Performancing Metrics

شلیک ترامپ به قلب اروپا | اتاق خبر
کد خبر: 386951
تاریخ انتشار: 29 دی 1395 - 17:22
اظهارات جنجال برانگیز اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا در خصوص مسائل جاری در اتحادیه اروپا شوک سختی را به مقامات این مجموعه وارد کرده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، سیاستمداران اروپایی انتظار داشتند تا ترامپ حداقل پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مواضع ضد اروپایی خود را به مانند دیگر مواضع خود تغییر دهد اما گویا رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده دل خوشی از قاره سبز ندارد!

حمایت همه جانبه اتحادیه اروپا از ریاست جمهوری هیلاری کلینتون و اظهارات سلبی افرادی مانند مرکل، اولاند و دیگر سیاستمداران اروپایی در دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ در شکل گیری و تبلور این مسئله بی تاثیر نبوده است.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا در اولین مصاحبه با نشریه انگلیسی تایمز، سیاستهای آنگلا مرکل را به باد انتقاد گرفت و تاکید کرد که همه بالاخره از اتحادیه اروپا خارج می‌شوند.

دونالد ترامپ رای شهروندان انگلیسی نسبت به خروج از اتحادیه اروپا را هوشمندانه دانسته و همچنین بار دیگر سیاستهای مهاجرتی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را به باد انتقاد گرفت.

بدون شک اظهارات اخیر رئیس جمهوری منتخب آمریکا چراغ سبزی به گروههای ملی گرا و راست افراطی در اروپا محسوب می شود.

 ترامپ عملا در قالب این اظهارات، بار دیگر حمایت خود را از ملی گرایان اروپا و کسانی که سودای بازگشت اروپا به دوران قبل از تشکیل اتحادیه اروپا را دارند اعلام کرده است.

در جریان رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا، ترامپ با حمایت گسترده ای از سوی ملی گرایان اروپا رو به رو بود. «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه که هم اکنون از اصلی ترین گزینه های ورود به کاخ الیزه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ محسوب می شود به همراه بسیاری از راستگرایان افراطی در سرتاسر اروپا خواستار پیروزی ترامپ در انتخابات و استقرار وی در کاخ سفید بود.

 این رابطه کاملا دو طرفه است! ملی گرایان قاره سبز و حتی برخی  استقلال طلبان در کشورهای مختلف اروپایی مورد حمایت خاص دونالد ترامپ و تیم سیاسی همراه وی قرار دارند.

 آنچه مسلم است اینکه دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی حمایت خود را از گروههای ملی گرا در اروپا به صورتی علنی تر بیان خواهد کرد. مصاحبه اخیر رئیس جمهوری منتخب آمریکا با نشریه تایمز نشان دهنده همین مسئله است.

ترامپ در برهه زمانی فعلی که بحرانهای اقتصادی، اجتماعی، مهاجرتی، امنیتی و سیاسی در اتحادیه اروپا در حال افزایش است، ابایی از ابراز حمایت خود از ملی گرایان اروپا ندارد. این خود می تواند مناسبات ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا را وارد فازی بحرانی کند.

هم اکنون گروههای راست و چپ میانه در اروپا قدرت را در دست دارند، احزاب و گروههایی که به کلیت سیاست «حفظ اروپای واحد» پایبند هستند. با این حال ترامپ عملا در مقابل این سیاست و رویکرد اعلام جنگ کرده است!

بدیهی است که محصول این رفتار ترامپ، بروز چالشهای جدی میان دولت جدید آمریکا و متحدان اروپایی آن است. این روند با اعلام حمایت رسمی ترامپ از مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به نقطه اوج خود خواهد رسید و رویارویی آمریکا و اروپای واحد در سال ۲۰۱۷ میلادی، مولد تغییراتی اساسی در مناسبات قاره سبز و واشنگتن خواهد بود.

ترامپ به خوبی می داند که اگر مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به پیروزی برسد و جنبش ضد اروپایی ۵ ستاره در ایتالیا نیز بتواند قدرت را در سال ۲۰۱۷ قبضه کند، اروپا به سمت فروپاشی حرکت خواهد کرد. از این رو ترامپ و تیم سیاسی همراه وی نهایت تلاش خود را برای پیروزی راستگرایان افراطی در دو کشور فرانسه و ایتالیا به کار خواهند گرفت.

 این در حالی است که انگلیس نیز به واسطه برگزیت عملا دیگر قطعه ای از پازل اروپای واحد نخواهد بود. حذف انگلیس، ایتالیا و فرانسه از قاموس سیاسی اروپای واحد و تعریف آنها در مجرای ملی گرایی، هدف خاصی است که تیم سیاست خارجی جدید ایالات متحده آن را دنبال می کند.

در نهایت اینکه مصاحبه اخیر ترامپ با نشریه انگلیسی تایمز نوعی اعلام رسمی جنگ به اروپای واحد است. ترامپ در این مصاحبه، آرزوی خود مبنی بر فروپاشی اتحادیه اروپا و خروج همه اعضای این مجموعه را بیان کرده است.

برخی سیاستمداران اروپایی از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در صدد هستند در آینده ای نزدیک با رئیس جمهور ایالات متحده دیدار و گفتگو کنند. اگرچه این دیدارها می تواند تا حدودی شتاب حملات گفتاری و ظاهری ترامپ به اروپای واحد را کاهش دهد، اما از کلیت آن جلوگیری نخواهد کرد. موضوعی که مقامات اروپایی را به شدت نگران کرده است.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید