Performancing Metrics

گره حق تقدم های پارس خودرو باز می شود | اتاق خبر
کد خبر: 388870
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1395 - 09:23
معاون بازار شرکت بورس تهران از تشکیل جلسه ای با نمایندگان سهامدار عمده پارس خودرو برای تعیین تکلیف «حق تقدم های» استفاده نشده خبر داد و گفت: قرار است در این جلسه، راهکارهای مربوط به عرضه حق تقدم ها به صورت عمده بررسی شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، افت قیمت سهام پارس خودرو به زیر قیمت اسمی یک هزار ریال همزمان با عرضه حق تقدم و همچنین مطرح شدن شایعه حراج حق تقدم های استفاده نشده بجای عرضه به صورت عمده و بلوکی، از جمله چالش های بازار سرمایه در روزهای اخیر بوده است.
برخی سهامداران در روزهای اخیر، نسبت به حراج حق تقدم های استفاده نشده این شرکت که معادل 16 درصد مجموع سهام است با قیمت های پایین، اظهار نگرانی کرده و اجرای آن را باعث تضییع حقوق خریداران و سهامداران خرد دانستند.
اما بررسی ها از نهادهای ذی صلاح نشان داد که شرکت بورس خواستار عرضه این حق تقدم های باقی مانده به صورت عمده و بلوکی است.

** بورس خواستار عرضه عمده حق تقدم های فروش نرفته است
علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس تهران درباره تعیین تکلیف حق تقدم شرکت پارس خودرو، گفت: در جلسه با سهامدار عمده پارس خودرو، راهکارهای عرضه به صورت عمده بررسی می شود.
وی افزود: مشکل عمده ای که درباره حق تقدم پارس خودرو وجود داشته و نارضایتی خریداران را ایجاد کرده، قیمت گران این حق تقدم ها و افت قیمت سهام پارس خودرو (خپارس) به زیر یک هزار ریال است به گونه ای که حتی دیروز قیمت سهام به حدود 910 ریال نیز افت کرد.
معاون بازار شرکت بورس تهران اضافه کرد: مساله بعد، تعیین تکلیف حق تقدم های فروش نرفته پارس خودرو است که شامل بیش از سه میلیارد حق تقدم، معادل 16 درصد کل سهام است که باید به صورت عمده به فروش برسد.
صحرایی با بیان این که حق تقدم های باقیمانده حراج نمی شود، ادامه داد: به سهامدار عمده اعلام کرده ایم که حق تقدم های باقیمانده باید به صورت عمده و بلوکی به فروش برود.
وی اضافه کرد: حق تقدم های باقیمانده باید به صورت عمده و با حداکثر قیمت به فروش برود که البته قیمت آن در ارزیابی ها تعیین خواهد شد.
صحرایی یادآور شد: مشکلی که در فروش عمده این حق تقدم ها وجود دارد اینکه قیمت سهم اکنون حدود 910 ریال است؛ خریدار عمده باید مابه التفاوت نرخ حق تقدم ها با قیمت اسمی سهم (یک هزار ریال) را پرداخت کند که برایش صرفه ندارد، زیرا می تواند بجای خرید بلوکی حق تقدم ها، سهام این شرکت را از بازار خریداری کند.
این مسئول بازار سرمایه ادامه داد: بر این اساس قرار است در جلسه با سهامدار عمده، به این موضوع رسیدگی شود.

**ماجرای حق تقدم های پارس خودرو
در مجمع عمومی فوق العاده پارس خودرو که در هفتم آذرماه برگزار شد افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 6 میلیون و 774 هزار میلیون ریال به مبلغ 22 میلیون و 720 هزار و 426 میلیون ریال مصوب شد.
بر این اساس قرار شد که 11 میلیون و 781 هزار میلیون ریال از محل مطالبات و آورده نقدی و چهار میلیون و 165 هزار میلیون ریال از محل «مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها» تامین شود.
مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام نیز از 16 آذر تا 15 بهمن امسال تعیین شد، اما در پایان این مهلت، بخش قابل توجهی از حق تقدم ها به فروش نرفت.
بر این اساس، پارس خودرو در اول اسفندماه، اعلامیه پذیره نویسی عمومی سه میلیارد و 766 میلیون و 217 هزار حق تقدم فروش نرفته به نرخ هر سهم یک هزار ریال را منتشر کرد.
اگرچه تصویب افزایش سرمایه و عرضه حق تقدم، امری عادی در بازار سرمایه به شمار می رود، اما موضوع حق تقدم های پارس خودرو به معضلی جدید در بازار سرمایه تبدیل شده است.
پس از عرضه حق تقدم های پارس خودرو، بخش قابل توجهی از فعالان بازار سرمایه و سهامداران اقدام به خرید حق تقدم های پارس خودرو کردند، اما همزمان با این موضوع، قیمت سهام اصلی این شرکت روندی کاهشی یافت و حتی به زیر قیمت اسمی یعنی یک هزار ریال رسید.
علاوه بر این موضوع، فروش نرفتن سه میلیارد و 766 میلیون و 217 هزار حق تقدم پارس خودرو و انتشار شایعه حراج این حق تقدم به قیمت های پایین نیز باعث نارضایتی و نگرانی خریداران و سهامداران خرد شده است.
در واکنش به شایعه حراج حق تقدم های فروش نرفته، برخی کارشناسان اعلام کردند که با توجه به این که 3.7 میلیارد حق تقدم فروش نرفته معادل 16 درصد سهام این شرکت است، باید روش عرضه به صورت عمده و بلوکی به کار گرفته شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید