Performancing Metrics

جولیان آسانژ حرف‌هایش را پس گرفت | اتاق خبر
کد خبر: 386978
تاریخ انتشار: 30 دی 1395 - 11:53
موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس که گفته بود اگر چلسی منینگ تخفیف مجازات بگیرد، با استرداد خود به آمریکا موافقت خواهد کرد،‌ حرف‌هایش را پس گرفت. آسانژ از طریق وکیلش گفت که منظور او تنها آزادی این سرباز سابق آمریکا بوده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا،‌ حرف‌های هفته گذشته جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس موجب شگفتی بسیاری شد. او گفته بود، در صورتی که چلسی منینگ، سرباز سابق ارتش آمریکا مورد عفو یا کاهش مجازات قرار بگیرد، با استرداد به آمریکا موافقت می‌کند.

منینگ سه‌شنبه با حکم باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با تخفیف مجازات روبرو شد و نهایتا ۱۷ مه امسال آزاد می‌شود. او متهم بود که در دوران خدمت در عراق، اطلاعات نظامی حساس جمع آوری کرده و آنها را در اختیار آسانژ قرار داده است. او در سال ۲۰۰۹ به عنوان تحلیلگر اطلاعاتی در عراق خدمت کرد و همانجا بود که اسناد دولتی را به دست آورد. براساس حکم مجازات اولیه، او باید سال ۲۰۴۵ آزاد می‌شد اما با بخشش بخش اعظم مجازات، روز ۱۷ مه آزاد خواهد شد.‌

مدارکی که سایت افشاگر ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ با توجه به مدارک چلسی منینگ منتشر کرد، شامل یک ویدیوی محرمانه از حمله سال ۲۰۰۷ بالگرد آمریکا به غیرنظامیان و روزنامه‌نگاران در عراق می‌شد. این فیلم با محکومیت از سوی فعالان حقوق بشر روبرو شد. چلسی منینگ در ۲۰ مورد از ۲۲ مورد اتهامی گناهکار شناخته شد اما از اصلی‌ترین اتهام که همان کمک به دشمن بود، تبرئه شد. در آن صورت، او حبس ابد می‌گرفت. 

منینگ همچنین پیام‌های حساس میان دیپلمات‌ها، ارزیابی‌های اطلاعاتی در مورد بازداشتی‌های گوانتانامو که بدون محاکمه محبوس بودند و گزارش‌های نظامی دو جنگ عراق و افغانستان را در اختیار داشت. آن افشاگری‌ها برای دولت آمریکا مایه شرمساری شد و واکنش دولت اوباما برای جلوگیری از هرگونه درز اسناد دولتی را به دنبال داشت. منینگ در جریان محاکمه‌اش به خاطر "آسیب زدن به آمریکا" عذرخواهی کرد و گفت، فکر می‌کرده "می‌تواند جهان را جای بهتری کند."

در پی صدور این دستور، آسانژ بدون اشاره به پیشنهاد قبلی خود در توییتر نوشت: "از همه کسانی که برای بخشش چلسی منینگ مبارزه کردند متشکرم. شجاعت و عزم شما ناممکن را ممکن کرد."

آسانژ از سال ۲۰۱۲ در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است. او از سوی مقام‌های سوئدی در ارتباط با اتهام تعرض جنسی تحت پیگرد است. با این حال یکی از مقام‌های ارشد دولت اوباما گفته است که تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تحت تاثیر سخنان آسانژ و یا سازمان ویکی‌لیکس نبوده است.

وکیل آسانژ گفت:‌ جای هیچ تردیدی نیست که آنچه رئیس‌جمهوری آمریکا انجام داده، چیزی نبوده که آسانژ خواسته باشد. حرف آسانژ این بود که چلسی منینگ نباید تحت پیگرد قرار می گرفت، نباید زندانی می‌شد و باید فورا آزادش می‌کردند. آسانژ می‌خواست منینگ فورا عفو شده و آزاد شود.

با وجود این اظهارات، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس در سخنانش هیچ حرفی درباره آزادی "فوری" و یا "عفو" نزده بود.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید