Performancing Metrics

ترمیم کابینه یک ضرورت بود | اتاق خبر
کد خبر: 376976
تاریخ انتشار: 1 آبان 1395 - 03:52
تابش
نائب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ترمیم کابینه و تیم همراه رئیس جمهور و حتی استانداران را درجهت تحقق شعارهای انتخاباتی و وعده‌ها و قول‌های داده شده یک ضرورت دانست و گفت که اگر این تغییر زودتر انجام می‌شد اثرات بهتری به جای می‌گذاشت.

اتاق خبر: محمدرضا تابش اظهار کرد: به نظرم با توجه به تغییر ترکیب مجلس و انتظاراتی که مردم بعد از رای به نمایندگانی که عمدتا همسو با دولت هستند داشتند، ترمیم کابینه باید زودتر انجام می‌شد. عمده‌ترین  پیام رای مردم در انتخابات ریاست جمهوری که منجر به پیروزی دکتر روحانی شد و در ادامه آن در انتخابات سال گذشته مجلس، تغییر بود؛ تغییر در رویه‌ها و پایان دادن به عملکردهایی که کشور را در برخی موضوعات با بن بست مواجه کرده و این امر فشارهایی را بر مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی اجتماعی، فرهنگی و معیشتی وارد می کند.

وی افزود: مردم آمال و آرزوهایشان را در وقوع انقلاب اسلامی محقق می‌دانستند اما در عمل برخی کجی‌ها و کاستی‌هایی را ملاحظه کردند و برای مقابله با فساد، رانت‌خواری، ‌تبعیض، برقراری عدالت، قانونگرایی، ‌حفظ حرمت و حریم افراد، مسئولیت پذیری، پاسخ گویی و کارآمد کردن دولت و مجموعه‌های حاکمیتی به رئیس جمهور و نمایندگان رای دادند. بنابراین پاسخ به خواست آنها ایجاب می‌کرد با شکل گیری مجلس همسو این اقدام زودتر انجام می‌شد.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: البته از تلاش‌های دولت در این راستا خصوصا برجام که دستاورد عالی دولت بود و تهدید امنیتی را از کشور دور کرد و یا مهار و کاهش تورم که در سایه اتخاذ تصمیمات سخت و اصولی حاصل شد، باید تقدیر کرد، ولی به نظرم اگر مسئولان اجرایی در حوزه‌های مرتبط بهتر  عمل می‌کردند می‌توانستیم از برجام و تغییر فضایی که در عرصه بین المللی به وجود آورد در جهت حل معضلات کشور و مردم بهتر و بیشتر استفاده کنیم یا در حوزه اقتصاد اگر تیم اقتصادی دولت هماهنگ‌تر و بابرنامه‌تر بود می‌توانستیم رکود را که غول خفته اقتصاد است که بهتر و موثرتر درمان کنیم.

تابش ترمیم کابینه و تیم همراه رئیس جمهور و حتی استانداران را درجهت تحقق شعارهای انتخاباتی و وعده‌ها و قول‌های داده شده یک ضرورت توصیف کرد و ادامه داد: شاید اگر زودتر به این موضوع پرداخته می‌شد مطلوب‌تر بود و می‌توانست اثرات بهتری داشته باشد؛ به هر حال این امر از اختیارات رئیس جمهور محترم است که اکنون به ضرورت این تغییر پی برده‌اند و همانگونه که در پاسخ به استعفای سه وزیر مستعفی عنوان کردند «ترمیم کابینه در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای خدمت شایسته‌تر به مردم است» امیدواریم نتیجه امر چنین باشد؛ البته این موضوع می تواند به حوزه اقتصادی هم تسریع پیدا کند.

نائب رئیس فراکسیون امید درباره تاخیر در ترمیم کابینه نیز اظهار کرد: این امر به اعتقاد من متاثر از روحیه محافظه کاری است که تا حدی اقتضای سن و البته تجربه است؛ البته شاید ارتباط کم کاری با اصحاب علم، فرهنگ و سیاست و نخبگان این حوزه‌ها نیز بی‌تاثیر نباشد که می‌توانستند پل ارتباطی بی‌واسطه مسئولان با جامعه باشند و عملکردها را رصد کنند. همچنین قدری از این موضوع به ارتباط کم سازمان‌دهی شده با نمایندگان محترم مجلس برمی‌گردد که به مسائل و مشکلات مردم واقف هستند و عملکرد وزرا و دستگاه‌های اجرایی را نیز رصد می‌کنند و می‌توانند مسائل و موانع را منتقل کنند و در تصمیم گیری های به موقع کمک کار باشند. یکی از دلایل دیگر این تاخیر عدم اولویت‌بندی موضوعات و مسائل مرتبط با رئیس جمهور توسط ستاد همکار و همراه ایشان است که نتیجه اش غفلت از برخی موضوعات و پرداختن بیشتر به برخی جنبه‌هاست.

وی همچنین بیان کرد:‌ شاید یکی از دلایل دیگر این موضوع رصد نکردن هدفمند چگونگی ایفای وظایف وزرا و استانداران در حیطه‌های مسئولیت آنها و گزارش آن به رئیس جمهور برای رفع کاستیها و مشکلات و موانع است. البته انصاف حکم می کند بگویم دست‌اندازهایی که برای دولت خواسته یا ناخواسته توسط برخی رقبا و مخالفان طی چند سال فراهم شد آنقدر زیاداست که فرصت پرداختن به امور اساسی و اعمال ظرافت هایی که بر شمرده‌ام را مشکل می‌ساخت. همین جا لازم می‌دانم از وزرا مستعفی که در چند سال اخیر با وجود این دست اندازها و کمبود شدید منابع در حوزه مسئولیت خود منشا خدمات درخوری شده‌اند سپاسگزاری کنم.

تابش درباره اینکه از وی به عنوان یکی از گزینه های برای وزارت ورزش نام برده می‌شود نیز گفت: کشور با چالش‌ها و گرفتاری‌های زیادی روبرو است، کمبود درآمدها و منابع در عرصه اجرا بسیار مشکل ساز است و افزایش به حق توقعات و انتظارات مردم منطبق با آرمان‌ها و ارزش‌هایی که برای آن انقلاب کردند در شرایط فعلی سخت است و در خیلی از عرصه‌ها هم اختیارات هم متمرکز نیست. از طرفی تعدد مراکز تصمیم گیری و دخالت افراد غیرمسئول که کار را از مدار تدبیر و دستیابی به هدف پیش بینی شده خارج می کند، پذیرش مسئولیت درسطوح عالی علی الخصوص وزارت را به مثابه این کرده که هم دل شیر می‌خواهد و هم مغز انیشتین که چطور و با چه معادله‌ای یک مسئول و وزیر می‌تواند کار را دنبال کند و بر مشکلات فائق آید و برنامه های حوزه مسئولیت خودرا محقق کند.

نائب رئیس فراکسیون امید ادامه داد:‌علی رغم اینکه هویت خود را از انقلاب اسلامی می‌دانم و برای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های آن از هیچ کوششی فروگذار نمی کنم اما ایفای نقش نمایندگی مردم با حضور در مجلس و کمک به دولت برای دستیابی به اهداف و تحقق شعارهایش را ارجح می‌دانم.

این نماینده مجلس درباره ملاک انتخاب کاندیداهای وزارت ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش نیز گفت:‌ هیئت وزیران مسئولیت مشترک در قبال مردم و کشور دارد؛ بنابراین فرد منتخب همواره باید به یاد داشته باشد در حوزه مسئولیت خویش موظف به ادای قول‌هایی است که رئیس جمهور محترم به مردم داده است. همچنین فرد منتخب باید هماهنگ با رئیس جمهور و تابع نظرات ایشان و همراه واقعی وی باشد و از پشتوانه علمی و تخصصی خوب و وجه عمومی مطلوبی برخوردار باشد و حداقل، مقامات عالی رتبه نظام و سایر قوا نظر منفی به وی نداشته باشند زیرا در ایفای مسئولیت و برقراری تعاملاتی که یک عضو کابینه را در حوزه مسئولیت اش موفق می سازد این امر بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه کاندیداهای سه وزارت خانه باید معتقد به کار تعاملی با مجلس و هماهنگ با نمایندگان باشند و پشتوانه حمایتی آنهارا جلب کنند اضافه کرد: فرد معرفی شده باید از پشتوانه رای حداکثری مجلس برخوردار باشد و معتقد مبانی و ارزش های اسلامی در عمل و عالم واقعی باشد و خود را در قبال مردم و به ویژه افرادی که در سبد رای آقای روحانی قرار دارند که عمدتا اصلاح طلبان و نخبگان عرصه اجرا و فعالین عرصه مدنی بودند مسئول بداند و آنها را به انتخابات آینده امیدوار و خوش بین کند. صداقت در کار، پاکدستی و عدم گرایش عملی و یا حتی ذهنی به طبقه اشراف در جامعه که متاسفانه پدیده غیرقابل توجیه در جمهوری اسلامی است از دیگر ویژگی های مهم کاندیداهای وزارت است.

نماینده مردم اردکان در مجلس درپیش بینی رای آوری کاندیداهای سه وزارت خانه ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش نیز گفت:‌ به نظرم هرچه قدر افراد معرفی شده واجد خصوصیاتی باشند که گفتم از پشتوانه رای بهتری برخوردار خواهند شد. انتخاب افراد جزو اختیارات رئیس جمهور محترم است اما اعمال نظرات مجلس و نمایندگان خصوصا در ارتباط با ویژگی های مدنظر مهم است. اکثریت مجلس اصولگرایان معتدل حامی دولت هستند اما ترکیب مجلس اکثریت از لیست امید و همراهان دولت هستند به واسطه کم توجهی که در حوزه روابط بین نمایندگان و رئیس جمهور صورت گرفته و همچنین مطالبه گری پیگیری و جسارت نمایندگان نباید همه چیز را حل شده دانست و این را به عنوان هشدار و از موضع دوستی عنوان می کنم.

تابش اضافه کرد: نمونه آن عدم رای آوری وزرای دولت احمدی نژاد بود؛ علی رغم اینکه به ظاهر مجلس و دولت هم سو بودند یا عدم رای آوری آقای عارف به عنوان رئیس مجلس علی رغم اینکه اکثریت مجلس به ظاهر از لیست امید بودند یا در قضیه اخیر سوال از وزیر خارجه که از محبوبیت بالایی در دولت برخوردار است ۱۳۵ نفر سوال را قانع کننده دانستند و ۱۰۵ نفر قانع نشدند. همه اینها ایجاب می‌کند در معرفی افراد ملاک‌هایی که عنوان شد و مقبولیت آنها نزد نمایندگان و رای آوری‌شان مورد توجه قرار گیرد و دولت در خصوص معرفی افراد، سیاست حزم و احتیاط را پیشه خود کند و البته در این مدت ارتباط بیشتری با نمایندگان و کمیسیون های تخصصی برقرار کند و قبل از معرفی افراد و برای دستیابی به ملاک ها تعاملات بیشتری از گذشته داشته باشد.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید