Performancing Metrics

نباید از منابع سپرده‌گذاران به کارمندان بانک‌ها تسهیلات داده شود | اتاق خبر
کد خبر: 378067
تاریخ انتشار: 6 آبان 1395 - 20:21
مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: در صورتی که منابع پرداخت تسهیلات به کارمندان از منابع سپرده گذاران باشد اشکال دارد زیرا بانک امتیازی خاص برای کارمندان خود قائل شده است و تسهیلاتی را که باید به مردم ارائه می‌داده در اختیار کارمندان خود

اتاق خبر: کامران‌ندری، در خصوص پرداخت بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از منابع تسهیلات قرض‌الحسنه به مدیران و کارمندان بانک‌ها (بر اساس خود اظهاری بانک‌ها) در سال گذشته و عدم تمایل بانک‌ها به ارائه تسهیلات به متقاضیان وام قرض الحسنه به خصوص وام ازدواج اظهار داشت: تسهیلاتی که در قالب وام قرض‌الحسنه به کارمندان و مدیران بانک‌ها پرداخت می‌شود؛ در ابتدا باید مشخص شود که آیا از سرمایه اصلی بانک‌هاست، یا از منابعی است که سهامداران در بانک‌ها دارند و یا از منابع سپرده گذاران است؟

وی افزود: در صورتی‌که پرداخت‌ها از سرمایه بانک‌ها و از سود سهامداران باشد اشکالی ندارد درست ‌همانند یک شرکت که از جیب خود امکاناتی را برای کارمندان خود مهیا کرده است.

ندری تصریح کرد: این بدین معناست که سهامداران از بخشی از سود خود صرف نظر کرده‌اند و در صندوقی این منابع جمع شده و در اختیار کارمندان به عنوان تسهیلات قرار گرفته که گرهی از کار کارمندان نیز باز می‌کند.

مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه خاطر نشان کرد: اما در صورتی که منابع پرداخت تسهیلات به کارمندان از منابع سپرده گذاران باشد موضوع متفاوت خواهد شد زیرا بانک امتیازی خاص برای کارمندان خود قائل شده است و تسهیلاتی را که باید به مردم ارائه می‌داده در اختیار کارمندان خود قرار داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان به این موضوع پی برد که بانک از کدام منبع برای تسهیلات پرداختی به کارمندان خود بهره برده است؟ گفت: این موضوع به صورت شفاف در صورت‌های مالی بانک‌ها مشخص است.

ندری افزود: اما معمولا در زمان توزیع سود آخر سال این بخش از سود که قرار است به سهامداران برسد در صندوق گذاشته می‌شود و کارمندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی خاطر نشان کرد: در صورتی که صورت‌های مالی بانک‌ها شفاف باشد به راحتی می‌توان به این قضیه پی برد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید