Performancing Metrics

طعم ماکارونی ایران از دهان روس‌ها افتاد! | اتاق خبر
کد خبر: 375198
تاریخ انتشار: 18 مهر 1395 - 22:07
رئیس انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی دلیل ایجاد مشکل برای صادرات این ماده غذایی به روسیه را توضیح داد و تاکید کرد که برخی از راه‌های مختلف، گندم و آرد ارزان‌تر به دست‌شان می‌رسد و رقابت ناسالم در بازار ایجاد می‌کنند.

اتاق خبر: سید مهدی آثاریان، با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مصرف ماکارونی در بهترین حالت بین پنج تا شش کیلوگرم در سال است، اظهارکرد: بزرگ‌ترین مشکل صنعت ماکارونی این است که امکان تولید و مصرف بیش از سرانه مصرفی کشور است، چراکه میزان سرانه مصرف ماکارونی در کشور پایین است.

وی با اشاره به صادرات این محصول به کشورهای منطقه ادامه داد: میزان دقیق صادرات را نمی‌دانیم و رقم آن را باید از گمرکات کشور استعلام بگیریم. اما به کشورهایی همچون عراق، افغانستان و برخی کشورهای شرق آفریقا صادرات ماکارونی داریم.

رئیس انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی درباره احتمال صادرات ماکارونی به کشورهای CIS و به ویژه روسیه نیز گفت: متاسفانه در زمان بعد از جنگ تحمیلی و زمانی که قانون صادرات در مقابل واردات با کشور روسیه وجود داشت، برخی افراد اقدام به صادرات ماکارونی با هر کیفیتی به این کشور برای واردات کالاهای موردنظر خود از جمله آهن آلات کردند و به نوعی می‌توان گفت که طعم ماکارونی ایران از دهان روس‌ها افتاد و همزمان با برداشتن قانون صادرات در مقابل واردات، صادرات ماکارونی به این کشور نیز قطع شد.

آثاریان افزود: حتی شنیده‌ام که در آن زمان ماکارونی را به وسیله مینی‌بوس به کشورهای CIS و روسیه می‌بردند و در روستاها می‌فروختند که این ماکارونی‌ها کیفیت بسیار پایینی داشت.

وی با بیان اینکه در زمان سفر خود به مسکو روس‌ها نسبت به این قضایا گله‌مند بودند، اظهارکرد: دلیل بالا بودن امکان مصرف نسبت به سرانه این است که در ایران هر وقت کسی مسیری را پیش می‌گیرد عده زیادی هم به دنبال او در همان مسیر قدم می‌گذارند و با توجه به وجود آرد خوب در کشور، عده کثیری شروع به تولید ماکارونی کردند.

رئیس انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی ادامه داد: بالا بودن امکان تولید باعث می‌شود که رقابت ناسالم در تولید ایجاد شود، رقابت سالم خوب است اما در این میان برخی افراد اقدام به ایجاد رقابت ناسالم می‌کنند؛ به طوریکه عده‌ای به هر دلیل گندم و آرد ارزان‌تر به دست‌شان می‌رسد و به همین دلیل با قیمت پایین‌تر جنس خود را به بازار عرضه می‌کنند.

آثاریان با اشاره به بی حساب و کتاب بودن بازار ماکارونی گفت: با توجه به اینکه به دلیل بالا بودن میزان تولید، جنس عده‌ای روی دستشان می‌ماند، گاهی اوقات تصمیم می‌گیرند که بدون سود و با قیمت‌های بسیار پایین اجناس خود را وارد بازار کنند که این کار تنظیم بازار را به هم می‌زند.

وی درباره کیفیت آرد مصرف شده در ماکارونی‌های تولیدی ایران ادامه داد: حدود دو ماه است که می توانیم با استفاده از گندم دروم، سمولینا را که ماده اولیه تولید ماکارونی یا همان آرد شکری است، تولید کنیم که برای ماکارونی بسیار خوب است و از لحاظ تولید آرد نیز مشکلی نداریم.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید