Performancing Metrics

ورود بسیج به عرصه کشاورزی استان با تزریق وام به صنایع تبدیلی | اتاق خبر
کد خبر: 382376
تاریخ انتشار: 6 آذر 1395 - 16:51

هشتمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق زنجان به منظور ارائه گزارش کارگروه اقتصادی بسیج شهرستان زنجان در خصوص حمایت از فرآوری محصولات سیب درختی و پیاز و همچنین شناسایی صادرکنندگان فعال در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی برگزار گردید در این نشست سرهنگ طهماسبی فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیح زنجان ضمن اشاره به جانفشانی های بسیج در طول ۸ سال دفاع مقدس اظهار داشت:  قطع و یقین در تمام کشورها نیروهای مسلح پس از اتمام جنگ حامی دولت ها بوده و از این رو امروزبسیج  در ایران با ورود به حیطه ها ی مختلف اقتصادی و خدماتی با اعطاء وام ،  ساخت مدرسه و کمک به رشد و ارتقاء بخش  کشاورزی در این سنگر فعالیت می نماید.

وی آرامش امروز کشوررا مدیون فداکاریهای بسیج دانست و تاکید کرد در حال حاضر بسیج در تلاش است با تصمیم سازهای های مناسب در سطح کشور موجبات ارتقاء سطح معیشتی مردم را فراهم نماید.

دکتر مولائی رئيس کارگروه اقتصادی بسیج زنجان نیز در این نشست علت ورود بسیج به حوزه کشاورزی را جلوگیری از ضایع شدن محصولات کشاورزی و حمایت از تولید و اشتغال دانست و تاکید کرد ما آماده ارائه زمین جهت ایجاد  صنایع تبدیلی و تکمیلی بصورت رایگان به مدت یکسال می باشیم.

وی میزان تولید سیب درختی و سیب زمینی در استان را مازاد بر نیاز استان ذکر کرد و گفت ایجاد صنایع تبدیلی در استان می تواند علاوه بر جلوگیری از هدر رفت محصولات ارزش افزوده فراوانی در کشور  ایجاد نماید.

وی در ادامه تاکید کرد با ایجاد آزمایشگاه مرجع محصولات کشاورزی در استان زنجان که نمونه مشابه  آن در هیچ جای ایران وجود ندارد می توانیم با آنالیز محصولات تولیدی و صادراتی مواد غذایی با ارزش افزوده بالا تولیدنماییم.

مهندس ضرغام عضو هیات نمایندگان اتاق زنجان نیز در این نشست خواستار سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی با پتاسیل و سود آوری بالا شد  و افزود در حال حاضر ما باید بدنبال تاسیس شرکتهای  کوچکتر باشیم چرا که واحدهای کوچک در زمانهای بحرانی کمتر دچار آسیب می شوند و رفتن به سمت تاسیس شرکتهای با مقیاس بالا   اشتباه بزرگی است

دکتر مولائی نیز ضمن تایید اظهارات مهندس ضرغام گفت: هدف بسیج حمایت از فارغ التحصیلان جهت تشکیل خوشه کشاورزی است هر چند در این میان ما نیازمند شرکتهای مادر تخصصی در جهت صادرات هستیم و تکامیل این زنجیره  نیازمند ایجاد واحدهای سورت و بسته بندی است.

 مهندس خان محمدی رئيس نظام صنفی کشاورزی نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست تولید سفارشی را چاره ساز این مشکل عنوان کرد و گفت هیچ قانونی برای منع کاشت محصول نداریم لذا در حال حاضر با توجه به اینکه گلخانه های ما توجیه  اقتصادی ندارند  و با کمبود آب نیز  مواجه هستیم بهتر است کشاورزان استان شیوه کاشت سفارشی را در سرلوحه برنامه ریزی های خود قرار دهند.

امیرمقدم مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان نیز انعقاد تفاهم نامه همکاری بین تولیدکنندگان ، سرمایه گذاران و صادرکنندگان را چاره ساز این مشکل دانسته و تاکید کردند اگر می خواهیم به سمت اقتصاد پایدار حرکت کنیم باید تفاهم نامه همکاری بین این گروه انعقاد گردد.

مهندس اسماعیلیان مدیرعامل پایانه صادراتی استان زنجان در هشتمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان که به منظور ارائه گزارش کارگروه اقتصادی بسیج زنجان برگزار گردید از تمایل شرکتهای دانمارکی برای خرید سیر زنجان خبر داد و گفت طی تماسهایی که از سوی شرکتهای دانمارکی با پایانه صادراتی استان صورت گرفته دانمارکیها خواستار صادرات سیر استان به این کشور میباشند .

گفتنی است اعزام هیات تجاری اتاق بازرگانی زنجان به کشورهای دانمارک و فنلاند بازخوردهای خوبی بویژه در خصوص جذب سرمایه گذار در بخش کشاورزی داشته است.

مهندس جمیلی رئيس اتاق بازرگانی زنجان به عنوان آخرین سخنران این نشست ضمن تبریک هفته بسیج امنیت و آسایش امروز جامعه را مرهون زحمات غیور مردان بسیجی عنوان کرد و تصریج نمود امنیت و ثبات موجود در کشور علی رغم وجود تشنجات در خاورمیانه همگی حاصل دلاورمردی خالصانه بسیجیان غیور کشورمان است وی در ادامه سخنانش اظهار داشت متاسفانه در ارائه آمار و ارقام کشاورزی تناقضاتی دیده می شودچرا که  از یک سو آمار ارائه شده حاکی از وجودمحصولات کشاورزی  مازاد بر تولید است و از سوی دیگر ما خواستار کشت فراسرزمینی هستیم و این رو دوگانگی در انتظارات لطمات جبران ناپذیری به برنامه ریزهای ما  وارد می نماید.

ایشان ایده توانمندسازی واحدهای کوچک تولیدی را بسیار ارزشمند و مطلوب خواند و تصریح نمودند بی شک اتخاذ روشهای قدیمی چون سلف خری  می تواند دغدغه های  تولیدکنندگان و صادرکنندگان را کمتر نماید.

از این رو چیزی که ما نیازمند آن هستیم  ایجاد یک توازن از فهم مشترک در نقطه آغاز است.

ایشان آمار  صادرکنندگان موفق محصولات کشاورزی در استان را در مقایسه با استانهای دیگر به مراتب کمتر دانسته  و اظهار داشت بی شک با دادن  مسئولیت اجتماعی و تکلیف به این تعداد صادرکننده میتوان در این حوزه موفقتر عمل نمود ایشان درادامه  تاسیس یک کنسرسیوم صنایع کشاورزی را به نفع تولیدکننده و صادرکننده دانسته  و آمادگی اتاق زنجان را برای تاسیس این کنسرسیوم در اشل  کوچکتر اعلام نمودندو خاطر نشان کردند بی شک اتاق زنجان در ایجاد این هلدینگ از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد

وی مهمترین چالش کشاورزی استان را عدم پوشش دهی مناسب محصولات کشاورزی از خدمات و پوششهای بیمه دانست و افزود متاسفانه شرکتهای بیمه گر با کوچکترین تلنگری از پرداخت غرامت به کشاورزان امتناع می نمایند.

همچنین ایشان درادامه  به موضوع ساخت برنامه مشترک اتاق بازرگانی  با صدا و سیما مرکز زنجان  اشاره کرد وگفت در حال حاضر برنامه ساخت وطن با همکاری  اتاق درصدا وسیما در حال ساخت است  وی از حاضرین در این نشست خواست با توجه به راه اندازی کمپین حامیان استفاده از تولیدات داخلی در استان در این کمپین عضو شوند.

در پایان مهندس جمیلی با اشاره به اختصاص پاویون اتاق بازرگانی زنجان در ۳ نمایشگاه آلمان در حوزه  فرش  ، عمان و کنیا از تولیدکنندگان خواست در صورت تمایل برای حضور در این نمایشگاه ها بصورت رایگان در غرفه اتاق بازرگانی زنجان محصولات خود را در معرض بازدیدکنندگان قرار دهند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید