Performancing Metrics

دست‌های پشت‌پردۀ داخلی و خارجی قاچاق میوه | اتاق خبر
کد خبر: 388780
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395 - 11:50
نایب رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان و واردکنندگان میوه معتق است که که قاچاق میوه به کشور نمی‌تواند بدون پشتوانه برخی دست‌ها انجام شده باشد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، صدرالدین نیاورانی در روزنامه «وقایع اتفاقیه» نوشته است: دولت باید مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرد. وزارت جهاد کشاورزی که تا همین چند سال پیش مخالف واردات میوه بود، حالا به بزرگ‌ترین وارد‌کننده میوه تبدیل شده است.

رسانه‌ها باید آگاه باشند و بتوانند حقیقت را موشکافی کنند. موضوع خیلی ساده است. واردات میوه نیاز به کانتینرهای مجهز به سردخانه دارد. بدیهی است که افراد عادی چنین تجهیزاتی را در اختیار ندارند. اگر بحث قاچاق هم مطرح باشد، برای دلالان، واردات غیر‌قانونی کالاهایی مثل لوازم‌آرایشی، قطعات کامپیوتر، موبایل یا حتی پوشاک بسیار با‌صرفه‌تر از واردات محصولات فاسدشدنی مانند میوه است. با همین توضیح، من به هیچ‌‌عنوان نمی‌توانم بپذیرم که واردات غیر‌قانونی میوه بدون پشتوانه برخی دست‌ها انجام شده باشد. افراد عادی، قدرت چنین کاری را ندارند، مگر آنکه از سوی دست‌هایی حمایت شده باشند. نکته دیگر اینکه دولت چندین‌سال است با واردات بی‌حساب و کتاب میوه به صادرات هم آسیب زده است.

این در حالی است که قرار بود در هر زمان که صادرکننده‌ای از صادرات محصولات خود باز‌ماند و ضرر کرد، سال آینده بتواند همان محصول را به کشور وارد کرده، در بازار توزیع کند و سود مورد نظر خود را به‌دست آورد. این اتفاق، هیچگاه رخ نداد. حالا صادر‌کنندگان میوه هم چوب‌ ندانم‌کاری‌‌های دولت را می‌خورند. تاجر، کارش تبادل کالا بوده، یک سال وارد‌کننده است و سال دیگر می‌تواند به فرا‌خور بازار، کالایی را صادر کند. این مورد حتی در سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی هم دیده شد اما هیچ ‌پایبندی‌ای به آن وجود ندارد. مسئله دیگر، روابط بد سیاسی ایران با برخی کشورها‌ست که اجازه تجارت مستقیم را نمی‌دهد.

اینجاست که نقش دلالان و واسطه‌ها پررنگ می‌شود. برای نمونه، ایران روابط سیاسی و بین‌المللی چندان خوبی با مصر ندارد؛ در سال‌های گذشته، بسیاری از محصولات، با‌واسطه از این کشور به ایران وارد شد. در واردات غیر‌قانونی میوه به کشور، همچنین پای ترکیه و امارات در میان است. کار به جایی رسیده که کشاورز ایرانی عزا گرفته و اما راه برای واردات محصولات دیگر کشورها باز و هموار شده است. این در حالی است که بازار میوه تکمیل بوده و اصلا نیازی به واردات نیست. واسطه‌ها بازار را تحریک و این‌طور القا می‌کنند که اگر واردات نباشد، بازار میوه تأمین نیست.

وزارت جهاد کشاورزی باید دراین‌باره وارد عمل شود و بازار را کنترل کند. از سوی دیگر، باید به این نکته بسیار مهم توجه کرد که چند کانتینر پرتقال حدود ۱۵ روز پیش به کشور وارد شده، یعنی وارد‌کننده هر که بوده، فرصت قرنطینه ۲۱‌ روزه‌ای را که یکی از شرایط واردات میوه به کشور است، نداشته است.

با هر واردات غیر‌قانونی، مقدار قابل‌توجهی از آفات کشاورزی هم به کشور وارد می‌شود که باید بسیار جدی گرفته شود، هر چند حالا شاهد هستیم دولت هم چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در مقابل واردات داشته است؛ پیش‌ازاین، مخالف بود و اکنون خود به یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان‌ تبدیل شده است. این مسأله می‌تواند به زیان اقتصاد کشور تمام شود. همه نهادها و حوزه‌های اقتصادی باید تمام توان خود را برای مقابله با قاچاق به کار بگیرند.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید