Performancing Metrics

ایام خاص دلار | اتاق خبر
کد خبر: 389175
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1395 - 12:42
روال دلار در بازار تغییر کرده و ظاهرا از نوسان تند و قیمت‌های رکوردشکن حدود دو ماه گذشته خبر نیست.

روال دلار در بازار تغییر کرده و ظاهرا از نوسان تند و قیمت‌های رکوردشکن حدود دو ماه گذشته خبر نیست. قیمت‌ها هرچند با شیبی ملایم در روندی منطقی نسبت به قبل قرار گرفته و مسافران نوروزی می‌توانند امیدوار باشند که ارز مورد نیاز خود را با قیمتی مناسبت‌تر نسبت به مسافران ژانویه تهیه کنند.

گزارشی که بانک مرکزی از تغییرات شاخص‌های اقتصادی در دی‌ماه منتشر کرده نشان می‌دهد عمدتا شاخص‌ها روند صعودی طی کرده و بین ۰.۸ تا ۱۹ درصد رشد داشته‌اند. این در حالی است که تحولات شاخص‌های اقتصادی در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز حتی تا ۳۶ درصد نوسان دارد. در این بین وضعیت دلار قابل توجه است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، تغییرات قیمتی که برای دلار در گزارش ۱۰ ماهه اول امسال بانک مرکزی ثبت شده براین تاکید دارد که در دی‌ماه نرخ دلار به اوج خود رسیده و متوسط آن تا ۳۹۸۴ تومان نیز به ثبت رسیده است.

از فروردین‌ماه امسال متوسط قیمت این ارز از حدود ۳۴۹۳ تومان شروع و در تیرماه به ۳۵۰۰ تومان می‌رسد. این روند به طور افزایشی هرچند با سرعتی متفاوت ادامه داشته تا این‌که در آبان‌ماه ۳۶۰۰ تومان را پشت سر گذاشته و متوسط نرخ آن در آذرماه به ۳۸۶۰ و در نهایت در دی‌ماه تا مرز ۴۰۰۰ تومان می‌رود، در مجموع متوسط قیمت دلار در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال حدود ۳۶۱۱ تومان گزارش شده است.

متوسط قیمت دلار در ۱۰ ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل تا ۵.۱ درصد و در دی‌ماه تا ۸.۵ درصد نسبت به دی‌ماه سال ۱۳۹۴ رشد دارد.

این در حالی است که در جریان تغییرات قیمت ارز و نوسان آن در آذرماه و دی‌ماه امسال قیمت‌ها در برخی روزها ۴۰۰۰ تومان را نیز پشت سر گذاشته و حتی تا مرز ۴۲۰۰ تومان پیش رفته بود.

رشد قیمت دلار در حدی بود که به فاصله‌ای کمتر از دو ماه قیمت‌ها از حدود ۳۵۸۰ تا بیش از ۴۱۰۰ پیش رفت و اختلاف قیمتی نزدیک به ۷۰۰ تومانی را رقم زد.

افزایش تقاضای فصلی، زمان تسویه‌حساب بدهی‌های خارجی، کاهش عرضه ارز از سوی پتروشیمی‌ها از جمله مواردی بود که بانک مرکزی آن را دلیل ایجاد نوسان در بازار که از افزایش تقاضا و کاهش عرضه نشأت می‌گرفت اعلام کرد.

با این حال از حدود یک ماه گذشته و از اوایل بهمن‌ماه قیمت دلار اغلب در روندی کاهشی قرار داشته و اخیرا به کانال ۳۷۰۰ تومان نیز وارد شده است که خود موجب کاهش تا بیش از ۴۰۰ تومانی این ارز در مدتی اندک شد.

این در حالی است که در زمان شدت گرفتن نوسان در بازار ارز رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که در دو ماه پایانی سال با توجه به افزایش عرضه‌ای که وجود خواهد داشت همچنین کاهش تقاضای ناشی از سفرهای ژانویه در نهایت بازار به تعادل برگشته و قیمت‌ها نزولی خواهد شد.

گرچه در حال حاضر بازار از افت و خیز کمی برخوردار است و قیمت‌ها در کانال ۳۷۰۰ و گاهی ۳۸۰۰ تومان در نوسان است و از افزایش‌های عجیب ماه‌های اخیر خبری نیست، اما در مجموع دیگر مخاطبان ارزی نباید منتظر کاهش دلار به کمتر از ۳۶۰۰ تومان باشد. این اعلام سیف بود که چندی پیش عنوان کرد نمی‌توان انتظار داشت دلار دوباره به زیر ۳۶۰۰ تومان برگردد.

روند کاهشی قیمت دلار هر چند آرام در حالی ادامه دارد که تحلیلگران بازار ارز معتقدند جریان فعلی  که در مسیر کاهشی حرکت می‌کند تا پایان سال ادامه خواهد داشت، اما بانک مرکزی روند نوسان سریع و کاهش فوری را به مصلحت ندیده و در طول هفته‌های اخیر قیمت را با روند ثابت نزولی بسیار آرامی مدیریت کرده است.

در عین حال عنوان می‌شود که روند فعلی موجب شده تا نوسان‌گیران، سفته‌بازاران و معامله‌گران بازار در خرید و فروش اقدام کرده و اگر عرضه دلار به همین نحو ادامه پیدا کند، روند کاهشی می‌تواند ادامه داشته باشد که در مجموع شرایط مناسبی را برای مسافران نوروزی فراهم می‌کند.

با گردش قیمتی که در مدت اخیر رخ داده و البته طبق پیش بینی کارشناسان و وعده های بانک مرکزی ادامه خواهد داشت، مسافران نوروزی این امتیاز را دارند که می توانند دلار در کانال قیمتی ۳۷۰۰ و ۳۸۰۰ تهیه کنند که خود قیمتی تا ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان کمتر از دلار بیش از ۴۰۰۰ و حتی ۴۱۰۰ تومانی است که در مقطعی مسافران ژانویه تهیه کردند.

آخرین وضعیت سایر شاخص‌های اقتصادی

اما در گزارش منتشره درباره آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی اعلام شده که متوسط قیمت فروش سکه در هر دو طرح جدید و قدیم نیز تا حدود ۴.۲ درصد در دی‌ماه افزایش یافته و هر قطعه تا یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان برای طرح جدید و یک میلیون و ۱۵۴ هزار تومان برای طرح قدیم فروش رفته است.

شاخص بهای تولیدکننده یک درصد، کالاهای صادراتی ۴.۲ درصد، شاخص دستمزد کارگران ساختمانی ۰.۸ درصد و شاخص برگشت سفته و برات تا ۱۹ درصد افزایش یافته است. شاخص بورس در دی‌ماه نسبت به بهمن‌ماه ۱۱ درصد کاهش دارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید