Performancing Metrics

50 هزار میلیارد ریال انواع اوراق از آغاز سال تاکنون منتشر شد | اتاق خبر
کد خبر: 387231
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1395 - 01:39
یک مقام مسئول وزارت اقتصاد:
مدیرکل مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد گفت: امسال تاکنون 50 هزار میلیارد ریال انواع اوراق در کشور منتشر شده و علاوه بر آن، 40 هزار میلیارد ریال اوراق سال 94 هم تسویه شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، مهدی بنانی افزود: تا پایان سال حداکثر مجاز به انتشار 75 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه هستیم که با توجه به سررسید 10 هزار میلیارد ریال دیگر در پایان امسال، خالص افزایش اسناد خزانه معادل 25 هزار میلیارد ریال خواهد شد .

به گفته این مقام مسئول، برای پرداخت بدهی پیمانکاران 75 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه منتشر شده، اما در مورد بقیه بدهی‌ها در اصلاحیه قانون بودجه احکام مختلفی مصوب شده که یک قسمت در بازار پول انجام، اما آن قسمتی که مربوط به بازار سرمایه است مبالغی عملیاتی شده و بقیه نیز در آینده شکل اجرایی پیدا می کند.

وی تصریح کرد: میزان بدهی دولت رقم ثابت نیست که مشخص شود چه زمانی صفر می‌شود؛ اکنون دولت بیش از رقمی که در یک بخش خاص بدهکار بوده اسناد خزانه داده، اما بدهی صفر نشده و همان عدد قبلی است، زیرا صورت وضعیت جدید جای آن قرار گرفته است.

این مقام مسئول در خصوص تاثیر اوراق خزانه بر بازار بدهی گفت: اکنون با توجه به تجربه سه ساله در انتشار اسناد خزانه و سایر اوراق بهادار اسلامی می توان اعلام کرد، بازار بدهی فعال شده و در کنار این اقدام اوراق بدهی توسط دولت و بخش خصوصی در بازار فرابورس یا بازار بورس تهران منتشر شده است.

وی گفت : مساله اصلی ذات وجود بدهی نیست، بلکه شیوه پرداخت آن است. چنانچه بدهی بر اساس برنامه زمان بندی مشخص در حال تسویه باشد و توان مالی بازپرداخت وجود داشته باشد، این معضل نیست، بلکه نبود برنامه‌ریزی مناسب برای تسویه بدهی مشکل اصلی است.

بنانی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای بزرگ چند برابر تولید ناخالص داخلی اوراق بدهی دارند. بحثی که در ایران وجود دارد، تبدیل کردن این بدهی‌ها به ابزار تامین مالی و برنامه منظم برای بازپرداخت آن است.
وی افزود: قسمت عمده مشکلات با بازار بدهی حل می‌شود، بنابراین باید بازار متشکلی داشته باشیم که هر زمان نیاز وجود داشته باشد ورقه بهادار به نقدینگی تبدیل شود.

مدیرکل مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد تصریح کرد: وضعیت مطلوب این است که دارندگان اوراق، در سررسید طلب خود را دریافت کنند، اما با این ارقام دولت نمی‌تواند در مدتی محدود همه طلب‌ها را تسویه نماید.

وی در مورد روش تبدیل بدهی دولت به بازار بدهی گفت: این روش در کنار توان مالی دولت برای پرداخت از محل تخصیص نقدی، راهکاری مناسب برای تبدیل دارایی منجمد طلبکاران به دارایی سیال به حساب می‌آید.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: فراهم سازی زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی می تواند معضل کمبود سرمایه را حل کند.

بنانی تصریح کرد: لازمه جلوگیری از بالاتر رفتن نرخ بهره، وارد شدن بازیگران جدید و بالا بردن تقاضا برای اوراق است که ما متناسب با آن اوراق جدید عرضه کنیم.

وی درخصوص استقبال نکردن خارجی ها از خرید این اوراق با وجود ریسک پایین آنها، توضیح داد: مهمترین نکته بحث تغییر در نرخ ارز است و سرمایه گذار خارجی تضمین نرخ ارز می‌خواهد، در حالی که ساز و کاری وجود ندارد که بتوان در این زمینه به آنها اطمینان داد.

پیشتر «شاپور محمدی» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده بود، بازار بدهی پارسال 105 هزار میلیارد ریال برای دولت تامین مالی کرد که این اقدام بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید