Performancing Metrics

کارنامه عملکرد ۱۰ماهه تجارت خارجی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 387129
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1395 - 10:42
عملکرد تجارت خارجی در ده ماهه نشانگر صادرات ۳۵ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلاری و واردات ۳۴ میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلاری است که در نهایت، تجارت خارجی ۷۰ میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلاری را ثبت کرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، کارنامه عملکردی تجارت خارجی کشور در ده ماهه ابتدای امسال هم منتشر شد، آنگونه که آمارها حکایت می کنند، صادرات غیرنفتی ایران به ۳۵ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۸.۳۷ درصد افزایش داشته است؛ صادرکنندگان در حالی برای ارتقای صادرات غیرنفتی کشور تلاش کرده اند که واردکنندگان نیز در مدت یادشده، ۳۴میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلار کالا وارد کشور کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۲۱ درصد رشد داشته است.

این عملکرد گویای آن است که مازاد تراز تجاری ایران در این مدت، به مثبت ۲۸۸ میلیون دلار رسیده که نشان می‌دهد تراز تجاری کشورمان همچنان مثبت است؛ در این میان ارزش دلاری تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه سال جاری در مجموع به ۷۰میلیارد و ۲۵۲میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال قبل، ۵.۸ درصد رشد داشته است.

به این معنا که تجار ایرانی ۳میلیارد و۸۱۴ میلیون دلار بیشتر از پارسال با سایر کشورها تجارت داشته اند که نشان دهنده بزرگترشدن تجارت خارجی ایران طی ده ماهه سال جاری است. بر این اساس، مجموع ارزش تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه سال گذشته ۶۶ میلیارد و ۴۳۸ میلیون دلار بود.

در این مدت تشریفات گمرکی ۲۷ میلیون و ۵۵۵ هزار تن کالای وارداتی و ۱۰۲ میلیون و ۴۳ هزار تن کالای صادراتی در گمرکات سراسری انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به ترتیب ۲.۸۷ درصد و ۳۳.۷۶ درصد افزایش داشته است؛ در این مدت میعانات گازی با ۶ میلیارد و ۲۶ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود که۱۷ و ۸ صدم درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

گازهای طبیعی مایع شده نیز با یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون دلار و سهم ۵.۵۳ درصدی در رتبه بعدی قرار دارد و پس از آن به ترتیب روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار و سهم ۳.۸۱ درصدی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با یک میلیارد و ۶۸ میلیون دلار و سهم ۳.۳ درصدی و پروپان مایع شده با ۹۹۰ میلیون دلار و سهم ۲.۸۱ درصدی قرار دارند.

اقلام عمده وارداتی طی ده ماهه سال ۱۳۹۵ به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش۷۷۴میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به ارزش۶۶۶ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به ارزش ۶۲۶ میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم موتور۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی سی به ارزش ۵۳۶  میلیون دلار بود.

چین همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی حفظ کرده است به طوری که در ده ماهه سال‌جاری حجم صادرات غیرنفتی کشورمان به چین به ۶ میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۵۳ درصد افزایش داشته است که بهترین رشد در میان دیگر کشورهای عمده خریدار کالای ایرانی را داشته است. پس از چین به ترتیب امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار، عراق با ۵ میلیارد و ۳۹ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار و جمهوری کره با ۲ میلیارد و ۵۶۷میلیون دلار قرار دارند.

آمار تجارت خارجی کشورمان در ده ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد، که رتبه‌های اول تا چهارم کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران به ترتیب به کشورهای چین با ۸ میلیارد و ۴۰۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار، جمهوری کره با ۲ میلیارد و ۷۸۶ میلیون دلار و ترکیه با ۲ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار اختصاص دارد. روند واردات ایران از این کشورها در کل کاهشی و به ترتیب ۱.۲۷ درصد، ۱۱.۴۷ درصد، ۸.۷۴  درصد و ۱۰.۹۹ درصد کاهش داشته است.

 واردات ایران از آلمان در ده ماهه سالجاری  به یک میلیارد و ۹۶۲ میلیون دلار رسید و این کشور پنجمین کشور عمده طرف معامله با کشورمان بود. واردات ایران از آلمان در این مدت ۳۶.۳۹ درصد رشد داشته که این میزان در ماه گذشته ۳۸.۲۲ بوده است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید