Performancing Metrics

توزیع پول بدون برنامه برای تشکل ها مناسب نبوده است | اتاق خبر
کد خبر: 385857
تاریخ انتشار: 6 دی 1395 - 10:43
رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد
در جلسه رئیس اتاق ایران با جمعی از روسای تشکل ها مطرح شد که در حال حاضر نگاه به تشکل‌ها، نگاه تشکل‌سازی است و نه تشکل‌گرایی که این موضوع برای اتاق دستاورد خوبی نداشته است.

روسای تشکل‌های حوزه صادرات و واردات، خدمات، مالی و حمل‌ونقل با هیات رئیسه اتاق ایران دیدار کردند.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این نشست گفت: باید جلسات تخصصی با حضور روسای تشکل‌ها در اتاق ایران برگزار شود و تشکل‌ها بتوانند مسائل خود را به‌صورت جزئی‌تر و تخصصی طرح و پیگیری کنند.
شافعی با اشاره به رعایت اخلاق حرفه‌ای تشکل‌ها گفت: رعایت اخلاق حرفه‌ای برای تشکل‌ها بسیار مهم بوده و در نگاه افراد بیرون از اتاق بسیار تأثیرگذار است. به‌طوری‌که فعالان اقتصادی و اعضای تشکل‌ها اگر کدهای اخلاقی را در میان خود رعایت کنند، اعتماد و اطمینان حاکمیت به آن‌ها افزایش‌یافته و منجر به افزایش تأثیرگذاری‌شان می‌شود.
رئیس اتاق ایران همچنین پیرامون تکثرگرایی در تشکل‌ها هم گفت: در کشور ما نگاه تکثرگرایی حاکم است و فکر می‌کنیم هر چه عددها بالاتر رود، بیشتر موفق شده‌ایم. شافعی افزود: به‌عنوان‌مثال رشد تعداد پروانه‌های صنعتی را به‌عنوان موفقیت مطرح می‌کنند درحالی‌که این‌گونه نیست. رئیس اتاق ایران تصریح کرد: حداقل در اتاق تکثرگرایی نباید نشانه موفقیت باشد و باید کیفیت را هم در کنار افزایش کمی موردتوجه قرار دهیم.
شافعی در ادامه با تأکید بر اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: در کشور با دو مشکل عمده مواجه هستیم یکی اینکه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران به مسائل علمی توجه نمی‌کنند و از طرفی دیگر هم شخصیت‌های علمی به‌طرف سیاست می‌روند بنابراین بخش علمی هم گاهی در موقعیت‌هایی دولتی قرارگرفته و به دنبال جلب نظر مدیر مربوطه خود است.
رئیس پارلمان بخش‌خصوصی کشور در مورد کمک‌های مالی به تشکل‌ها گفت: کمک‌های مالی به تشکل‌ها باید بر اساس یک سری اصول باشد و توزیع بدون برنامه کمک‌های مالی مناسب نبوده و اتاق را در رسیدن به اهداف خود کمک نمی‌کند. شافعی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه کمک مالی به تشکل‌ها در حال تدوین است و با این آیین‌نامه، کمک‌های مالی به تشکل‌ها نه باهدف اعانه بلکه باهدف توانمندسازی تشکل‌ها، سازمان‌یافته و اصولی خواهد شد.
شافعی همچنین پیرامون حضور تشکل‌ها در مجامع و شوراها به‌عنوان نماینده اتاق گفت: برنامه ما این است که در مجامع و شوراهای مختلف، افرادی از تشکل‌ها و کمیسیون‌ها به‌جای کارکنان اتاق، حضور یابند چراکه این افراد به دلیل حضور در عرصه تولید و صنعت بهتر می‌توانند از جایگاه بخش‌خصوصی دفاع کنند و زمینه را برای تصمیمات منطقی در اقتصادی فراهم سازند.

پیش از سخنان رئیس اتاق ایران، روسای تشکل‌ها این نشست به سخنرانی پرداختند.

سید حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران بابیان اینکه تشکل‌ها و هیات نمایندگان تنها نباید به دنبال طرح مطالبات خود از اتاق ایران باشند، گفت: خواسته‌های تشکل‌ها از اتاق ایران باید خواسته‌های معقول و در حد اقتصاد کلان باشد چراکه رفع همه مشکلات در توان اتاق نیست.

سلیمی همچنین با تأکید بر اینکه روسای تشکل‌ها نماینده قشری بزرگ از یک صنعت هستند، گفت: گاها دیده می‌شود که نماینده تشکل پیگیر منافع شخصی خود است و آراء خود را مطرح می‌کند و نه تشکلی که به‌عنوان نماینده آن انتخاب‌شده است.

مجید رضا حریری، رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی با تأکید بر لزوم حمایت واقعی از تشکل‌ها گفت: در حال حاضر نگاه به تشکل‌ها، نگاه تشکل‌سازی است و نه تشکل‌گرایی که این موضوع برای اتاق دستاورد خوبی نداشته است. وی گفت: تشکل‌های بسیاری یا باهدف حضور در هیات نمایندگان و یا استفاده از منابع مالی اتاق ثبت می‌شوند. اتاق باید این دو گزینه را به نحوی محدود کند و جلوی این امر را بگیرد.

آرش نجفی، رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران، بابیان اینکه ذی‌نفع نهایی کاهش مصرف انرژی دولت است و بخش خصوصی باید با تعامل دولت پروژه‌های انرژی خود را اجرایی کند، گفت: متأسفانه دولت نه‌تنها از بخش خصوصی حمایت نمی‌کند، بلکه به‌عنوان رقیب بخش خصوصی در این حوزه بسیار سلیقه‌ای عمل کرده و دخالت می‌کند.

نجفی همچنین لزوم تهیه بانک اطلاعاتی تشکل‌ها را مهم دانست و گفت: اطلاعات و شناخت خوب از تشکل‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها به انجام برنامه‌ریزی‌های آینده کمک می‌کند.

محمدحسن شمس فرد، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان خشکبار ایران با تأکید بر حمایت مالی بیشتر اتاق از تشکل‌ها گفت: تشکل‌ها و اتحادیه‌ها بازوی اتاق‌ هستند و اتاق باید در مواقعی که نیاز به کمک دارند، آن‌ها را کمک کند.

فرشید علیزاده ساوه شمشکی، نائب رئیس انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران، لزوم تشکیل منظم جلسات شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری را موردتوجه قرارداد و گفت: در سه- چهار سال اخیر این شورا که می‌تواند نقش زیادی در تصمیمات گردشگری کشور داشته باشد به حاشیه رفته و باید دوباره احیا شود.
سیده فاطمه مقیمی، رئیس کانون ملی زنان بازرگان موضوع حضور زنان در اقتصاد کشور را موردتوجه قرارداد و گفت: در حال حاضر شرایط بین‌المللی و همچنین ایران به‌گونه‌ای است که استفاده از فرصت‌های حضور زنان در جامعه اقتصادی کشور مهم است و باید شرایط را برای آن‌ها تسهیل کرد.

رئیس کانون ملی زنان با تأکید بر حمایت اتاق از این تشکل افزود: باگذشت 35 سال از عمر کانون زنان بازرگان، این کانون هنوز دفتری ندارد و هیچ بودجه‌ای هم نمی‌گیرد که اتاق می‌تواند با اختصاص فضایی به این تشکل و همچنین تشکل‌های دیگر در ساختمان جدید به‌نوعی تشکل‌ها را حمایت کند.

نلسون حضرتی، رئیس انجمن نمایشگاه‌های کشور با انتقاد از اینکه نمایشگاه‌ها در کشور به‌عنوان ابزار توسعه نگریسته نمی‌شوند، گفت: تعداد نمایشگاه‌ها به صورتی قارچ‌گونه در حال رشد است اما در حال حاضر هیچ سالنی که منطبق بر استانداردهای بین‌المللی باشد در کشور نداریم. حضرتی افزود: باید برای حفظ منافع و معرفی توانمندی‌های صنعتی ایران به نمایشگاه‌ها نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و نمایشگاه‌ها را به‌عنوان بستر و ابزار توسعه در کشور بنگریم.
حمایت از تشکل‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور، حمایت از تشکل‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیگیری اتاق برای اجرایی شدن ماده سوم قانون بهبود محیط کسب‌وکار برای اخذ نظر تشکل‌ها و بخش خصوصی در هنگام تصویب قوانین نیز از موارد دیگری بود که نمایندگان تشکل‌ها با هیات رئیسه اتاق ایران در میان گذاشتند.
ارسال درخواست‌های مکتوب تشکل‌ها به شورای گفتگو و ماده 76
حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در این نشست بابیان اینکه یکی از کارکردهای تشکیل این جلسات می‌تواند تنظیم ارتباط شفاف اتاق ایران و تشکل‌ها باشد، گفت: ایرادی که در تشکل‌ها وجود دارد این است که مسائل و مشکلات خود را به‌صورت شفاهی مطرح می‌کنند. باید ببینم تشکل‌ها چند درصد مشکلات خود را به‌صورت مستند به اتاق ارائه کرده‌اند؟ سلاح‌ورزی با اشاره به تشکیل منظم جلسات شورای گفت‌وگو و کمیته ماده 76 در اتاق ایران گفت: اتاق ایران ابزارهایی مانند شوری گفت‌وگو و ماده 76 دارد که تشکل‌ها می‌توانند درخواست‌های مشخص و مدون خود را برای طرح در این جلسات به دبیرخانه این شوراها در اتاق ارسال کنند. وی افزود: گاهی ممکن است پیگیری‌های اتاق هم به نتیجه نرسد و نیاز به مطرح‌شدن بیشتر داشته باشد.
نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید بر پیگیری اتاق برای اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار گفت: اتاق ایران برای اجراشدن مواد دوم و سوم این قانون نامه‌نگاری و پیگیری‌هایی را با دولت انجام داده و از طرف دولت هم دستوراتی داده‌شده اما گاهی هم رعایت نمی‌شود.
لزوم تغییر در قانون اتاق برای افزایش نقش تشکل‌ها
کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران بابیان اینکه تشکل‌ها از ارکان اصلی و تخصصی اتاق هستند، گفت: برای افزایش نقش و حضور تشکل‌ها در اتاق باید قانون اتاق را تغییر دهیم و تا زمانی که نتوانیم قانون اتاق را اصلاح کنیم، افزایش نقش و حضور تشکل‌ها در اتاق ممکن نیست.
کاشفی، ابراز امیدواری کرد با تغییر در چارت اتاق و ایجاد دبیرخانه‌ای برای انجام هماهنگی‌های مرتبط، امکان حضور اعضای اتاق در جلسات و مجامع فراهم شود و تشکل‌ها هم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.
درخواست اصلی تشکل‌ها حضور در مجامع است
حسین پیرموذن، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به برگزاری چند جلسه مشابه با روسای تشکل‌های مختلف پیش‌ازاین جلسه گفت: عمده موارد مطرح‌شده یکی موضوع حمایت مالی از تشکل‌ها بود که با طرح رتبه‌بندی و تدوین دستورالعمل حمایت مالی از تشکل‌ها، پرداخت‌های مالی به تشکل‌ها عادلانه‌تر خواهد شد.
پیرموذن افزود: درخواست اصلی تشکل‌ها حضور در مجامع و تصمیم‌گیری درباره خود تشکل‌ها است. باید شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود که تشکل‌ها در مجامع مختلف حضور داشته باشند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید