Performancing Metrics

تسلیت وزارت خارجه آمریکا به خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی | اتاق خبر
کد خبر: 386565
تاریخ انتشار: 21 دی 1395 - 17:28
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مشابه همتای خود در کاخ سفید آیت الله هاشمی رفسنجانی را فردی برجسته در تاریخ ایران خواند و درگذشت وی را به خانواده‌اش تسلیت گفت.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین ایران چهره ای برجسته در تاریخ جمهوری اسلامی بود و ما تاسف و تسلیت خود را از درگذشت وی به خانواده و عزیزانش اعلام می کنیم.

اما تاریخ پیچیده است و ما نمی خواهیم که درباره تاریخ بحث کنیم. از نظر من برای ما ارزشمند نیست که امروز بخواهیم نسبت به تاثیر مرگ وی بر سیاست داخلی ایران و احتمال تاثیرگذاری آن بر این کشور پیش‌بینی داشته باشیم. ما به خانواده و عزیزانش تسلیت می گوییم و تاریخ پیچیده وی هر چه باشد، شما همچنان با خانواده‌ای مواجه هستید که غمگین است و عزیزی را از دست داد؛ بنابراین کار مناسب برای ما این است که حس کنونی مان را به خانواده‌ای که در حال حاضر اندوهناک است، ابراز کنیم.

بر اساس این گزارش، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کربی در پاسخ به سوالی درباره موضع آیت الله رفسنجانی در گذشته که خلاف آمریکا بوده است، اظهار کرد: آیا ما باید خانواده و عزیزان وی را به دلیل آنچه رئیس جمهور پیشین ایران انجام داده و ما دوست نداشته ایم، مسئول بدانیم. این مرد از دنیا رفت و ما به خانواده اش تسلیت گفتیم. ما پیش از این نیز زمانی که فیدل کاسترو فوت کرد، کار مشابهی انجام دادیم. بدون شک اگر در آینده نیز فرد دیگری با داشتن سوابق مشابه و اقدامات، تصمیمات، سیاست ها و اظهارات که تاییدش نمی کنیم از دنیا برود، باز هم خانواده‌ای وجود دارد که عزادار است. تاکید می‌کنم که ما نیازی نیست کاری بیشتر از این انجام دهیم. ما تسلیت خود را و دعایمان را به این خانواده رساندیم و این کار مناسبی است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره خبری که از سوی دو دیپلمات ارشد مبنی بر موافقت ایران و گروه 1+5 برای انتقال 116 متریک تن اورانیوم طبیعی به ایران منتشر شد، گفت: همان طور که می دانید من نمی توانم درباره پیشنهادات خاصی که مربوط به محرمانه بودن کارگروه خرید است صحبت کنم. در این زمینه محدودیت وجود دارد. بعلاوه برنامه جامع اقدام مشترک به ایران اجازه واردات اورانیوم طبیعی را می دهد و چنین نقل و انتقالاتی همواره از طریق پروسه کارگروه و طبق توافق است.

وی افزود: اورانیوم طبیعی یک کالایی است که در سطح بین الملل معامله می شود و ایران نیز طبق محدودیت های تعیین شده در برجام می تواند از اورانیوم طبیعی استفاده کند. طبق این توافق ایران هیچ ممنوعیتی برای تهیه اورانیوم به طور طبیعی ندارد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید