Performancing Metrics

معاهده چابهاردر راستای دیپلماسی آب نیست | اتاق خبر
کد خبر: 380989
تاریخ انتشار: 25 آبان 1395 - 11:01
معاون حقوقی وزارت امورخارجه،معاهده بندرچابهاررادرراستای دیپلماسی آب ندانست وگفت: هندی ها،چابهارراتوسعه می دهند وازاین طریق امکان بهره گیری ازراه آهن درمسیرآسیای مرکزی به چابهار فراهم می شود.

اتاق خبر: عباس عراقچی در نشستی با عنوان چالش‌های هیدروپلیتیک ایران و دیپلماسی آب در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا در معاهده چابهار با هند و افغانستان، در خصوص حقابه رودخانه هیرمند هم بحث شده است، افزود: این معاهده در راستای دیپلماسی آب نبوده است بلکه بحث سرمایه‌گذاری در بندر چابهار و تبدیل آن به یک بندر فعال بوده است که برای سه کشور مزایای زیادی به لحاظ ترانزیتی دارد.

وی دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و دسترسی هند به آسیای مرکزی را ازجمله مزایای این توافق عنوان کرد و گفت: در این توافق بحث آب مطرح نبوده است، هندی‌ها بندر چابهار را توسعه می‌دهند و با استفاده از این پیمان، امکان استفاده از راه‌آهن از آسیای مرکزی به چابهار ایجاد می‌شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه این راه‌آهن را بخشی از کریدور شمال – جنوب عنوان کرد که اروپا را به چابهار و هند وصل می‌کند و محور استراتژیکی است که مسیر هند تا اروپا را به‌اندازه یک‌چهارم کاهش می‌دهد.

عراقچی درباره قرارداد ۱۹۷۵ بین ایران و عراق، اظهار داشت: هر اقدامی در زمینه رودخانه اروند اعم از ساخت سد و لایروبی منوط به تصمیماتی است که در کمیته فنی مشترک باید اتخاذ شود.

وی بابیان این‌که متأسفانه این کمیته تاکنون تشکیل نشده است، افزود: طرف عراقی را به تشکیل این کمیته دعوت می‌کنیم تا با تصمیمات مشترک، بندهای حقوقی و عملیاتی مربوط به رودخانه اروند، قرارداد ۱۹۷۵ را اجرایی کنیم.

مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید