Performancing Metrics

جزییات بودجه ۹۶ سلامت/رشد ۹۰ درصدی اعتبارات بیمه سلامت | اتاق خبر
کد خبر: 383996
تاریخ انتشار: 19 آذر 1395 - 11:09
وزیر بهداشت تشریح کرد
وزیر بهداشت ضمن تشریح جزییات بودجه وزارت بهداشت و طرح تحول نظام سلامت در سال ۹۶،‌ گفت: در سقف بودجه‌ای که برایمان پیش بینی می‌کنند، خدماتی را برای سال آینده پیش‌بینی خواهیم کرد.

اتاق خبر: دکتر سید حسن هاشمی درباره وضعیت بودجه سال ۹۶ وزارت بهداشت، گفت: خوشبختانه از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود درآمدهای دولت در سال ۹۶ بیش از سال گذشته باشد، بنابراین بودجه سال آینده نیز شرایط بهتری را تجربه می‌کند.

افزایش ۹۰ درصدی بودجه بیمه سلامت

وی همچنین از رشد ۹۰ درصدی بودجه سازمان بیمه سلامت ایرانیان خبر داد و افزود: بر این اساس امیدواریم ارقام پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۶، محقق شود. از طرفی برخلاف بودجه سال گذشته، در بودجه ۹۶ اقدام خوبی از سوی سازمان مدیریت انجام و کسری بیمه‌ها نیز در لایحه بودجه پیش‌بینی شد. بر این اساس امیدواریم سال آینده از نظر بودجه‌ای سال بهتری برای حوزه بهداشت و درمان باشد.

وی تاکید کرد: در عین حال معتقدم اگر تمام منابع موجود در حوزه سلامت، ‌ به صورت یکجا مدیریت شوند، موفقیت‌مان در این حوزه بیشتر خواهد بود. به این ترتیب اگر پول بیمه‌ها، وزارت بهداشت و تامین اجتماعی در یکجا جمع شده و وزارت بهداشت هم بر مدیریت منابع نظارت بیشتری داشته باشد، طبیعی است که هزینه‌ها را متناسب با این منابع تنظیم کرده و در نتیجه موفق‌تر عمل می‌کنیم. البته به طور کلی وضعیت بودجه‌ای در حوزه سلامت خوب است.

بودجه‌ای که تضمینی برای پرداختش نیست

هاشمی درباره وضعیت بودجه طرح تحول سلامت در سال ۹۶، اظهار کرد: رقم بودجه‌ طرح تحول سلامت برای سال آینده، مانند بودجه سال ۹۵ است؛ چراکه مجموع اعتبارات طرح تحول نظام سلامت، همان ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها است و البته تضمینی هم برای تحقق و پرداخت  این ردیف وجود ندارد. بر این اساس می‌توان گفت که تغییری در بودجه طرح تحول نظام سلامت رخ نداده است.

پیشنهادی که دولت به آن رای نداد

وزیر بهداشت با بیان اینکه البته پیشنهاد وزارت بهداشت این بود که یا اصلا ردیف ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها را در بودجه طرح تحول سلامت قرار ندهید یا اگر آن را در بودجه پیش‌بینی می‌کنید، ‌ پرداختش را هم تضمین کنید، گفت: چرا که ما به امید پرداخت ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها، هزینه‌هایی را ایجاد می‌کنیم، اما بعد با گذشت سه یا چهار ماه از آغاز سال، می‌بینیم به دلایلی چون عدم فروش نفت، تغییر قیمت نفت و ...این ردیف پرداخت نشده و به همین دلیل ما هم نمی‌توانیم پاسخگوی طلبکاران‌مان باشیم. حتی پیشنهاد دادم این ۱۰ درصد ارزش افزوده را به دو یا یک درصد کاهش دهند، اما به نحوی باشد که این رقم محقق شود که البته این پیشنهاد در دولت رای نیاورد.

تاکید مقام معظم رهبری درباره "تحول سلامت"

هاشمی با بیان اینکه بنابراین شرایط بودجه طرح تحول نظام سلامت در سال آینده مانند سال ۹۵ است، افزود: البته آنچه را که مطمئنم این است که بنای شخص آقای رییس جمهور و دکتر نوبخت بر این است که دغدغه و گرفتاری‌ وزارت بهداشت کمتر از امسال باشد. در عین حال همانطور که قبلا نوشته‌ام می‌دانم که مقام معظم رهبری هم به رییس جمهور درباره طرح تحول نظام سلامت تاکید کردند تا گرفتاری در این زمینه نداشته باشیم.

پایداری منابع سلامت، مهم‌تر از طرح تحول است

وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره عملی شدن درخواستش مبنی بر پایداری منابع حوزه سلامت، گفت:‌ باید توجه کرد که پایدار شدن منابع حوزه سلامت، پیشنهاد بسیار مهمی است و به نظر من حتی اهمیتش از طرح تحول نظام سلامت نیز بیشتر است. بر این اساس وزارت بهداشت دو سال پیش این موضوع را به دولت و مجلس پیشنهاد داد و اعلام کرد که تمام پول‌هایی را که به ما می‌دهند حذف کرده و به جای آن منابع ما را به مالیات که هر سال هم یک رشد منطقی دارد، وصل کنند.

منابع‌مان به مالیات وصل شود

هاشمی ادامه داد: حتی این مطلب را خدمت مقام معظم رهبری هم عرض کردم که ایشان آن را پسندیدند و گفتند این اقدام بسیار خوب است. چراکه وقتی مردم مالیات می‌دهند، خدمت را در کنارش می‌بینند. به عنوان مثال در حال حاضر مردم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند و پیشنهاد ما این بود که دولت معادل پولی را که از منابع عمومی به وزارت بهداشت می‌دهد، به مالیات بر ارزش افزوده وصل کند. در این صورت مردم هم می‌گویند ما درصدی مالیات بر ارزش افزوده روی خریدهایمان پرداخت می‌کنیم و می‌دانیم که این پول در حوزه سلامت هزینه می‌شود. البته به شرطی که این مالیات به گونه‌ای در حوزه سلامت هزینه شود که مردم هر سال احساس کنند، اتفاقات خوبی در این حوزه در شهر و زندگی‌شان رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این صورت حتی ممکن است مردم تشویق شوند و ارقام بیشتری را برای مالیات پرداخت کنند، اظهار کرد: در عین حال این موضوع در دولت رای نیاورد و ما هم به عنوان عضوی از کابینه موظفیم که از لایحه دولت حمایت کنیم، مگر اینکه نمایندگان مجلس نظر دیگری داشته باشند که این موضوع بستگی به اجماعی دارد که باید ایجاد شود. بنابراین راه چاره برای کاهش گرفتاری‌های حوزه سلامت را در این می‌بینیم که حتما منابع این بخش آنطور که در سیاست‌های مقام معظم رهبری هم عنوان شده، به اما و اگر وابسته نباشد و به منابع پایدار متصل شود.

از صحبت درباره بیمه‌ها خسته شدم

وزیر بهداشت در ادامه  به بحث بیمه‌ها اشاره و اظهار کرد: درباره بیمه‌ها من زیاد صحبت کرده‌ام. به طوریکه تقریبا صحبت از این موضوع برای مردم و حتی برای خودم هم خسته‌کننده شده است. به هر حال ما آنچه را که فکر می‌کردیم علمی بوده و تجربه موفقی هم در سایر کشورهاست را با توجه به تجربه ناموفق خودمان که در ۱۲ سال گذشته دیده‌ایم، بیان کردیم و فکر می‌کنم دیگر صحبت از این موضوع کافی است و در حال حاضر افرادی که  تصمیم‌گیرند، باید در این باره تصمیمی بگیرند که به ثواب نزدیکتر است.

تامین اجتماعی به تعهداتش عمل کند

هاشمی همچنین درباره کسری بودجه وزارت بهداشت در سال جاری، گفت: امیدواریم امسال با ۸۰۰۰ میلیاردی که از طریق تصویب مجلس و پیگیری دولت قرار است به سازمان بیمه سلامت پرداخت شود، کسری‌های وزارت بهداشت هم برطرف شود. البته تامین اجتماعی نیز باید به تعهداتش عمل کند و نباید پولی را که بیمه‌شدگان برای درمان داده‌اند، در جای دیگری هزینه کند. باید توجه کرد که اگر تامین اجتماعی حق بیمه درمانی مردم را از روز اول در حوزه درمان می‌آورد، اکنون حداقل بخشی از طلب‌شان به وزارت بهداشت، وجود نداشت.

با انکار نمی‌توان بدهی را پرداخت کرد

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلبکار است، افزود: متاسفانه ما گاهی می‌شنویم که این طلب را انکار می‌کنند، اما باید گفت با انکار بدهی پرداخت نمی‌شود. این میزان بدهی درحالیست که چندین برابر آن از طرف مردم به عنوان حق بیمه و برای بخش درمان پرداخت شده است، اما احتمالا این پول در بخش‌های دیگر هزینه شده است. حال باید پرسید وزارت بهداشت چه تقصیری دارد؟.

هاشمی همچنین اظهار کرد: وزارت بهداشت به عنوان فروشنده، خدمات را به تامین اجتماعی فروخته است و آنها طبق قانون موظف بودند که پولش را پرداخت کنند. بنابراین اگر آنها سهمی را که بابت درمان و حق بیمه از کارگران گرفته‌اند به حوزه بهداشت و درمان بیاورند، امسال نباید کسری داشته باشیم. از طرفی خدماتی را هم برای سال آینده در سقف بودجه‌ای که برایمان تعیین کنند، پیش‌بینی می‌کنیم. البته با این شرط که هم سازمان برنامه و بودجه و هم خزانه ارقامی را که در بودجه تصویب می‌شود، به طور کامل پرداخت کنند، یا اگر نمی‌توانند پرداخت کنند همان اول سال به ما اعلام کنند که چند درصدش را پرداخت می‌کنند که در این صورت طبیعی است که مجبوریم خدمات را کاهش دهیم.

مبنع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید