Performancing Metrics

بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام در نیویورک دنبال می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 370517
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1395 - 22:30
ولایتی
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در بحث توافق هسته ای و عمل به آن باید حساب چین و روسیه و حتی شاید فرانسه را از سایرین جدا کرد گفت: بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام در نیویورک دنبال می‌شود.

اتاق خبر: عصر امروز جاوید مباشر اکبر وزیر مشاور در امور خارجی هند در دیدار با علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و همچنین توسعه روابط دو جانبه بحث و تبادل نظر کردند.


پس از این دیدار ولایتی در جمع خبرنگاران حاضر و سئوالات آنها پاسخ گفت.


ولایتی در پاسخ به این سئوال که در کمیته نظارت بر برجام چه مطالبی پیرامون توافق هسته‌ای و بد عهدی‌های آمریکایی‌هایی مطرح شد، گفت: در این جلسه پیرامون آنچه آمریکایی‌ها و 1+5 باید انجام بدهند گفت‌وگو شد.


وی افزود: در سفر آینده هیئت ایرانی به نیویورک که به مناسبت اجلاس سالانه مجمع عمومی انجام می شود این بدعهدی دنبال خواهد  شد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جلسه کمیته نظارت بر برجام افزود: وزیر امور محترم خارجه و همکارانشان توجه دارند که آمریکایی ها آنطور که باید به عهد خود وفا نکردند و بد عهدی کردند؛ این اقدامات دنبال خواهد شد بخصوص در سفر هیئت ایرانی به نیویورک.


ولایتی خاطرنشان کرد: ما باید بین رفتار کشورهای عضو 5+1 تفکیک قائل شویم. بدون تردید رفتار روس ها و چینی ها و حتی شاید بتوان گفت فرانسوی ها متفاوت است از رفتار سایر کشورهای عضو 5+1. به عنوان مثال آمریکا به خاطر اینکه روس ها به ایران وسیله دفاع هوایی S300 را فروخته اعتراض کرده و این کار را خلاف قرار های مربوط به برجام دانستند، اما روس‌ها قاطعانه گفتند که فروش S300 به ایران خلاف برجام نیست. به همین دلیل ما به همه اعضا 5+1به یک چشم نگاه نمی کنیم. بیش از همه آمریکایی ها برعهدی می کنند.

وی در ادامه در مورد توافقی که قرار است بین آمریکایی ها و روسیه در رابطه با آتش بس در سوریه انجام شود گفت: آتش بس و توقف جنگ مطلوب همه است اما اگر به این قیمت باشد که دشمنان دولت و ملت سوریه از آتش بس سوء استفاده کنند، این آتش بس نه تنها مفید نخواهد بود بلکه مضر هم خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما می دانیم دولت روسیه در رابطه با آتش بس در سوریه توجه لازم را داشته و قبلا به آمریکایی ها اعتراض کرده اند، گفت: آتش بس زمانی مورد قبول است که مورد موافقت همه طرف ها بویژه دولت سوریه و هم‌پیمانان سوریه از جمله ایران و حزب الله باشد. همچنین از آتش بس نباید به عنوان خلائی استفاده شود تا مثل دفعه قبل گروههای تروریستی مثل النصره مقاصد خود را تقویت کنند. هدف اعلامی از آتش بس کمک به مردم محروم و رساندن کمک به آنها عنوان شده است.

ولایتی همچنین در مورد دیدارش با وزیر مشاور در امور خارجه هندوستان گفت: در این دیدار بنا بر این شد قرار دادی که بین ایران و افغانستان و هندوستان امضا شده مرحله اول باشد و مرحله دوم قرارداد با دیگر کشورها برای ترانزیت با ایران و آسیای مرکزی باشد و فاز سوم این نوع قراردادها بین ایران و هند و آذربایجان و روسیه باشد.


وی ادامه داد: سفری که اخیرا دکتر روحانی داشتند در رابطه با موضوع تقویت ترانزیت بین ایران و آذربایجان و روسیه بود. هند و آسیای جنوبی هم به این مجموعه تحرکات ترانزیتی و افزایش کاربرد ترانزیتی کالا اضافه شدند که این امر برای ایران اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش ایسنا در دیدار ولایتی با مباشر اکبر، ولایتی خاطرنشان کرد: ایران و هند ظرفیت‌های فراوان و ارزشمندی را برای گسترش و توسعه روابط در زمینه‌های مختلف در اختیار دارند که می‌تواند در جهت ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای و بین المللی نیز تاثیر گذار باشد که همین  مهم ضرورت فعالیت و اقدامات جدی را مورد تاکید قرار می‌دهد.


وی تصریح کرد: در موضوعات منطقه ای به ویژه مبارزه با افراط گرایی و جریانات تروریستی در منطقه نیز دو طرف با توجه به تجربیات در اختیار می توانند طراحی و برنامه ریزی مناسبی را به اجرا در آورند که حتما نتیجه این همکاری ها برای ثبات در این منطقه موثر خواهد بود.


رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، موضوعات مرتبط با ترانزیت و حمل و نقل، مبارزه با تروریسم و دیگر زمینه‌ها می‌تواند برای توسعه همکاری‌ها و تعاملات دو طرف مورد توجه قرار گیرد که با برنامه ریزی و طراحی های بلند مدت پیگیری و اجرا شوند.


 ولایتی همچنین بر توسعه روابط چند جانبه ایران ،هند و افعانستان در زمینه های مختلف تاکید کرد.


وزیر مشاور در امور خارجی هند هم ضمن ابراز خرسند از این دیدار و تاکید بر اهمیت روابط دو کشور در همه حوزه‌ها گفت: دو کشور سابقه طولانی روابط دوستانه را تجربه کرده‌اند و علاقه داریم این روابط توسعه و گسترش یابد.

وی افزود:همانطور که شما اشاره کردید تروریسم و جریانات افراطی و تکفیری برای نه یک منطقه بلکه جهان خطرناک است و باید مقابله جدی را با آنان طراحی کرد.

 

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید