Performancing Metrics

دولت برای مدیریت صحیح درآمدهای نفتی چه برنامه ای دارد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 375643
تاریخ انتشار: 25 مهر 1395 - 15:44
اتاق خبر قراردادهای جدید نفتی را بررسی می کند
با گذشت 10 ماه از امضای برجام شاهد آن هستیم که قراردادهایی به منظور برقراری مراودات اقصادی در حوزه نفت و انرژی منعقد می شود.

اتاق خبر_فاطمه نبی پور: یکی از مسائل مهمی که طی سال های اخیر درحوزه نفت و انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفته موضوع افزایش توانایی استخراج طلای سیاه است. این امر که با دانش و تکنولوژیِ به روز تحقق می یابد لزوما باید در اولویت برنامه های دولت ها قرار گیرد. از آنجا که اغلب مخازن نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند ضروری است به دنبال راهکار هایی برای استخراج بیشتر از این معادن باشیم، لذا شرکت نفت اقدامات جدی برای رسیدن به این هدف را در برنامه های اجرایی خود قرار داده است. اما برای تحقق این امر لازم است به دنبال انتقال دانش و فناوری باشیم که این مسئله جز با برقراری تعاملات با سایر کشور ها ممکن نیست به این منظور است که پس از لغو تحریم ها دولت و سایر نهاد های وابسته به آن در پی ایجاد بستری مناسب برای نیل به این هدف هستند. در این خصوص طبق برنامه ریزی های انجام شده باید حجم تولید نفت به روزانه 4 میلیون بشکه برسد این طرح خود می تواند در افزایش درآمد نفتی کمک کند. اگر در بلند مدت و تا پایان برنامه ششم توسعه تولید نفت ایران روزانه به 5 میلیون و 200 بشکه افزایش یابد می تواند گامی موفق در این راستا محسوب شود. با این وجود در شرایط پسابرجام فروش نفت به کشورهای هند، ژاپن، کره جنوبی و چین بیشتر شده که خود نشان دهنده رونق در این بخش است.


افزایش فروش نفت نتیجه کاهش قیمت


اگرچه در سال جاری حجم فروش نفتی افزایش چشمگیری داشته است اما به دلیل کاهش قیمت این انرژی درآمدهای ناشی از صادرات نفتی کاهش یافته است . از آنجا که بخش مهمی از درآمد دولت منحصر به درآمدهای نفتی است لذا این مسئله عاملی بوده که دولت در تامین منابع مالی با مشکل مواجه شود. با توجه به نکته لازم است دولت از سایر راهکار ها را برای افزایش درآمد خود بکار گیرد به همین دلایل است که این قوه از سیاست های پولی برای تنظیم بازار و همچنین نرخ تورم استفاده کرده است. با وجود اینکه در این راستا تا حدی موفق بوده است اما تبعاتی داشته که ایجاد رکود و افزایش بیکاری برخی از آن ها است.


قراردادهای نفتی ایران و روسیه در پسابرجام

با وجود اینکه عده زیادی از کارشناسان معتقد بودند آن چنان که انتظار می رفته برجام نتیجه نداشته است اما یکی از اموری که به شکل مستقیم تحت تاثیر برجام قرار گرفت عقد تفاهم نامه هایی به منظور ایجاد همکاری و مشارکت در حوزه نفت و انرژی است. چنانکه شاهد آن هستیم که در کمتر از 6 ماه اخیر 3 قرارداد با شرکت های نفتی در روسیه امضا شده که بخش عمده این تفاهم نامه ها به منظور توسعه میادین نفتی است. یکی از این 3 شرکت روسی شرکت زابروبژنفت است که در کشور بوسنی هرزگوین قرار دارد و نقش مهمی در تامین انرژی این کشور دارد.
اگر چه پیش از تحریم با چند شرکت مذاکراتی صورت گرفته بود و حتی مقدماتی برای شروع این همکاری ایجاد شد اما متاسفانه با آغاز تحریم این برنامه ها لغو شد بنابراین آغاز مراودات نفتی با کشور روسیه می تواند آغازی برای تعامل بیشتر با این کشور باشد.


شرق اروپا فرصتی جدید برای تعاملات نفتی
پیش از این، ایران نتوانسته بود در عقد قرارداد های نفتی با کشورهای اروپایی موفق عمل کند اما خوشبختانه در شرایط پسابرجام بستری ایجاد شده که به واسطه آن امکان همکاری و تعامل با این کشور ها افزایش یافته است.
طی چند هفته اخیر یک محموله 2 میلیون بشکه ای نفت خام به کشور لهستان فروخته شده، شرکت نفت لوتوس لهستانی اعلام کرده است که مقدماتی برای امضای قرارداد بلند مدت فراهم شده که با بررسی های بیشتر، انجام خواهد شد.
همچنین محموله یک میلیون بشکه ای نفت خام به شرکت مجارستانی "او ام ال" فروخته شده با توجه به ظرفیت های دو طرف امکان همکاری بیشتر بین آن دو وجود دارد.
در چند ماه اخیر تفاهم نامه ای باشرکت "او ام وی" اتریش صورت گرفته که به موجب آن یک محموله یک میلیون بشکه ای نفت خام به این کشور فروخته شده است. شروع این همکاری که با قراردادهای تک محموله ای انجام شده از طرف هر دو کشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا در صورتی که شرایط برای تعاملات بیشتر فراهم باشد قرارداد بلند مدت با این شرکت منعقد شود.
پس از لغو تحریم ها ایران با شرکت های نوتال فرانسه، لینده آلمان، سارکوبه اسپانیا، سوجیتس ژاپن و چند شرکت آلمانی و ژاپنی دیگر قرارداد همکاری در حوزه نفت و انرژی امضا کرده که به جز تفاهم نامه لینده آلمان سایر قراردادها اجرا نشده است.


سریلانکا بازار نفتی که از دست رفت

طی چند هفته اخیر مسئله ای که در این حوزه مورد بحث بوده موضوع لغو قرارداد نفتی با کشور سریلانکا است. در زمان پیش از شروع تحریم های قانونی علیه ایران کل نیاز نفت این کشور آسیایی توسط ایران تامین می شد که در سال های تحریم سریلانکا نفت مورد نیاز خود را از کشورهای عربستان و عمان خریداری کرده است. اگر چه پس از لغو تحریم ها مذاکراتی مبنی بر ادامه تعاملات نفتی انجام شده اما متاسفانه به دلیل ضعف بانک ها در برقراری روابط بین المللی، پس از 10 ماه که از برجام میگذرد هنوز این مذاکرات به نتیجه نرسیده است. با وجود اینکه نفت ایران از نظر کیفی برای مصرف این کشور مناسب تر است اما به دلیل مشکلات بانک ها، نفت عربستان جایگزین نفت وارداتی ایران شد.

ت95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید