملی شرکت شفیع و ریاست هیات مدیره شرکت نار افشان تجارت خراسان را در کارنامه دارد، با آن می‌شناسند. وی همچنین در دوره فعلی اتاق ایران، نائب رئیس اتاق بازرگانی بود.

شافعی در سخنانی که در نشست امروز هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران پیش از رأی‌گیری ارائه کرد، اظهار کرد: چابکی و حذف بروکراسی، ارتقای توان کارشناسی اتاق از جمله مواردی است که باید در بخش بازرگانی کشور صورت گیرد. آن طور که تسنیم گزارش داده،‌او همچنین اضافه کرد: اتاق بازرگانی ایران نه اپوزیسیون دولت است و نه بله قربان‌گوی وی بلکه یار قوای حاکمیتی به حساب می‌آید.

شافعی ادامه داد: برای اثربخشی بیشتر فعالیت بخش خصوصی باید شفافیت در اقتصاد کشور صورت گیرد که این خود باید از اتاق و بخش خصوصی آغاز شود. بخش خصوصی پویا و مولد که از شفافیت لازم، قانونمداری، سلامت مالی برخوردار است می‌تواند زمینه حرکت شفاف اقتصاد کشور را نیز فراهم کند.

او در ادامه  با تاکید بر اینکه اصل 44 قانون اساسی که در آن به خصوصی‌سازی توجه شده است در شرایط فعلی کشور باید به شکل مناسب‌تری انجام شود گفت: اتاق ایران عصاره اتاق شهرستان‌ها است و می‌تواند گزینه‌ای برای شراکت‌های اقتصادی بلندمدت ایجاد کند اما دولت نباید بخش خصوصی را به عنوان یک بدهی نگاه کند. بخش خصوصی یک دارایی برای کشور به حساب می‌آید و باید به نقطه‌ای برسیم که کشور توسط این بخش و با رهنمودهای دولت اداره شود.

شافعی با بیان اینکه جناح‌های سیاسی نباید به اتاق بازرگانی وارد شوند گفت: دلیل موفقیت اتاق بازرگانی عدم ورود به بازی و جناح‌بندی‌های سیاسی بوده است و در ادامه راه نیز باید از هرگونه مداخله در آن جلوگیری شود.

او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور فعالیت بخش خصوصی از جذابیت‌های لازم روبرو نیست گفت: قانون اتاق بازرگانی نیازمند به اصلاح است تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در کمیسیون‌ها بیشتر استفاده کنیم.

کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به دیپلماسی اقتصادی کشور گفت: اتاق‌ها و شوراهای مشترک خوبی در کشور وجود دارد اما تا به امروز نتوانسته‌ایم به درستی از آنها استفاده کنیم. از این به بعد باید شرایطی ایجاد شود که سیاست کشور به اقتصاد به جای اقتصاد به سیاست کشور یارانه دهد.

منبع: اقتصاد آنلاین

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید