Performancing Metrics

تشکیل ۵۰ میلیون پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان | اتاق خبر
کد خبر: 383833
تاریخ انتشار: 18 آذر 1395 - 16:48
معاون بهداشت وزیر بهداشت مطرح کرد
معاون بهداشت وزیر بهداشت از تشکیل ۵۰ میلیون پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان تاکنون خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری گفت: از سال ۹۳ که طرح تحول بهداشت در دولت یازدهم شروع شد باید اطمینان می یافتیم که مردم در نزدیک‌ترین محل سکونت خود به خدمات بهداشتی، درمانی دسترسی دارند و از این خدمات بهره‌مند شوند و از آنها به این طریق حفاظت مالی به عمل آید.

وی افزود: این برنامه تحت عنوان UHC یا پوشش همگانی سلامت اجرا شد و اولویت اول را به روستاییان و حاشیه نشینان شهرهای بزرگ دادیم. بنابراین به سراغ استانداری ها و فرمانداری ها رفتیم و فهرست سکونت‌گاه‌های غیررسمی را گرفتیم. جمعیت تحت پوشش را سرشماری و سپس امکان سنجی کردیم.

وی ادامه داد: در قدم بعدی سیستم درست کردیم. چون برای سرویس دهی نیاز به سیستم داشتیم. سیستم تشکیل شده از واحدی که می خواهد خدمت ارائه کند و دوم تجهیزات لازم برای خدمت رسانی و سوم نیروی انسانی و  چهارم برنامه های لازم برای خدمت رسانی. فضا را از مردم اجاره کردیم و نیرو را هم نداشتیم و از بخش خصوصی گرفتیم و آموزش دادیم. مشکلات آسیب های اجتماعی و بیماری های غیرواگیر در حاشیه شهرها را احصاء کردیم. به عنوان مثال از ۳ میلیون نفر جمعیت شهر مشهد، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حاشیه نشین هستند، لذا اولویت اول را مشهد گذاشتیم.

سیاری بیان کرد: سه شهر مشهد، تبریز و کرج که بیشترین حاشیه نشین را دارند در اولویت قرار دادیم. قبل از اینکه برنامه ما کشوری شود، در کرج یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دادیم. خوشبختانه هم اکنون در همه جا نیروهای ما مستقر هستند و در حال تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای حاشیه نشینان و مردم هستند.

وی اظهار داشت: گام بعدی ما ساختن فضاهای استاندارد مناسب برای خدمت رسانی بیشتر به مردم است تا مردم در مراجعه به ما از خدمات مناسب برخوردار شوند. ما برای تمام گروه‌های سنی مردم از نوزاد تا سالمند در این مراکز و پایگاه‌های جامع سلامت برنامه داریم. مشکلات مردم در حاشیه شهرها بیشتر فقر، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد و بزه‌کاری است. ضمن اینکه خدمات شهری در حاشیه‌ها ضعیف‌تر ارائه می‌شود.

بنابراعلام روابط عمومی معاونت بهداشت، وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: اصولی هستند که برای ما خیلی مهم است شامل توانمندسازی و مشارکت خود مردم، همکاری بین بخشی، عدالت و برابری است. در این راستا کارشناس مراقب سلامت، یک کارشناس روان قرار دادیم که برای نخستین بار در سیستم PHC در دنیا این اتفاق می‌افتد. یک کارشناس تغذیه و یک پزشک هم در کنار اینها قرار دادیم.

سیاری تاکید کرد: خدمات در این سیستم رایگان ارائه می‌شود و در تمام مناطقی که  مردم مراجعه می‌کنند پرونده الکترونیک سلامت ایجاد کردیم. برای حدود ۵۰ میلیون نفر پرونده تشکیل شد و ۲۱ میلیون نفر از شبکه الکترونیک سلامت خدمت می‌گیرند. ۴۳۶ قلم داروی تحت پوشش بیمه در مراکز و پایگاه‌های جامع سلامت در دسترس مردم است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پایان گفت: قدم دیگر همزمان صدور دفترچه بیمه برای کسانی بود که بیمه نبودند که این امر در دولت تدبیر و امید محقق شد.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید