Performancing Metrics

سخنرانی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس امنیت هسته‌ای | اتاق خبر
کد خبر: 383529
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 16:37
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای بر اهمیت نقش آژانس برای مقابله با هرگونه سوء استفاده از مواد هسته‌ای و رادیو اکتیوی در جهان تاکید کرد و از کشورها خواست تا تلاش‌های خود را در این زمینه تقویت کنند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در آغاز کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای با عنوان تعهدات و اقدامات ضمن تشکر از حضور شرکت کنندگان در این نشست گفت‌: سال ۲۰۱۶ برای آژانس بین‌المللی انرژی سال مهمی بود، چرا که در ماه سپتامبر شصتمین سالگرد خود را جشن گرفتیم. ما از دستاوردهای خود در اجرای وظیفه‌مان مبنی بر "اتم برای صلح و توسعه" در طول شش دهه گذشته خرسند هستیم. آژانس سبب شده است تا علم و فناوری هسته‌ای صلح آمیز برای ارتقاء سطح زندگی بشریت و موفقیت آن در دسترس باشد و به جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای کمک کرده است.

وی با بیان این که امنیت هسته‌ای در طول دهه‌های گذشته بخش مهمی از کار آژانس را به خود اختصاص داده است، گفت: امنیت هسته‌ای مسئولیت هر کشوری است اما آژانس نیز کمک‌های عملی، تجهیزات آموزش و مشاوره‌های فنی ارائه می‌دهد. ما همچنین خط مشی جهانی را تعیین می‌کنیم که از طریق آن، کشورها قادر خواهند بود خطر استفاده مواد هسته‌ای و رادیو اکتیو و فعالیت‌های شرورانه را کاهش دهند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: این دومین باری است که ما این کنفرانس را در سطح وزیران برگزار می‌کنیم که به روی تمام ۱۶۸ کشور عضو آژانس باز است و من از حضور وزیران بیشمار، سیاستگذاران برجسته و کارشناسان فنی در آن بسیار خرسندم. این مساله نشان می دهد که دولت‌های شما نسبت به افزایش تلاش‌های جهانی برای محاظت از تاسیسات و مواد هسته‌ای در برابر اقدامات شرورانه جدی هستند و می‌خواهند ظرفیت‌های مقابله و پاسخگویی مناسب در اختیار داشته باشند.

آمانو در ادامه گفت:‌ تا زمانی که آژانس یبن‌المللی انرژی برقرار است، امنیت و ایمنی هسته‌ای از اولویت‌های ما در بودجه در کنار همکاری‌های فنی خواهد بود. ما درطول شش سال گذشه بیش از هزار نیروی پلیس، نگهبان مرزی و متخصصان دیگر برای جلوگیری از قاچاق مواد هسته‌ای و دیگر مواد رادیو اکتیوی تربیت کرده‌ایم. ما به کشورها نیز بیش از ۳۰۰۰ قطعه تجهیزات و ابزار برای محافظت از این مواد ارائه داده‌ایم.

مدیر کل آژانس همچنین به اهمیت امنیت کامپیوتر در جهان هسته‌ای اشاره کرد و افزود:‌ ما سال گذشته یک کنفرانس بین‌لمللی در این زمینه برگزار کردیم که سبب شد تا کارشناسان سراسر جهان از کشورهای مختلف و آژانس‌های دولتی، حقوقی و صنعتی  گرد هم جمع شوند و به بحث و تبادل نظر درباره‌ی چگونگی تقویت تاسیسات هسته‌ای در برابر حملات سایبری بپردازند. تلاش‌های آژانس برای تقویت امنیت کامپیوتر در دنیای هسته‌ای شامل فعالیت‌هایی برای اطلاع رسانی و مقابله و راهنمایی‌های عملیاتی می‌شود.

وی همچنین به دستاوردهای حاصل شده پس از برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد و گفت: من در این کنفرانس خواستار اقدام فوری در سه حوزه برای افزایش امنیت هسته‌ای در جهان شدم. اولین آن، لزوم اجرای یک اصلاحیه برای کنوانسیون محافظت فیزیکی از مواد هسته‌ای بود که سرانجام هشتم مه سال جاری (میلادی) تقریباً ۱۱ سال پس از تصویب این اصلاحیه اتفاق افتاد. اصلاحیه این کنوانسیون محافظت از مواد هسته‌ای را علاوه بر فرودگاه‌ها به استفاده‌های داخلی و ذخیره و انتقال آن و همچنین محافظت از تأسیسات هسته‌ای در برابر تخریب و خرابکاری توسعه می‌دهد.

آمانو اضافه کرد: دومین مسأله دعوت از تمامی کشورها برای بررسی امکانات خود در حوزه امنیت هسته‌ای به کمک کارشناسان بین‌المللی بود و من در کنفرانس سال ۲۰۱۳ از تمامی کشورها خواستم تا از راهنمای امنیت هسته‌ای آژانس استفاده کنند. ما در طول سه سال گذشته پنج سند راهنمایی جدید درباره جنبه‌های مختلف امنیت هسته‌ای منتشر کردیم و ۳۰ سند جدید نیز در حال آماده شدن است.

وی در ادامه با اشاره به ایحاد کمیته راهنمای امنیت هسته ای در سال ۲۰۱۲ در آژانس، تأکید کرد که این کمیته نقشی ارشمند در ترغیب مشارکت بیشتر تمام اعضای آژانس برای انجام درست الزامات حفظ امنیت هسته‌ای داشته است و از تمامی کشورهای عضو می‌خواهم تا در کار این کمیته مشارکت داشته باشند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش پایانی سخنرانی خود به چشم‌انداز آژانس برای ارتقاء سطح امنیت هسته‌ای در سال‌های  آینده پرداخت و گفت: تروریست‌ها و مجرمان تلاش خواهند کرد تا از هر نقطه ضعفی در سیستم امنیتی دنیای هسته‌ای سوء استفاده کنند. هر کشوری در هر نقطه‌ای از جهان می‌تواند محل عبور مواد هسته‌ای باشد و هر کشوری می‌تواند هدف حمله واقع شود. به همین دلیل است همکاری موثر بین‌المللی بسیار ضروری است. پیشرفت زیادی در این زمینه حاصل شده و آژانس نیز به ایفای نقش خود ادامه می‌دهد اما کشورها باید توجه بیشتری برای بازگرداندن و کشف منابع رادیواکتیوی استفاده شده از خود نشان دهند و به استفاده از آن پایان دهند.

وی افزود: اولویت من در سال‌های آینده این است که تمام کشورها خود را به اجرای کنوانسیون محافظت فیزیکی از مواد هسته‌ای و اصلاحیه ملزم بدانند و آژانس نیز به تمام کشورها کمک خواهد کرد تا به الزامات در این اصلاحیه عمل کنند. طرح بعدی آژانس برای امنیت هسته‌ای پس از مشورت و همکاری نزدیک با تمام کشورهای عضو تعیین خواهد شد و نشست مدیران و اطلاعیه پایانی آنها، دستاوردها و نتیجه‌گیری‌شان در این مسیر کمک‌رسان خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با شما همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که تعهدات تعیین شده در این کنفرانس به اقدامات واقعی و عملیاتی تبدیل خواهند شد تا جهان برای همگان امن‌تر شود.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید