Performancing Metrics

نماینده مجلس: تحقیق و تفحص مناطق آزاد بزودی در دستور کار مجلس قرار می گیرد | اتاق خبر
کد خبر: 377306
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 01:56
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع تحقیق و تفحص از مناطق آزاد به احتمال تا 2 هفته آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت گفت: کمیسیون اقتصادی کلیات آن را تصویب کرده و بر روی جزئیات نیز براساس نقشه و محدوده کار خواهد شد .

اتاق خبر:سید حمایت میرزاده که به منظور بازدید از طرح های توسعه ای به کیش سفر کرده بود در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درمورد تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در مورد مناطق آزاد اظهار کرد: موضوع تحقیق وتفحص طبق آئین نامه در اختیار نمایندگان قرار می گیرد و در کمیسیون تخصصی اقتصادی بعد از تصویب 100 درصدی به صحن علنی مجلس برگردانده می شود.
وی گفت: پس از مصوب شدن و رای آوردن به کمیسیون مورد نظر برگردانده؛ تا کارگروهی برای تحقیق و تفحص مرتبط با آن موضوع ایجاد شود.
میرزاده با یادآوری اینکه فرایند تحقیق و تفحص حدود 6 ماه به طول می انجامد گفت : اگر در مجلس مصوب شود؛ کارگروه ها 20 روز زمان دارند تا اعضای خود را مشخص کنند که متشکل از نمایندگانی است که درخواست تحقیق و تفحص را داده اند.
وی افزود : تعداد دیگری از نمایندگان، کارشناسان و صاحب نظران که از رئیس مجلس حکم دریافت می کنند در مدت 6 ماه برای تحقیق و تفحص در مناطق مورد نظر مستقر بشوند و تمامی اسناد و مدارک دراقصی نقاط کشوررا بررسی کنند که پس از این 6 ماه ، یک ماه برای جمع بندی و یک ماه نیز برای جلسه مشترک فرصت است که به مجلس باز گردد.
نماینده مردم گرمی و مغان در خانه ملت تاکید کرد : قانون این اجازه را داده که اگر نتیجه ای در این مدت به دست نیامد حداکثر تا 6 ماه دیگر این زمان تمدید شود ، بعد از اعلام نتیجه اگر مشخص شود که جرمی اتفاق افتاده موضوع به قوه قضاییه ارجاع می شود.
وی در مورد افزایش مناطق آزاد در کشور اظهار کرد : نظرهای موافق و مخالفی در این زمینه وجود دارد ، موافقان ،ایجاد مناطق آزاد را عاملی برای توسعه و پیشرفت می دانند و معتقدند با وجود این مناطق امید به زندگی و کار افزایش پیدا می کند و سرمایه گذاری رونق را برای آن شهر یا منطقه بدنبال خواهد داشت .
میر زاده افزود : با افزایش مناطق آزاد و با ورود و خروج گردشگر جهشی در وضعیت اقتصادی مردم منطقه ایجاد می شود .
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت : نظر مخالفان این است که این مناطق محلی برای ورود کالاهای وارداتی هستند و تراز مالی واردات در این مناطق بیشتر از صادرات است و عمده کالاهای وارداتی لوکس و آرایشی هستند.
وی تاکید کرد : جمع بندی این دو نظر این است که باید محدوده جغرافیایی برای مناطق آزاد تعریف و نوع محصولات وارداتی مشخص شود و در نهایت تراز مالی نشان دهد که میزان صادرات نسبت به واردات افزایش یابد.
میر زاده مزایا و محاسن وجود مناطق آزاد را بیشتر از معایب آن عنوان کرد و افزود : وجود مناطق آزاد بهتر از نبود آن است .
میرزاده اعلام کرد : موضوع تحقیق و تفحص از مناطق ازاد به احتمال تا دو هفته آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت ، کمیسیون اقتصادی کلیات آن را تصویب کرده و بر روی جزئیات آن هم بر اساس نقشه و محدوده کار فعالیت صورت می گیرد .
موضوع تحقیق و تفحص از مناطق آزاد چابهار، قشم، کیش، اروند، ماکو، ارس و انزلی چندی پیش از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح شد .
تعدادی از اعضای کمیسیون های آموزش ، تحقیقات و فناوری ، امنیت ملی و سیاست خارجی ، فرهنگی و اقتصادی روزهای پنجشنبه و جمعه به منظور بازدید از طرح های توسعه ای ، عمرانی و گردشگری و همچنین دیدار با مسئولان و رئیسان دانشگاه های کیش به این جزیره سفر کردند.

ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید