Performancing Metrics

ناگفته‌های ناطق نوری از واکنش «آیت الله» به رد صلاحیتش در انتخابات سال 92 | اتاق خبر
کد خبر: 386806
تاریخ انتشار: 26 دی 1395 - 19:08
/مراسم هفتمین روز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی/
سخنران مراسم هفتمین روز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با استناد به حضور باشکوه مردم در مراسم‌هایی که در گرامیداشت رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد ، آن را نشانگر عزیز بودن آن مرحوم در نزد مردم دانست .

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری که در حرم امام خمینی (ره) به مناسبت هفتمین روز درگشت آیت الله هاشمی رفسنجانی سخن می‌گفت، با تسلیت به عفت مرعشی (همسر آیت الله هاشمی )اظهارکرد: به شما ملت وفادار هوشیار و بیدار ایران نیز تسلیت عرض می‌کنم از خداوند بزرگ برای آن شخصیت کم نظیر اگر نگویم بی نظیر علو درجات را خواستارم، وقتی قرار شد در این مجلس با شکوه سخنران باشم فکر می کردم چه آیه ای از آیات قران را که مناسب این مجلس و این شخصیت است را انتخاب کنم . به قرآن مراجعه کردم. دیدم چندین آیه آمد که اگر انسان کمترین دقت را داشته باشد می تواند بگوید مرحوم هاشمی مصداق این آیات است.

وی ادامه داد: همه آن ها را نمی شود گفت یکی از آن ها سوره ی مریم آیه ی ٩٦ است.کسانی که به عمل صالح ایمان دارند نزد مردم عزیز هستند، این اجتماع امروز،ختمی که توسط مقام معظم رهبری گرفته شد ،اجتماع قم و اجتماعات شهرهای دیگر این موضوع را نشان نمی دهد؟

ناطق نوری با طرح این سوال که  آیا آیت الله هاشمی رفسنجانی  با تاریخ درخشان زندگی اش مصداق السابقون و انصار نیست؟ ،گفت: هاشمی زنده است همانطور که امام فرمود هاشمی زنده است تا نهضت زنده است. ایشان با زندگی،  روش رفتار ،منش حتی با فوتش آموزه هایی برای ما گذاشت .

رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری ادامه داد: من از سال 42 تا کنون که 53 سال می شود با آیت الله هاشمی بودم و در طول دوران مبارزه در قم، زندان و پیروزی انقلاب هم با ایشان بودم، پس آن صفاتی که درباره ایشان می گویم، مشاهدات یقینی من است.

وی تاکید کرد:آیت الله هاشمی از ریا، دوچهره و چند چهره بودن و دوگانه سخن گفتن تنفر داشت، اما در جامعه الان ما هزار چهره هم وجود دارد هر طرف باد بیاد می چرخند و اینها بد آدمهایی هستند.

ناطق نوری همچنین یادآورشد:درس دیگر آیت الله هاشمی رفسنجانی  درس مقاومت و صبوری است، من گاهی می ماندم که علی رغم تهمت ها ناملایمات و در حالی که کوهی از مشکلات وجود داشت صبح میامد و در جلسه مجمع تشخیص آرام و با لبخند حضور پیدا می‌کرد و این را دوستانی که در مجمع بودند نیز تصدیق می‌کنند.

وی در ادامه به ماجرای رد صلاحت آیت الله هاشمی رفسنجانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اشاره کرد و گفت: زمانی‌که صلاحیت ایشان را برای انتخابات ریاست جمهوری به هر دلیلی رد کردند که البته به مخیله ما هم خطور نمی کرد که این اتفاق بیفتد، در حال آماده شدن برای رفتن به سفر بودم که با شنیدن این خبر، سفرم را لغو کردم و بازگشتم ، دیدم این بی معرفتی است که به سفر بروم. به دیدار ایشان به خانه اش رفتم و دیدم که او با خنده به استقبال من آمد. به من گفت وقتی برای ثبت نام به وزارت کشور رفتم و استقبال و اشک شوق مردم را دیدم احساس کردم بار سنگینی بر دوش من است، اما وقتی خبر رد صلاحیتم اعلام شد، آرام ترین شب زندگی ام بود؛ چرا که باری از دوش من برداشته شد و وظیفه ام را هم انجام دادم. من از آیت الله هاشمی پرسیدم حالا می خواهی چه کنی و ایشان پاسخ داد مردم را به پای صندوق رای دعوت می کنم زیرا انقلاب و نظام است که اهمیت دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مراسم تشییع پیکر مرحوم هاشمی درس های زیادی داشت یادآور شد:‌من وقتی برای مراسم تشییع رفتم نزدیک سردار بزرگمان  حاج قاسم سلیمانی نشسته بودم و گوش می دادم که در پاسخ خبرنگاری چه می‌گوید . من به سردار سلیمانی ارادت داشتم ، دارم و خواهم داشت و این پاسخ او علاقه من را دو چندان کرد. سردار سلیمانی خیلی متین و پخته درباره هاشمی گفت که هاشمی تا پایان همان بود که از اول بود. او تا آخر بر اصول پایبند بود حتی اگر بعضی اوقات تاکتیک ها را تغییر می د اد. تاکتیک هاشمی تغییر می کرد اما استراتژی اش همان بود.

وی ادامه داد: مرحوم هاشمی وفادار به انقلاب و رهبری بود. در شرایط سختی که در کشمکش های سال های اخیر پیش می آمد بعضی می آمدند و می گفتند این همه تهمت به شما زده شده بچه های شما این گونه شده به صبیه شما در شهر ری توهین شده خب یک کاری بکنید. او که رحمت خدا بر او باد می گفت که سر دو چیز با شما معامله نمی کنم و خط قرمزهای من است. یکی انقلاب و دومی شخص مقام معظم رهبری . اگر کسی توقع دارد در این جاها کوتاه بیایم نیستم و هر کسی می خواهد برود، برود.

 ناطق نوری با اشاره به درسی که می توان از تشییع پیکر هاشمی رفسنجانی گرفت گفت:‌این انقلاب ، ایران، اسلام و نظام قطعا دشمن داشته، دارد و خواهد داشت. در هشت سال دفاع مقدس که این مرد بزرگ فرمانده جنگ بود همه این دشمنان ، غربی ها و بعضی کشورهای عربی به صدام کمک کردند. پس حواسمان باشد که دشمن دشمن است. من در مصاحبه ای گفتم که نفوذ را قبول ندارم ولی بد تعبیر شد. منظور من این بود که نه اینکه نفوذی نداریم بلکه باید خودمان قبل از همه مواظب خودمان باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در این مدت بعضی ها و برخی شبکه های خارجی مدام تبلیغ کردند و حیا نکردند البته باید از برادری که به صورت تلفنی  پاسخ دندان شکنی به آن‌ها داد تشکر کنم. این هاشمی فرمانده جنگ از ارکان به وجود آورنده انقلاب، شورای انقلاب، اولین رئیس مجلس و عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بود و نقش اول را بعد از رحلت امام (ره) در انتخاب رهبر آینده داشت و تا آخر ایستاد و خط قرمز اش هم انقلاب و رهبری بود. به دشمان می گویم باید بدانید هاشمی اپوزیسیون نبود بلکه رکن این انقلاب بود و مراسم تشییع پیکرش را ببینید و بدانید مردم ایران فرزندانشان را این گونه بدرقه می‌کنند. این حضور تمام معادلات دشمن را به هم ریخت.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در ادامه عنوان کرد: من از برادران وخواهران ایرانی ام به عنوان یک طلبه کوچک خواهش می کنم از چپ و راست تا اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدال گرا این اجتماعی که کردید را همچنان داشته باشید و این اجتماع با تفکرات ، عقیده‌ها و گروه های متفاوت منافات ندارد. در مشترکات با هم باشید و در جایی که اختلاف نظر وجود دارد بنشیند و اختلافات را حل کنید. اگر هم قانع نشدید تهمت نزنید. همه باید از این وحدت به وجود آمده استفاده کنیم و قدر انقلاب و رهبری را بدانیم. آن هم در این منطقه که دور مان آتش است اما ایران یک کشور امن به حساب می آید که این معلول وجود مردم ایران و رهبر هوشمند و آگاهی است. به همین دلیل همه باید یک ید واحده بشوید و بایستید.

وی در ادامه بیان کرد: این خیلی بد است که ملتی با داشتن فرهنگ و تمدن دیرینه در این تاریخ معاصر وقتی نام هر شخصیت بزرگ اش را می آوری می بینی در کنارش ظلم بزرگی به او شده است. به امیر کبیر جفا شد، شیخ فضل الله در زمانی که کالسکه اش را ه می رفت و مردم برای تبرک به چرخ هایش دست می کشیدند در عصر تولد حضرت علی (ع) در میدان توپخانه به دار کشیده شد و عده ای کف زدند. یا خود من یادم هست که چه جسارت هایی به مرحوم کاشانی می کردند و یا مرحوم مصدق را ببینید که چگونه با او برخورد می شد.

ناطق نوری افزود:‌خیلی بد است که تا وقتی شخصیت ها هستند به آن‌ها توهین کنیم و وقتی رفتند بر سر خود بزنیم. بعد از انقلاب هم که با بهشتی آنگونه رفتار کردند به گونه ای به عنوان رئیس دیوان عالی کشور از مشهد تا تهران هیچ جا به  جز یک شهر راهش ندادند تا سخنرانی کند ولی وقتی به شهادت رسید شهید مظلوم شد. آخرین این شخصیت ها هم مرحوم هاشمی است و حالا باید ببینید بعد از آن نوبت چه کسی می رسد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری خاطرات خود از مرحوم هاشمی رفسنجانی  خاطر نشان کرد: پیش از انقلاب زمانی که خدمت حضرت امام (ره) در نجف مشرف شد شرایط تهران و ایران شرایط خفقان و دستگیری بود. امام (ره) به او فرمود که حالا به تهران نروید و بمانید، ولی هاشمی به امام (ره) گفت که نهضت انقلاب و مبارزه الان به حضور من نیاز دارد حتی اگر بروم و مرا دستگیر کنند.

وی اضافه کرد:‌وقتی جنگ تمام شد آن هم در زمانی که فرماندهی جنگ در شرایط سخت و بحرانی بود، در رابطه با قطع نامه امام (ره) با هوشمندی بالا تمام زوایا را برای ما مجلسی ها نوشت و حاج احمد آقا در جلسه غیر علنی آن را خواند. امام (ره) در آن نامه فرمود که فرمانده سپاه آمده و گفته برای ادامه جنگ این مقدار سلاح، ‌تانک و نیرو می خواهیم و از رئیس دولت خواسته شده که بگوید چقدر می‌تواند اینها را تامین کند. که می گوید خزانه با مشکلات روبرو است. امام (ره) این شرایط را در آن نامه به ما گفت.

ناطق نوری ادامه داد: در چنین شرایطی هاشمی به حضرت امام (ره) می گوید که اگر احساس می کنید آسیب می بینید و شرایط کشور، جنگ و منطقه اقتضی می‌کند آتش بس را بپذیریم اگر این کار برای شما مشکل است من به عنوان فرمانده جنگ اعلام کنم و قطع نامه را بپذیرم و شما به عنوان فرمانده کل قوا دستور بدهید مرا دستگیر، محاکمه و اعدام کنند اما این انقلاب بماند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مقاومت و صبوری منش دیگر مرحوم هاشمی بود، اظهار کرد: من گاهی اوقات می ماندم که او چگونه فشارها، مشکلات، ناملایمات، ‌برخوردها و تهمت ها را تحمل می‌کند، اما بعد از همه فشارها صبح شنبه با کوهی از مشکلات وارد مجمع می شد و آرام و با خنده پشت صندلی می نشست و مدیریت می کرد. اعضا مجمع می دانند که هر جا بحث می شد می گفت خدمت رهبری بودم و ایشان این گونه فرمودند و باید این طور پیش برویم و حتی یک سانتیمتر آن طرف تر نمی رفت.

وی با اشاره به شکنجه هایی که هاشمی در زندان های شاه متحمل شد گفت: او بعد از مدتها که از زندان آزاد شد به منزل مرحوم فلسفی آمد. آقای فلسفی به او گفت که شنیده ام شما را خیلی شکنجه کرده اند که او در جواب گفت که من آدم مقاومی هستم و بنیه ام خوب است. از من که گذشت اما آمدم بگویم به فکر زندانیانی که گرفتارند باشید. این درس از هاشمی برای ما مقاومت، صبوری و تحمل ناملایمات بود. ضمن اینکه او سعه صدر بالایی داشت و به قول حضرت امیر (ع) این قلب ها ظرف هستند و بهترین قلب ها آن است که ظرفیت اش خیلی بالا است.

ناطق نوری با تاکید بر اینکه دور اندیشی بلند همتی و در نظر گرفتن منافع ملی خصلت دیگر هاشمی بود، ‌افزود:‌او به دنبال ایرانی آباد و مقتدر در منطقه و دنیا بود. ببینید وقتی رئیس‌جمهور شد شرایط کشور چگونه بود. هشت سال جنگ ویرانی های جنگ، جنگ زده ها، مردمی که گرفتار شهرها و آواره شدند و زیرساخت های کشور هم بمباران شده و از بین رفته بود.  مردان بزرگ تصمیم های بزرگ می گیرند و نمی ترسند و خودشان را فدای هدفی که دارند می‌کنند. هاشمی ریسک پذیر بود.

وی همچنین بیان کرد : در آن زمان نفت بشکه ای هشت، ‌۱۰ و ۱۲ دلار بود من رئیس مجلس بودم و وقتی آقای هاشمی لایحه بودجه را به مجلس ارائه کرد به او زنگ زدم که این درآمدی که نوشتید محقق نمی شود و کسری بودجه خیلی زیادی دارید. شما  نفت را بشکه ای ۱۶  دلار نوشته اید که نمی توانید بفروشید و نمی خرند.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در آن زمان با هم دعوا نداشتیم البته ممکن است تفاوت سلیقه باشد و استدلال ها فرق کند اما این دعوا ندارد بلکه باید بنشینیم و با هم حل کنیم. در آن زمان ما چهار جلسه از صبح تا ظهر نشستیم و سرانجام به جمع بندی رسیدیم و به قول معروف بازاری معامله کردیم که من گفتم نه ۱۶ دلار شما و نه ۱۲ دلار ما بلکه نفت را روی ۱۴ دلار ببندیم. الان در کشور هر چه پتروشیمی داریم برای آن موقع است. در حالی که کود شیمیایی را از خارج وارد می کردیم. پتروشیمی،  فولاد، سیمان و سدها برای زمان هاشمی است. او با بشکه ای هشت و  ده دلار جرات این کار را داشت اما عده ای مغرض یا بی اطلاع می گفتند مملکت را فروخت و کشور را بدهکار کرد. که او به من می گفت این ها عقلشان نمی رسد و به این حرف ها اعتنا نکن چرا که باید کشور را آباد کرد.

ناطق نوری در پایان گفت: هاشمی روی اصول اسلام و انقلاب پافشاری داشت. او ضمن روشن، آزاد و رک بودن هنر این را داشت که روی اصول انقلاب با هیچ کس معامله نمی کرد. متاسفانه بر اثر تبلیغات مسموم یک عده نافهم برخی از مردم کمتر متوجه این امور شده اند. در حالی که روی اصول انقلاب، اسلام، ‌ایران تا زمانی که زنده بود و بعد از امام (ره) روی رهبری حضرت آیت‌الله خامنه ای ایستاد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید