Performancing Metrics

سهمیه بندی فروش مس در بورس برچیده می شود | اتاق خبر
کد خبر: 389049
تاریخ انتشار: 7 اسفند 1395 - 10:43
معاون وزیر صنعت:
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشکل کنونی برخی صنایع پایین دستی صنعت مس را مقطعی دانست و گفت: از سال آینده با مدیریتی که از سوی این وزارتخانه اعمال شود، مشکلات این بخش برطرف خواهد شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «جعفر سرقینی»، میزان تولید سالیانه مس کشور را 200 هزار تن اعلام کرد و افزود: در سال های گذشته همواره بیش از نیاز در بورس عرضه صورت گرفته است.

علیرضا کلاهی رئیس سندیکای صنعت برق ایران بهمن ماه امسال گفته بود، شرکت ملی مس با اولویت دادن به صادرات، از عرضه این فلز به بازار سر باز زده و شرکت های پایین دستی را به تعطیلی کشانده است.

** پنج سال گذشته عرضه بیش از تقاضا بود

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت افزود: آمار عرضه مس در بورس در پنج سال گذشته نشان می دهد هر زمان عرضه صورت گرفته به فروش نرفته و در نتیجه شرکت ملی مس ناگزیر از صادرات بود.

وی اضافه کرد : سال 1390 از مجموع 140 هزار تن مس عرضه شده در بورس بیش از 65 درصد (92 هزار تن) فروخته شد؛ سال 1391 نزدیک به 80 هزار تن در بورس ارایه شد که افزون بر 96 درصد (77 هزار تن) به فروش رسید.

همچنین سال 1392 میزان عرضه به 150 هزار تن رسید و 66 درصد جذب شد که بیش از 100 هزار تن بود و سال 1393 هم از مجموع 194 هزار تن مس ارایه شده در بورس بیش از 44 درصد توسط متقاضیان خریداری شد.

سرقینی آمار سال گذشته را 162 هزار تن عرضه ذکر کرد که 50 درصد آن به میزان 81 هزار تن فروخته شد و امسال نیز در نیمه نخست از 59 هزار تن مس ارایه شده در بورس 83 درصد افزون بر 49 هزار تن) جذب شد.

** رشد تقاضا در بازار داخلی

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: مشکل مطرح شده از صنایع پایین دستی، ناشی از رشد تقاضا در بازار داخلی است و این وزارتخانه مدیریت این بخش را در برنامه سال آینده پیش بینی کرده است.

** «سهمیه بندی» ایراد صنعت مس در بورس

سرقینی معتقد است، یکی از ایراد های صنعت مس نظام سهمیه بندی در بورس بود که این امر آفت محسوب می شود و باید این شیوه برچیده شود؛ در واقع هرکسی به اندازه ای که نیاز دارد در بورس نسبت به خرید مس اقدام کند؛ یعنی عرضه در بورس آزاد باشد.

«احمد مرادعلیزاده» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به تازگی اعلام کرده بود، برنامه امسال تولید 265 هزار تن مس است که احتمال دارد به 280 هزار تن مس محتوا دسترسی پیدا کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: میزان تولید امسال فقط از محل برداشتن معدن و بدون استفاده از قراضه صورت می گیرد و برای سال آینده برنامه ریزی برای دستیابی به 285 هزار تن مس پیش بینی شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید