Performancing Metrics

صادرات سالانه 1500 تن عسل از آذربایجان غربی | اتاق خبر
کد خبر: 378032
تاریخ انتشار: 6 آبان 1395 - 15:08
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سالانه با صادرات یک هزار و 500 تن عسل استان به خارج از کشور 6 میلیون دلار ارز عاید کشور می شود.

اتاق خبر:اسماعیل کریم زاده روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: عسل تولیدی استان به کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، شرق آسیا، چین، کویت و امارات صادر می شود.
وی ادامه داد: بیش از یک میلیون کندوی مدرن و بومی در این استان، 27 درصد عسل کشور را تولید می کنند که این آمار یک رکورد به شمار می رود.
وی اظهار کرد: سالانه افزون بر 18 هزار تن عسل در استان تولید می شود و امسال نیز پیش بینی شده بیش از 21 هزار تن عسل از زنبورستان های استان برداشت شود.
کریم زاده گفت: میانگین تولید از هر کندوی مدرن 21.1 کیلوگرم و از هر کندوی بومی 5.7 کیلوگرم است.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی اولین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور و یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: حداقل سه شرکت در استان به عنوان زنجیره تولید عسل با دارا بودن تعداد قابل ملاحظه کندو، کارخانه بسته‌بندی و فروشگاه‌های متعدد عرضه محصولات تولیدی از زنبورعسل، فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به فعالیت 14 تعاونی زنبورداری فعال در آذربایجان غربی اظهار کرد: 6 کارخانه موم آج کنی، پنج کارگاه بسته بندی عسل نیمه اتوماتیک با ظرفیت 500 تن و 6 کارخانه بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد کار زنبورداران را در خصوص توزیع نهاده های زنبورداری و فرآوری محصولات زنبور عسل را آسان می کنند.
کریم زاده با اشاره به نقش و اهمیت سایر فرآورده‌های زنبورعسل در درآمد زنبورداران و بی توجهی به این محصولات به جهت ناآگاهی درباره اهمیت اقتصادی آنها اظهار کرد: برنامه ریزی جهت برگزاری کلاس های ترویجی نحوه تولید و جمع آوری ژله رویال و گرده زنبورعسل و بره موم برای اولین بار در استان انجام شد که توسعه این فعالیت ها نقش بسزایی در افزایش در آمد زنبورداران دارد.
به گزارش ایرنا درحال حاضر آذربایجان غربی رتبه اول در تولید عسل کشور را داراست.
تعداد بهره برداران استان در این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند، پنج هزار و 600 نفر بوده و سه هزار و 477 نفر نیز به صورت فصلی در زنبورستان ها مشغول کار هستند.
شهرستان خوی با داشتن بیش از 360 هزار کندو و با تولید بیش از 10 هزار تن عسل مقام اول استان با تولید بیش از 50 درصد عسل تولیدی استان را به خود اختصاص داده است.
هم اکنون ضرورت خارج کردن پرورش زنبورعسل از تولید تک محصولی و تشویق تولید گرده، موم، ژله رویال، بره موم و زهر زنبورعسل تاکید از نیازهای این بخش در استان است.

ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید