Performancing Metrics

به دنبال رویارویی با آمریکا نیستیم | اتاق خبر
کد خبر: 376102
تاریخ انتشار: 26 مهر 1395 - 22:47
پوتین
رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات معاون اوباما درباره احتمال انجام حملات سایبری علیه مسکو گفت، این اولین بار است که واشنگتن به مشارکت در چنین اقداماتی اذعان می‌کند و تا حدودی ما را تهدید می‌کند که البته در سطح استانداردهای روابط بین‌الملل نیست. مشحص ا

اتاق خبر: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در کنفرانس خبری در حاشیه نشست بریکس در گوای هند با بیان اینکه در طول کمپین انتخاباتی آمریکا روابط دو کشور قربانی شد، گفت: واشنگتن تلاش دارد تا با نمایش دادن روسیه به عنوان دشمن، نگاه‌ها را از مشکلات داخلی بردارد.

پوتین با تاکید بر اینکه روسیه در صدد مداخله در نتایج انتخابات آمریکا نیست، گفت : هیلاری کلینتون لفاظی‌ها و موضع تند و خشنی علیه روسیه گرفته و ترامپ خواهان همکاری در جنگ با تروریسم شده است.  ما نمی‌دانیم روابطمان پس از انتخابات چطور خواهد بود. نمی‌دانیم که آیا ترامپ به تعهداتش عمل می‌کند یا خیر یا دامنه همکاری او با ما چقدر خواهد بود. یا اگر کلینتون رئیس‌جمهور شود در  عمل تهدیدها و موضع تندش در قبال روسیه را ادامه خواهد داد یا خیر ؟ شاید موضعش را نرم تر کند. طبیعی است که از هر کسی که خواهان همکاری با ما باشد استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور روسیه با ابراز امیدواری نسبت به بهبود روابط مسکو - واشنگتن پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: امیدوارم پس از این انتخابات، مناقشه‌ها، این دوران مشکل و شرایط سخت داخلی در آمریکا فرصتی برای احیای روابط فراهم شود.

به گفته پوتین روسیه به دنبال رویارویی با آمریکا نیست. وی تاکید کرد: اگر کسی به دنبال رویارویی است این ما نیستیم. اما باید گفت مشکلاتی هست. ما حتی این را هم نمی‌خواهیم . ما به دنبال زمینه‌های مشترک و پاسخ مشترک به چالش‌های جهان که هم اکنون پیش روی آمریکا، روسیه و کل جهان است، هستیم. 

وی در پاسخ به اظهارات بایدن گفت: مدارک و اعترافاتی درباره حملات سایبری وجود دارد. آمریکا از همه از جمله کسانی که آنها را متحد خود می نامد حتی نزدیکترشان جاسوسی می کند. خب چه چیز تازه‌ای این میان هست؟ هیچ چیز. تنها چیز جدیدی که هست برای اولین بار آنها در سطح چنین مقام بالایی به این حقیقت اعتراف می‌کنند: ابتدا به اینکه این کار را انجام می‌دهند و ثانیا تهدید می‌کنند؛ که این امر اصلا در حد معیارهای ارتباطات بین المللی نیست. در هر حال از کسانی که میلیاردها دلار صرف جاسوسی می‌کنند باید انتظار هر کاری داشت.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: بدتر شدن روابط روسیه و واشنگتن به تحولات سوریه باز نمی گردد بلکه به دوران یوگسلاوی باز می‌گردد. روابط دو کشور بدتر شد چرا که یک کشور همواره سعی دارد عقیده خود را بر کل جهان دیکته کند.

پوتین تاکید کرد: مسکو بطور دائم با دولت اوباما در تماس است و این تماس‌ها در تمامی زمینه‌ها ادامه دارد.

وی همچنین گفت : سعی داریم کشورهای بیشتری از جمله فرانسه را در حل بحران سوریه مشارکت دهیم.

از سوی دیگر، رئیس جمهوری روسیه از ایالات متحده و فرانسه خواست که تحرکاتشان در موصل بسیار محتاطانه باشد تا آسیب‌ به غیرنظامیان کمتر شود.

وی گفت: امیدواریم که شرکای آمریکایی‌مان و همچنین شرکای فرانسوی‌مان در این مورد به صورت گزینشی دست به تحرکات بزنند و دست به هر تلاشی برای کاهش یا بهتر بگویم برای جلوگیری از وقوع تلفات در میان غیرنظامیان بزنند.

پوتین تصریح کرد: ما قطعا نمی‌خواهیم هیستری را پیرامون این مساله برانگیزیم، همانند کاری که شرکای ما در غرب انجام می‌دهند، چراکه ما درک می‌کنیم که مبارزه با تروریسم یک مساله ضروری است و راه دیگری جز مبارزه واقعی وجود ندارد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: تشابهی میان عملیات روسیه در حلب با عملیاتی که در موصل صورت می‌گیرد، وجود ندارد، چراکه نیروهای روسی تلاش می‌کنند که از وقوع فاجعه انسانی جلوگیری کنند و این مساله‌ای است که غرب از آن انتقاد می‌کند.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر می‌توانیم شرکای غربی خود در موصل را خطاب قرار داده و بگوییم که غیرنظامیان در موصل زندگی می‌کنند و تعداد آنها به صدها هزار تن می‌رسد و استفاده از جنگنده‌ها و توپخانه‌ها مساله‌ای بسیار خطرناک برای جان غیرنظامیان است.

پوتین همچنین به مساله تحریمهای غربی‌ها علیه کشورش نیز اشاره و تاکید کرد، اعمال این تحریم‌ها به بهانه درگیری‌های اوکراین یا سوریه، حل و فصل این درگیری‌ها را تسهیل نخواهد کرد و چنین تحریم‌های در راستای سیاست مهار روسیه اعمال می‌شوند.

پوتین اظهار کرد: در ارتباط با تحریم‌های ضدروسی غربی‌ها، این تحریم‌ها به هر بهانه‌ای که باشند، چه رخدادهای جنوب شرق اوکراین و یا حتی مساله سوریه، من به شما اطمینان می دهم که کسانی که این سیاست را تدوین و حمایت می‌کنند مشکل را حل نخواهند کرد. به عنوان مثال در ارتباط با مساله جنوب شرق اوکراین تحریم اعمال شده در حالی که مساله فقط مربوط به تدوین یک سیاست مهار علیه روسیه است. اگر قضیه اوکراین نبود آنها چیز دیگری را بهانه می‌کردند.

وی خاطر نشان کرد: صرف این حقیقت که روسیه تبدیل به یک بازیگر جدید در صحنه بین المللی شده نشان دهنده ثبات داخلی و تمایل برای همکاری با همه شرکا است اما ظاهرا این همکاری راضی کننده نیست. همکاری در عرصه بین المللی نیازمند برخی امتیازدهی‌ها و جستجو برای سازش است. آنها ظاهرا نمی‌خواهند سازش کنند بلکه می‌خواهند دیکته کنند. این رویکردی است که شرکای ما در آمریکا در 15 و 20 سال گذشته در پیش گرفته اند. آنها نمی‌توانند از آن فاصله بگیرند و معمولا هیچ گفت‌وگویی نیز صورت نمی‌گیرد.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید