Performancing Metrics

تکلیف برای نظارت بدون ملاحظه بر بانک‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 389189
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1395 - 16:06
در مجمع بانک مرکزی چه گذشت؟
پنجاه‌وششمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی در روزهای پایانی سال برگزار شد و در آن رییس جمهوری مباحثی را درباره شبکه بانکی مطرح و بر آن تاکید داشت. در عین حال که رییس کل بانک مرکزی نیز از عملکرد این بانک طی سال گذشته گزارشی ارائه کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ولی‌اله سیف و مجموعه هیات عامل بانک مرکزی امروز - دوشنبه - میزبان رییس جمهور و سایر اعضای مجمع عمومی این بانک بودند. گرچه مجمع عمومی بانک مرکزی باید در تیرماه و در این زمان‌بندی برگزار می‌شد، اما با تاخیر حدود هشت ماهه برپا شد.

این مجمع بدون حضور عمومی خبرنگاران برگزار شد، اما براساس آنچه که بانک مرکزی در رابطه با آن منتشر کرده در کنار برگزاری این مجمع مراسم رونمایی از اسکناس ۱۰۰۰ تومانی نیز با حضور رییس جمهوری انجام شده است. در عین حال که رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت پولی و بانکی در سال گذشته داشته و رییس‌جمهور نیز مسائلی را مطرح کرده است.

روحانی: شجاعانه بر بانک‌ها نظارت کنید

رییس جمهور در مجمع پنجاه و ششم مواردی را به بانک مرکزی تذکر داده و در عین حال از ایجاد انضباط مالی و رعایت آن از سوی این بانک حمایت کرد. روحانی عنوان کرده که دولت تلاش کرد تا حد ممکن از مداخله در فعالیت‌های اقتصادی بکاهد و بانک مرکزی را برای ایجاد انضباط مالی تا حد ممکن مورد حمایت قرار دهد.

 رییس جمهور نظارت بر بانک‌ها را مورد تاکید قرار داده و خطاب به مدیران ارشد بانک مرکزی گفته است باید با قدرت، شجاعانه و بدون ملاحظه بر بانک‌ها نظارت کنند. در عین حال که باید بانک مرکزی در رابطه با موسسات بانکی به‌طور کاملا شفاف به مردم اطلاع‌رسانی کرده و در نظام بانکی عدم شفافیتی وجود نداشته باشد. در مجموع رییس جمهور خواسته تا همه به بانک‌ها کمک کنند تا بانک‌ها نیز بتوانند یاری‌گر اقتصاد باشند.

روحانی البته از افزایش تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی نیز ابراز خوشحالی کرده و در عین حال از کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها سخن گفته است.

این درحالی است که در مجمع سالانه دو سال قبل بانک مرکزی، سیف از رییس جمهور خواسته بود در رابطه با کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی و مجموعه شبکه بانکی اقداماتی انجام شود که سرانجام بعد از دو سال اخیرا قرار بر تسویه بدهی دولت به بانک‌های بدهکار به بانک مرکزی از طریق استفاده از منابع ناشی از اختلاف درآمد ارزی شد.

سیاست اعتباری موجب افزایش نقدینگی شد

رییس کل بانک مرکزی گذری بر روند کاهشی تورم و رسیدن آن به آستانه تک رقمی شدن در پایان سال گذشته داشته و در این باره توضیح داده که همزمان با کاهش نرخ تورم، سود بانکی نیز به همراه سپرده‌های قانونی کاهش پیدا کرده است.

با این حال سیف عنوان کرده که به دلیل تنگنای اعتباری که به بانک‌ها حاکم است قدرت کاهش بیش از اندازه سود بانک‌ها متناسب با تورم وجود نداشته و هنوز این دو نرخ با یکدیگر متناسب نشده‌اند، با این وجود کاهش نرخ سود بین‌ بانکی و اقداماتی که در این رابطه در سال گذشته انجام شد و نرخ از حدود ۲۹ به ۱۸ درصد در پایان سال کاهش یافت، از مواردی بوده که رییس کل بانک مرکزی در حضور رییس جمهور بر آن تاکید کرده است.

در سیاست‌های پولی که رییس کل بانک مرکزی در گزارش خود به آن اشاره داشته تغییرات نقدینگی مورد توجه قرار گرفت، به‌طوری که سیف، از رشد ۳۰ درصدی حجم نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۴ نسبت به پایان سال ۱۳۹۳ سخن گفته اما بر این موضوع تاکید کرده است که این رشد در نتیجه اعمال سیاست‌های انبساطی پولی و اعتباری در سال گذشته اتفاق افتاده است.

سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی هم دیگر محور اظهارات رییس کل بانک مرکزی بود به‌طوری که عنوان کرده و در نتیجه اقداماتی که انجام شده سهم سرمایه در گردش در اعتبارات اعطایی بانک‌ها در طول یک سال به بیش از ۶۳ درصد افزایش یافته که خود نشانه اهمیت به تولید و رونق آن است. در کنار این موضوع پرداخت بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برای احیای بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز مورد اشاره بود.

حوزه نظارتی بانک مرکزی دیگر موضوع مورد گزارش سیف در حضور رییس جمهور بود به ‌طوری که ساماندهی موسسات غیرمجاز مورد تاکید قرار گرفت و اقدامات حوزه نظارت در این باره تشریح شد.

آن‌طور که رییس کل بانک مرکزی توضیح داده در این راستا چهار اقدام اساسی انجام شده است؛ شناسایی نهادهای پولی غیرمجاز، تعیین وضعیت نهادهای متقاضی مجوز، جلوگیری از فعالیت نهادهای غیرمجاز و همچنین انحلال و پیگیری حقوق و کیفری نهادهای غیرمجاز.

اما دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه فناوری‌های نوین نیز مورد توجه بوده و سیف گفته که با توجه به ظرفیت داخلی فناوری نوین و بومی‌سازی در نظام بانکی اقداماتی انجام شده است، به‌طوری که سامانه ساتنا و همچنین آریا – پایا توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی شده است. از سویی دیگر راه‌اندازی کامل چکاوک و سامانه زیرساخت مرکز کنترل و نظارت اعتباری (مکنا) و بانکداری متمرکز (نسیم) راه‌اندازی شد.


انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید