Performancing Metrics

اختلاس حدود 1200 میلیارد تومان در دو بانک ملی و ملت | اتاق خبر
کد خبر: 378142
تاریخ انتشار: 7 آبان 1395 - 11:16
دادستان کل کشور خبر داد:
دادستان کل کشور از اختلاس حدود 1200 میلیارد تومان در دو بانک ملی و ملت خبر داد و گفت: پول‌ها از بین رفته و پرونده فعلی مطرح است البته پنج نفر از عوامل اصلی در این زمینه بازدداشت‌اند.

اتاق خبر: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه دو سیما با اعلام اینکه در دو بانک ملی و ملت جمعاً حدود 1200 میلیارد تومان اختلاس شده و پول‌ها از بین رفته و پرونده فعلی مطرح است گفت: در این رابطه یکی از بدهکاران فراری است و از طریق دادستان تهران تحت تعقیب است و پنج نفر از عوامل اصلی نیز بازداشت شده‌اند.

وی افزود: از مجموع 1200 میلیارد تومان اختلاس صورت گرفته، باید بگویم که در بانک ملی 800 میلیارد تومان بوده که 300 میلیارد آن برگشته است.در بانک ملت هم 300 میلیارد بوده که از مجموع 120 میلیارد تومان برگشته و بخشی از آن در خارج از کشور از طریق پلیس اینترپل شناسایی و توقیف شده و ما به دنبال متهم اصلی هستیم.

دادستان کل کشور تأکید کرد: اگر نظارت بانک مرکزی تقویت شود مسلماً جلوی اختلاس‌ها گرفته می‌شود. برای کشور ما خوب نیست هر از چند گاهی شاهد چنین اختلاس‌هایی باشیم لذا اگر نظارت بانک مرکزی به روز باشد باید جلویش را بگیرد و نباید منجر به صدها هزار میلیارد اختلاس شود که بعد از آن ما به دنبالش برویم. البته ناگفته نماند بانک مرکزی تحولی را ایجاد کرده ولی باید نظارت‌هایش بیش از پیش باشد.

منتظری درباره رسیدگی به تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه نیز گفت: بانک‌هایی که نام بردیم، بانک‌هایی هستند که تخلف‌هایی در آن‌ها صورت گرفته ولی ما بنا نداریم تا زمانی که تخلف در دادگاه محرز نشده جزئیات آن را اعلام کنیم زیرا در مرحله رسیدگی ممکن است مسائلی اتفاق بیفتد. بنابراین آنچه که در این زمینه باید انجام شود را باید پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه بخش نظارتی مسئله بانک‌ها به موضوع حقوق عمومی برمی‌گردد یادآور شد: متأسفانه در عملکرد بانک‌ها اشکالاتی می‌بینیم و شاهدیم اختلاس‌هایی صورت می‌گیرد و من به اعتبار اینکه عضو شورای پول و اعتبار هستم بر این عقیده هستم که باید بانک مرکزی بخش نظارتی خود را تقویت کند زیرا برای نظام سنگین است که اختلاس‌هایی صورت گیرد یا عملکرد بانک‌ها دارای اشکالاتی باشد لذا بانک مرکزی موظف است که نظارت‌هایش را بیش از پیش تقویت کند.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال مجری درباره موضوع واگذاری املاک شهرداری و اینکه بررسی‌ها در این زمینه به کجا رسید،گفت: بعد از اینکه مسئله برملا شد ریاست قوه قضاییه بر موضوع حساسیت داشتند و دستور ویژه به من دادند که مسئله را پیگیری کنم و بنده سعی کردم در زمان معین اطلاعات لازم را به دست آورم لذا در این رابطه هیئتی از قضات را تعیین کردیم تا به موضوع ورود پیدا و اسناد را بررسی کنند، جلسات متعددی را با شهردار و شورای اسلامی تهران داشتند. ما توانستیم در زمان معین گزارش لازم را تقدیم کنیم و گزارش تقدیم هم شده است. من به مردم عزیز هم می‌گویم که ما در این زمینه کوتاهی نکردیم.

منتظری افزود: شهرداری تهران بر اساس مجوزی که از شورای اسلامی شهر تهران گرفته، برای تأمین رفاه کارکنان می‌توانسته شرکت‌های تعاونی را تشکیل دهد و برای شرکت‌های تعاونی، شهرداری یک سری تسهیلاتی را در نظر گرفته که قانون هم اجازه داده، مانند واگذاری زمین.

دادستان کل کشور تصریح کرد: شهرداری تهران به لحاظ گستردگی که داشته 104 تعاونی را تشکیل داده که این تعداد تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف شهر تهران تشکیل شدند و یک میلیون و هفتصد هزار مترمربع به شرکت‌های تعاونی زمین واگذار کرده است و افرادی که عضو بودند،امکاناتی را دریافت کردند بنابراین شهرداری امکانات و زمین و تسهیلاتی را به تعاونی‌ها داده و تعاونی‌ها هم به اعضایشان این امکانات را داده‌اند که اشکال قانونی ندارد و تخلفی نشده است.

منتظری اضافه کرد:اما یک سری املاکی هست که به صورت آپارتمان به دسته دیگری از مدیران و کسانی که در شهرداری شاغل و فاقد مسکن بودند واگذار شده است و با مجوز شورای شهر و شهرداری تهران می‌توانستند به آن‌ها تخفیف بدهند. در خصوص این افراد ما موضوع را بررسی کردیم و دیدیم که بیش از آنچه که باید تخفیف داده می‌شد، داده شده است البته شهرداری تهران گفته که من اطلاع نداشتم. به فرض اگر 30 درصد تخفیف داده می‌شد، 50 درصد تخفیف داده شده است.

وی افزود: افرادی که املاک در اختیارشان بوده و صاحب خانه نبودند به شرکت تعاونی معرفی شدند که شرکت تعاونی آن‌ها را به عضویت درآورده و به آن‌ها ملک داده که این موضوع نوعی اشکال شکلی و ماهوی دارد.

منتظری تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، 150 نفر افرادی هستند که از مجموعه شهرداری بوده‌اند و می‌توانستند از امکانات و تسهیلات شهرداری استفاده کنند ولی باید در تعاونی عضو می‌شدند که این کار صورت نگرفته ولی ملک به آن‌ها داده شده است و تخفیف‌هایی هم به آن‌ها ارائه شده که باید برگردد. قیمت آن تخفیف‌ها باید کارشناسی شود و باید رصد شود که چند درصد تخفیف گرفتند و چقدر مجاز بوده و چقدر غیرمجاز انجام شده که تعدادی که غیرمجاز محاسبه شده باید برگردانده شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: در بررسی‌های ما مشخص شد که حدود 29 نفر کسانی هستند که خارج از شهرداری بوده و با معرفی یکسری، آپارتمان‌ها به آن‌ها واگذار شده که طبق مقررات قانونی تخلف قطعی است و باید رسیدگی شود و معامله باطل است. ما به شهرداری هم موضوع را گفتیم البته یک تعداد دیگر هم کسانی بودند که خارج از تعاونی و به صورت مستقیم املاک به آن‌ها واگذار شده بود مجموعاً این تعداد 45 نفر شدند که این تعداد قراردادشان باطل بود و باید فسخ می‌شد. به شهرداری موضوع را اعلام کردیم و شهرداری نیز اقدام لازم را انجام داد و 36 مورد از آن را ابطال کرد. البته 9 مورد باقی مانده که آن‌ هم مسلماً باطل است و باید رسیدگی شود.

منتظری اضافه کرد: ما گزارشی را به صورت جامع محضر رئیس قوه قضاییه مطرح کردیم و ایشان دستور دادند که گزارش به دادسرای تهران برود. به احتمال زیاد  این گزارش رفته یا این که روز شنبه با دستور رئیس قوه قضاییه به دادسرای تهران ابلاغ می‌شود. ما (دادستان کل کشور) از نظر قانونی نمی‌توانیم ورود ماهیتی به موضوع داشته باشیم بلکه این امر برعهده دادستان است البته ناگفته نماند در مجموع ما به این موضوع نرسیدیم که فساد سازمان‌یافته‌ای در شهرداری رخ داده است چرا که به نظرمان باید حتماً موضوع در دادسرا بررسی شود و بعد ببینیم که در این داد و ستدها جرمی رخ داده یا خیر. در مذاکراتی هم که ما با شهرداری داشتیم آن‌ها بر این عقیده بودند که اگر جرمی واقع شده ما آماده‌ایم با هر کسی که بر خلاف قانون عمل کرده است برخورد کنیم البته ما از دادستان تهران هم خواسته‌ایم که به طور جد به موضوع رسیدگی کنند.

منتظری در ادامه با بیان اینکه مسئله قضا امر بسیار مهمی است گفت: افرادی که تحت تعقیب قرار می‌گیرند (متهم) افرادی‌اند که یا شاکی خصوصی دارند و یا اینکه شاکی ندارند و مسئله آن‌ها به عنوان حقوق عمومی مطرح است که در قوانین مختلف این امر برعهده دادستان است. وظیفه دادستان کل هم این است که مسائل را رصد کند و وظیفه تعقیب و نظارت را برعهده دارد. در ماده 290 قانون آیین دادرسی کیفری نیز این مسئولیت برعهده داستان کل گذاشته شده تا آنچه را که به عنوان حقوق عمومی است پیگیری کند.

وی افزود: قانون وظایف مختلفی را برعهده دادستان کل و دادستان‌ها گذاشته مانند تجاوز به اراضی و منابع ملی زمین‌خواری و تجاوز به جنگل‌ها و آب‌های زیرزمینی. لذا وظیفه دادستان کل است که این مسائل را رصد کند و به حمدالله قانون جدید آیین دادرسی کیفری هم مسائل را مشخص کرده است. ما راهکارها را در دادستانی کل پیش‌بینی کرده‌ایم و به همه دادستان‌ها ابلاغ کردیم و از آن‌ها خواسته‌ایم که بیش از پیش به حقوق عمومی اهتمام داشته باشند. در همایش اخیر هم که در مشهد برگزار شد از دادستان‌ها خواستیم که به این موضوع توجه کنند.

وی افزود: آنچه که بیشتر مورد تأکید ماست تجاوز به منابع ملی و جنگل‌ها و مسائلی که در حوزه مالی و اقتصاد کشور اتفاق می‌افتد است.

وی در ادامه بیان کرد: موردی که قطعی شده باشد و جزو حقوق عمومی است باید اعلام شود ولی گاهی اوقات بعضی مسائل در ابتدا بزرگ جلوه داده می‌شوند ولی در فرآیند رسیدگی چیز دیگری است لذا قوه قضاییه باید افکار عمومی را قانع کند و توسط سخنگوی قوه قضاییه هم اطلاعات لازم به مردم ارائه می‌شود.

منتظری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دادستان مشهد گفته است طرحی در حال بررسی است که اگر تصویب شود بانک‌ها دیگر نمی‌توانند بدهکاران بانکی را ممنوع‌الخروج کند؟گفت من این موضوع را نشنیدم البته تا زمانی که تبدیل به قانون نشود هم اهمیتی ندارد.

 

دادستان کل کشور در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فیش‌های حقوقی نجومی گفت: در بحث حقوق‌های غیرمتعارف که به حقوق‌های نجومی معروف شد، در یک مقطع زمانی فضای حادی به وجود آمد و افکار عمومی تحریک شد که حتی مقام معظم رهبری دستور مؤکد برای پیگیری دادند. این‌گونه بی‌اعتنایی مسئولین نسبت به بیت‌المال برای کشور اسلامی مناسب نبود.

منتظری افزود: تمام دستگاه‌های دولتی در این امر دخالت کردند و یک هیئت تشکیل دادند. با ورود به این موضوع روشن شد که دامنه آن بسیار گسترده است البته نه از جهت تعداد. هیئت تشکیل شد. زمان زیادی را برای بررسی صرف کردند و اسناد مورد بررسی قرار گرفت زیرا مرجع قضایی باید بر اساس دلایل و مدارک حرف بزند. به همین دلیل بخشی را مجلس و بخشی را دولت بررسی کرد. بعضی‌ها تعدیل شده و بعضی‌ها برگشت داده شدند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: مطابق با بررسی‌های انجام شده چند نکته قابل توجه است: اول این که بخشی از حقوق‌های بالا مبنای قانونی داشته در نتیجه قانون باید اصلاح شود و مفرهای قانونی مسدود شوند. اشکال دوم به مصوبات دولت و مجامع دولتی برمی‌گردد. به نظر من نباید این فضاها ایجاد شود. زمانی که کسی شخصاً ذی‌نفع است نباید در تعیین حقوقش نقش داشته باشد و قطعاً این امر موجب ایجاد فساد می‌شود. در نتیجه دولت باید آیین‌نامه‌ها را اصلاح کند و مجلس باید موادی قانونی تعیین حقوق و دستمزدها را بررسی نماید. در صورت وجود منفذ در این مسائل که باعث سوءاستفاده می‌شود را برطرف نمایند.

منتظری اضافه کرد: نکته دیگر این که افرادی که این حقوق‌ها را دریافت می‌کردند تعدادشان زیاد نیست اما همین تعداد هم قابل قبول نیست. پرونده حقوق‌های نجومی به دادسرا ارجاع می‌شود و باید دستور داده شود که به دادسراها و مسئولین ذی‌صلاح مراجعه شود. از مراجعه به کسانی که صلاحیت ندارند پرهیز شود و اجازه دهند در مرجع قضایی پیگیری شود. حقوق‌های غیرمتعارف باید به بیت‌المال برگردد.

وی در رابطه با پرونده بابک زنجانی ضمن اشاره به این مطلب که بابک زنجانی در زندان است اظهار کرد: وکیل وی در حال انجام اقداماتی است و ما به وی گفتیم باید اموال برگردد و نمی‌توان از کنار بیت‌المال گذشت. این در حالی است که این فرد بیش از 10 هزار میلیارد بدهکار است و این اموال را به خارج منتقل کرده است و با توجه به اینکه وکیل زنجانی گفته آمادگی برگرداندن اموال را داریم اما در عمل متأسفانه شاهد این اقدام نبودیم.

دادستان کل کشور افزود: لازم است این فرد و افراد شبیه به او بدانند وقتی مالی را غارت می‌کنند اگر بخواهند از یک سری از موارد قانونی که برای چنین افرادی پیش‌بینی شده مانند برخوردهای مانند رأفت اسلامی بهره‌مند شوند باید همکاری کنند و سعی کنند بیت‌المال را برگردانند. این همکاری برای آن‌ها موثر است. تا زمانی که خودش و وکیلش و مرتبطین این شخص همکاری نکنند رأفت صورت نمی‌گیرد.

منتظری در رابطه با فضای مجازی و جرم‌های مرتبط با این فضا تصریح کرد: مسئله فضای مجازی از مسائل مهم و پیچیده جامعه امروزی از جمله ایران است. قطعاً فناوری جدیدی است که می‌تواند در خدمت بشریت باشد. اما این فضا مانند چاقوی جراح است که هم می‌تواند نجات‌دهنده باشد هم کشنده. با توجه به اهمیت مسئله و با توجه به تعمق و دوراندیشی مقام معظم رهبری شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد که اگر از ابتدا به اساسنامه اولیه این شورا توجه می‌شد امروز دچار مشکل نبودیم.

وی ضمن تأکید بر اینکه ریاست این شورا با رئیس‌جمهور است گفت: با وجود اهتمامی که ایشان دارند باید اهتمام بیشتری صورت گیرد. با وجود اینکه نیمه پر لیوان را نمی‌توان نادیده گرفت اما این میزان کم است. مسئولیت مستقیم پیگیری فضای مجازی با وزارت اطلاعات و ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور است. انتظار ما این است که گام‌های قوی‌تر و مستحکم‌تری از جانب آنان برداشته شود.

دادستان کل کشور افزود: یک هیئت با عنوان معاونت ویژه دادستانی توسط قانون پیش‌بینی شده که ترکیبی از دستگاه‌های مرتبط است که فضاهایی مثل اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را رصد کند و عناوین مجرمانه را استخراج نماید و در هیئت دولت مورد بررسی قرار دهند.

منتظری حوزه مدیریت فضای مجازی را نیازمند اقدام اساسی دانست و عنوان کرد: اولاً فضای مجازی باید به فضای ملی تبدیل شود سپس بخش‌هایی که زیرساخت‌های این شبکه‌ها را به وجود می‌آورند و مواردی که عنوان مجرمانه دارند شناسایی شوند. در مورد آن‌هایی که درون کشور اقدام مجرمانه دارند اخطار داده می‌شود و در صورت عدم اطلاق به آن‌ها رفتار قانونی صورت گیرد.

وی افزود: در مورد شبکه اجتماعی تلگرام با ما همکاری لازم صورت نگرفته و مورد رضایت و قبول ما نبوده است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه مسئله پیشگیری امری بسیار مهم است، گفت: واقعیت امر این است که پیش‌گیری یک مسئله فراقوه‌ای است و یک قوه به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و قوه قضاییه ابزار لازم را برای بعضی مسائل ندارد.

منتظری افزود: با وجود اینکه ما رسیدگی می‌کنیم اما تمام اختیار به عهده قوه قضایه نیست و برای جلوگیری از مفاسد باید تعامل بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد. گاهی کوتاهی انجام می‌شود که ما شرمنده می‌شویم ولی قوه قضاییه با تخلفات با قاطعیت برخورد می‌کند. فقط از مردم و دستگاه‌های قضایی هم می‌خواهیم که گزارش بدهند.

وی با اشاره به اینکه وظایف دادستانی کل نظارت بر دادسراها است، گفت: حدود 450 دادسرا در کشور وجود دارد که نظارت آن‌ها با دادستانی کل کشور است و این نظارت به صورت نظارت میدانی و نظارت الکترونیکی صورت می‌گیرد. هرچه نظارت بهتر باشد به سلامت قضایی کمک می‌کند و همگی قصد سالم‌سازی دستگاه را دارند.

دادستان کل کشور از ایجاد درگاه جدید خبر داد و افزود: بر اساس آن هر فردی از هر نقطه از کشور می‌تواند شکایت خود را به صورت مستدل و با احراز هویت شخصی خود مطرح نماید.

دادستان کل کشور در رابطه با پرونده سعید طوسی و پرونده‌های مشابه، با بیان اینکه متأسفانه گاهی شاهد چنین مسائلی هستیم که نشان‌دهنده دست‌های پشت پرده هستند که می‌خواهند اغراض خود را به عرصه نمایش بگذارند خاطرنشان کرد: فردی که مورد اتهام قرار می‌گیرد در سراسر کشور و در تمامی شکایت‌ها مراحل مختلف پیگیری را دارد و این روند عادی هر پرونده است که مجازات تعیین می‌شود یا قرار منع تعقیب صادر و به موقوفی تعقیب یا برائت حکم می‌شود اما وقتی یک فرد پررنگ می‌شود و فضای مجازی جوسازی می‌کند و دشمن همین مسئله را پررنگ می‌نماید نتیجه می‌گیریم اهداف دیگری وجود دارد. این قضیه هم از این مقوله خارج نیست.

منتظری در پایان اظهار کرد: انتظار داریم با توجه به فضای ایجاد شده از نظر شرعی، حیثیت افراد در نظر گرفته شود. حق نداریم آبرو و حیثیت حتی فرد متهم را شرعاً و قانوناً ببریم و مجاز به مطرح کردن اسامی آن‌ها نیستیم. هر شهروندی که مورد اتهام است تا زمانی که حکم قطعی نشده حق دارد که در فضای عمومی مطرح نشود اگر جرمی واقع شده مثل همه مردم با آن‌ها برخورد می‌شود در نتیجه مردم با چه اجازه شرعی حیثیت افراد را می‌برند. باید از خدا ترسید و حواسمان به روز قیامت باشد.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید